Gå til innhold

Hva ville livet vært uten julebord?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Dette spør VG, skuespiller Marian Ssaastad Ottesen (29) år om i dagens avis.

"Veldig tomt. Julebord har en forløsende effekt på menneskers følelser og handliger, svarer Marian".

Nå er dette jobben hennes. Men det er faktisk ikke slik at alle har mulighet til å komme seg på julebord, eller ikke engang blir bedt med.

Alt dette oppstyret om julebord, klesstil, pynt og stæsj.

Jeg syns faktisk det er litt diskriminerende jeg.

Jeg har enda ikke hørt at noen har arrangert, julebord for de arbeidsledige lissom?

Etter min mening er julebord for de som er par, i arbeid og ellers kan "skilte" med sosial status.

Skrevet

Er da ikke bare i frobindelse med jobb det blir arrangert julebord da.

Gjest M.Angelica
Skrevet

He he...tenkte det samme =)

Skrevet

Jeg synes julebord er oppskrytt.Gidder ikke bruke tid og energi på en sånn fest. Tar heller flere små i løpet av året.

Skrevet

"Veldig tomt. Julebord har en forløsende effekt på menneskers følelser og handliger"

Dette må være det mest latterlige jeg noengang har lest. Man har jaggu ikke særlig med liv om man ikke drar på julebord altså. På julebord drikker man seg fulle og er utro mot kjerringa/gubben. Jada, snakk om forløsende!

Men jo, julebord kan også være veldig moro, og ikke alle er dritings og utro. Men da er det vel som vanlige sammenkomster - og den forløsende effekten hu skreppa snakker om, er like fullt tilstede på en vanlig fest/selskap.

Skrevet

"Veldig tomt. Julebord har en forløsende effekt på menneskers følelser og handliger"

Dette må være det mest latterlige jeg noengang har lest. Man har jaggu ikke særlig med liv om man ikke drar på julebord altså. På julebord drikker man seg fulle og er utro mot kjerringa/gubben. Jada, snakk om forløsende!

Men jo, julebord kan også være veldig moro, og ikke alle er dritings og utro. Men da er det vel som vanlige sammenkomster - og den forløsende effekten hu skreppa snakker om, er like fullt tilstede på en vanlig fest/selskap.

*ler og sier meg fullstendig enig med deg*

Skrevet

Jeg syns julebord er oppskrytt. Men det er jo viktig for at man i tiden etter skal ha noe å snakke om. Husker da jeg jobbet i en stor bedrift, da snakket alle om hvem som var fullest, hvem som havnet i seng med hvem og "hun må jo være gravid for hun var edru".

Noen var syk om mandagen for de var for flaue til å gå på jobb!

Sånn var det to ganger i året, i desember etter julebordet og i februar etter firmafesten. Det ble så gale at direktøren til slutt ga et ultimatum; hold julebord og firmafest midt i uken, ellers betaler ikke firmaet. Og nåde dem som ikke kom på jobb dagen etter.

Skrevet

Jeg skal ikke på noen julebord i år, og det blir litt stusselig. Men jeg får lage et sjøl da.

Skrevet

Jeg skal ikke på noen julebord i år, og det blir litt stusselig. Men jeg får lage et sjøl da.

Kunne også behøve et lite julebord. Blir ikke bedt med i år, og ikke har jeg noe bord å gå til.

*Vi burde kanskje slå oss sammen*

Skrevet

Jeg har ikke vært på julebord på mange år og savner det heller ikke. Tar heller med meg mannen ut og spiser.

Skrevet

Kunne også behøve et lite julebord. Blir ikke bedt med i år, og ikke har jeg noe bord å gå til.

*Vi burde kanskje slå oss sammen*

Jeg har laget julebord flere ganger basert på de jeg kjenner som ikke er invitert på noen.

Tydelig at det blir satt pris på. Hver gang lager jeg gløgg så sterk at folk kommer i humør lenge før maten :-) Da er vi bare voksne.

Vi har hatt noen julefeiringer de siste år som jeg satte liten pris på. Alt for mye alkohol, alt for mange folk. I fjor og året før stakk jeg til utlandet, og feiret både jul og nyttår på temmelig snåle steder basert på billigbilletter.

Skrevet

""Jeg har enda ikke hørt at noen har arrangert, julebord for de arbeidsledige lissom?

