Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hvordan får jeg solgt bilen til faren min enklest mulig og få best mulig pris på den?

Det er en Mazda 323, velholdt og har akkurat vært på service. Jeg aner ikke hvilken årsmodell den er men faren min betalte 100 000 for den for to år siden.

Jeg orker ikke noe stress så jeg orker ikke å annonsere den eller måtte vise den fram til flere.

Gjest You wish
Skrevet

Du vil ikke annonnsere eller vise fram. Da har jeg ingen forslag til deg.

Du vil bare at noen skal komme med penger på døra, uten å ha sett bilen, eller annonnse av den?

Gjest finndotno er tingen
Skrevet

finn.no koster nesten ingen ting.

Ta noen bilder med digitalkameraet. Annonser med bilder selger bedre.

Skrevet

Hvis du ikke vil annonsere / vise den frem, så må du vel selge den til en (brukt)bilforhandler?

På gule sider finner du bilforhandlere der du bor, eller du kan gå inn på mazda.no og finne nærmeste forhandler. Ring og hør om de tar inn brukte biler, evt spør hvem som gjør det. Du bør finne ut hvilken årsmodell det er før du ringer, det er nok det første de vil spørre om.

Bilselgeren skal ha provisjon, så perisen du får, blir selvsagt lavere enn om du selger bilen selv.

Skrevet

Du kan få en bilbutikk (som fører brukte biler) til å selge den for deg.

Du får kanskje litt mindre for den enn om du selger den sjøl - siden butikken da skal ha sitt - men slipper hele jobben. :-)

Skrevet

Årsmodell finner du i vognkortet. Hvis det er gjeld på bilen så kan du vel også finne det på brreg.no (under kategorien motorvogn) - bare legge inn registreringsnummeret.

Skrevet

Årsmodell finner du i vognkortet. Hvis det er gjeld på bilen så kan du vel også finne det på brreg.no (under kategorien motorvogn) - bare legge inn registreringsnummeret.

Takk Gemini, jeg tror ikke det er gjeld på den. Men jeg har bilnummeret og selgeren han har kjøpt den av.

Skrevet

Du vil ikke annonnsere eller vise fram. Da har jeg ingen forslag til deg.

Du vil bare at noen skal komme med penger på døra, uten å ha sett bilen, eller annonnse av den?

Ja, det vil jeg aller helst :o)

Skrevet

finn.no koster nesten ingen ting.

Ta noen bilder med digitalkameraet. Annonser med bilder selger bedre.

Jeg har ikke engang digitalkamera og ikke får jeg kjørt den hit heller for den har ikke automatgir. Så da blir det litt vanskelig å få vist den fram.

Skrevet

Jeg tror jeg hadde fått en selger i en eller annen bilforretning til å selge den. Problemet når du selger den privat, er at du i verste fall kan få klage fra kjøperen på at bilen ikke var i den stand h*n fikk vite ved kjøpet.

Bruker du selger står du ikke ansvarlig hvis slike problemer skulle dukke opp.

Skrevet

Selger du til oppkjøper, får du bare halvparten. Jeg tror du finner en som vil hjelpe deg.

Få heller en NAF-attest på teknisk tilstand. Averter på Finn. Send NAF-attesten elektronisk til de som er intressert. Atesten gjør det mye enklere, og du vil få de snille men mistenksomme som ikke vet noe om bil. Alle stoler på NAF.

Gi kjøper en tusenlapp som skal dekke evt småfeil etter fullført handel.

Attesten og pengene vil gi deg en viss ryggdekning og fred.

Du må få noen til å kjøre den til NAF og til et sted den kan besiktiges og prøvekjøres. Du må være med på prøvekjøring og ikke slipp nøkkelen av syne. Eller gå ut av bilen uten at den er i hånda di.

Be om en bankremisse som betaling, gå rett i banken sammen med kjøper og få banken til å klarlegge om alt er som det skal med pengene ekthet og dekning for remissen. Sett det inn på din konto. Skriv så salgsmelding og kontrakt i banken. Du får hjelp med det der. Og har vitner.

Skrevet

Selger du til oppkjøper, får du bare halvparten. Jeg tror du finner en som vil hjelpe deg.

Få heller en NAF-attest på teknisk tilstand. Averter på Finn. Send NAF-attesten elektronisk til de som er intressert. Atesten gjør det mye enklere, og du vil få de snille men mistenksomme som ikke vet noe om bil. Alle stoler på NAF.

Gi kjøper en tusenlapp som skal dekke evt småfeil etter fullført handel.