Etter min mening er julebord for de som er par, i arbeid og ellers kan "skilte" med sosial status.""

Ja, hvorfor skal vi andre kose oss liksom?!? ;-)

Skrevet

Julebord er ikke udelt positivt. Noen ganger deltok jeg ikke, mest fordi jeg ikke likte opplegget og folka.

Historiene etterpå var jeg glad jeg ikke var involvert i heller. Heller ikke den store glede å få stå i kulda og vente på taxi, i køen inn på den lokale nattklubben, stoppe anløp til slagsmål eller fulle folk jeg kejnner som driter seg ut.

Gjest endelig på julebord igjen
Skrevet

Livet er ikke rettferdig - så å gå rundt å være bitter fordi man ikke har et julebord å gå på, blir litt for dumt, det finnes værre aspekter med å være arbeidsledig enn å ikke bli invitert på julebord, for å si det sånn.

Men etter først mange år i arbeidslivet - men julebordet som et positivt høydepunkt i året, en anledning til å bli kjent med kollegaer på en litt annen måte, var det faktisk et savn å være uten julebord.

Jeg er ikke en type som liker fyll - har knapt nok vært skikkelig full hele mitt liv, og kan også styre meg for matfrotsing - men jeg liker å pynte meg, danse og være sosial, og er stort sett overbærende med de som overdriver drikkingen - det er jo alltid noen.

Så da jeg ble langtidsledig (mer enn 2 år), og ikke fikk jobb tross hard innsats som jobbsøker, var det faktisk lit ekstra sårt når "alle" andre skulle på julebord, en ekstra liten bekreftelse på at jeg ikke telte med i samfunnet. I fjor var vi flere i samme situasjon som faktisk arrangerte vårt eget julebord, men uten en arbeidsgiver i ryggen og med trang økonomi for alle, ble det jo ganske beskjedent da, en enkel middag på byen, men veldig hyggelig likevel.

Men i år er jeg endelig i fullt arbeid igjen - og det blir faktisk to arrangementer, + et som jeg droppet - kontrasten er stor fra i fjor- og jeg gleder meg.

Så ja, du har et poeng - men dette er en oppfordring til dere som savner julebordet av en eller annen grunn - lag deres eget, skap deres egne gleder.

Skrevet

For noe tull, hvem som helst kan da arrangere julebord.

Jeg jobber for meg selv, så julebord med min jobb blir litt stusselig.

Men jeg har julebord med venninnegjengen hvert år, og det er myyye hyggeligere.

Skrevet

Julebord er ikke udelt positivt. Noen ganger deltok jeg ikke, mest fordi jeg ikke likte opplegget og folka.

Historiene etterpå var jeg glad jeg ikke var involvert i heller. Heller ikke den store glede å få stå i kulda og vente på taxi, i køen inn på den lokale nattklubben, stoppe anløp til slagsmål eller fulle folk jeg kejnner som driter seg ut.

Nei æsj, den type julebord er jo bare stusselig.

Man bør ha julebord hjemme, med et passelig antall gode venner og god mat og drikke.

Skrevet

Nei æsj, den type julebord er jo bare stusselig.

Man bør ha julebord hjemme, med et passelig antall gode venner og god mat og drikke.

Et år laget noen av oss på jobben eget julebord og boykotta det opprinnelige. Det ble ikke godt mottatt.

Det opprinnelige var hver gang ren disko med lydnivå som et steinknuseverk, plastmat og -kjempedyr- øl i et helt utilgjengelig lokale.

Det var orienteringsmøte før festen, to timer - ugh :-(

Jeg og flere andre ble innkalt for å forklare hvorfor vi saboterte og laget eget :-) Det var visst ikke fritt valg å møte.

Vi hadde fest privat på en gård, hvor vi betalte et par hundre hver for helaften med alt, lå over på loftet med medbragt madrass og sovepose. Det ble frokost, lunsj og middag dagen etter og jeg kom meg ikke hjem før tredje dagen. Alle hjalp til som var i form.

Skrevet

Neida, det står ikke i noen som helst lov at man må ha jobb for å delta på- eller arrangere julebord.

Skrevet

Julebord kan være for alle. Det er jo bare å ta initiativ sjøl det. Trenger verken være dyrt eller komplisert.

Førjulstida er en glimrende anledning til å samle venenr og bekjente og noen man kanskje har lyst til å gjenoppta kontakt med.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...