Attesten og pengene vil gi deg en viss ryggdekning og fred.

Du må få noen til å kjøre den til NAF og til et sted den kan besiktiges og prøvekjøres. Du må være med på prøvekjøring og ikke slipp nøkkelen av syne. Eller gå ut av bilen uten at den er i hånda di.

Be om en bankremisse som betaling, gå rett i banken sammen med kjøper og få banken til å klarlegge om alt er som det skal med pengene ekthet og dekning for remissen. Sett det inn på din konto. Skriv så salgsmelding og kontrakt i banken. Du får hjelp med det der. Og har vitner.

Akkurat nå føler jeg at pengene er lite viktige bare jeg får bilen unna. Pengene går inn på mora mi sin konto og den kan ikke jeg røre uansett.

Men hvis jeg drøyer den en stund så tenker jeg kanskje annerledes :o)

Skrevet

Jeg ville ha fått tatt bilde av den, og lagt ut annonse på autobørsen. Aldri i livet om jeg hadde solgt til en bruktforretning - disse er ofte mer lugubre både på innkjøp og utsalg enn "normale" folk. Men hvis du ikke har anledning til å få tatt bilder, annonsert etc., så får du jo alltids mer enn ingenting ved å la en bruktbilhandler ta den.

"............................................."

Skrevet

Jeg ville ha fått tatt bilde av den, og lagt ut annonse på autobørsen. Aldri i livet om jeg hadde solgt til en bruktforretning - disse er ofte mer lugubre både på innkjøp og utsalg enn "normale" folk. Men hvis du ikke har anledning til å få tatt bilder, annonsert etc., så får du jo alltids mer enn ingenting ved å la en bruktbilhandler ta den.

"............................................."

Jeg tror kanskje ikke jeg skal gjøre noe med en gang. Jeg tror forsikringen er betalt og årsavgiften er ikke før i mars.

Jammen meg synd at ingen av ungene har kjørekort.

Skrevet

Akkurat nå føler jeg at pengene er lite viktige bare jeg får bilen unna. Pengene går inn på mora mi sin konto og den kan ikke jeg røre uansett.

Men hvis jeg drøyer den en stund så tenker jeg kanskje annerledes :o)

Ta det litt roig og finn noen selv som vil kjøpe, se på Finn hva den kan være verd. Slå av litt. Sett lapp i vinduet på den og i nærbutikken. Hos en oppkjøper får du så lite for den at det er mye å hente på å gjøre noe selv først. Prøv å få fraskrevet deg alt ansvar med prisavslaget.

Skrevet

Jeg tror jeg hadde fått en selger i en eller annen bilforretning til å selge den. Problemet når du selger den privat, er at du i verste fall kan få klage fra kjøperen på at bilen ikke var i den stand h*n fikk vite ved kjøpet.

Bruker du selger står du ikke ansvarlig hvis slike problemer skulle dukke opp.

Man kan skrive i en salgskontrakt at bilen selges slik den står.

Og man kan finne standardkontrakt for salg av bil på dinside.no - i alle fall fantes det sånt der før.

Skrevet

Takk Gemini, jeg tror ikke det er gjeld på den. Men jeg har bilnummeret og selgeren han har kjøpt den av.

Men vognkortet ligger vel i hanskerommet eller annet sted i bilen?

Og du kan vel kanskje få datteren din til å undersøke det for deg, om det er vanskelig for deg.

Skrevet

Men vognkortet ligger vel i hanskerommet eller annet sted i bilen?

Og du kan vel kanskje få datteren din til å undersøke det for deg, om det er vanskelig for deg.

Akkurat nå prøver jeg å overtale dattera mi til å selge bilen gjennom finn.no

Hun er "kremmer" så hun klarer nok å få det hun skal for den hvis hun går inn for det da. Men akkurat nå er hun litt irritert over at hun og jeg ikke få pengene :o) men hun skjønner hvorfor da.

Skrevet

Man kan skrive i en salgskontrakt at bilen selges slik den står.

Og man kan finne standardkontrakt for salg av bil på dinside.no - i alle fall fantes det sånt der før.

Vi gjorde også det for noen år tilbake, men kjøperen ville heve kjøpet etter at par uker. Det var nemlig en feil ved bilen vi ikke visste om. Vi tok bilen tilbake fordi vi syntes hele saken var litt pinlig... Vi hadde nok hatt retten på vår side om det ble sak, men vi orka bare ikke å gjennomføre det :-(

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...