Gå til innhold

Om barn i barnehage... Bombe!!?


Anbefalte innlegg

Det optimale ville være å være i bhg jevnt over kortere tid enn hva mange barn er idag, med barnehagestart sånn ca ved 1 1/2- til 2-års alder, og en gradvis opptrapping av oppholdstid ettersom barnet ble eldre. Samtidig som foreldrene jobbet mindre i småbarnstiden.

Kombinasjonen barnehage og tilstedeværende foreldre er uslåelig!:-)

Helt enig med deg i alt du sier!

Selv er jeg hjemme med minsten på 17 mnd dette skoleåret, men til høsten blir det barnehage på henne. Hun maser allerede om å være igjen i barnehagen når vi kjører storesøster på fem år dit ;-)

Fortsetter under...

  • Svar 64
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

  • pip

    6

  • grot

    5

  • mil1365380270

    5

  • nanna

    2

Mest aktive i denne tråden

Hvilke undersøkelser er det?

At barn som begynner tidlig i barnehagen, eller har gått der et par år før de inntar skolen, har et forsprang, språklig, emosjonelt, fysisk og psykisk, er iallfall ikke noen "bombe"! for det pedagogiske personalet.

En skulle tro det er viktigere ting å fokusere på enn stress, og astma. Lek og aktivitet sammen med andre, for å bli sosial kompetent, kunne kommunisere og lære innlevelse, er viktigere ting å fokusere på. Og også viktig kunnskap å tilegne for å kunne fungere i samfunnet, sammen med andre.

Astma og stress er ikke noe begrensning for å kunne leke og lære sammen med andre barn. Jeg tror vi fratar barna våre noe viktig, om vi venter med å la de få delta i aktivitet sammen med andre barn og voksne i barnehagen.

Men, jeg er litt Djupedal også da ;-)

"At barn som begynner tidlig i barnehagen, eller har gått der et par år før de inntar skolen, har et forsprang, språklig, emosjonelt, fysisk og psykisk, er iallfall ikke noen "bombe"! for det pedagogiske personalet." Det var da voldsomt til forsprang da... jo om dette stemte så hadde det virkelig vært en bombe for oss pedagoger i småskolen:-)

Husk at det i slike undersøkelser også blir med en stor gruppe barn som absolutt burde vært i barnehage fordi foreldrene ikke makter omsorgsanvsvaret. Disse utgjør faktisk en stor del av barna som ikke begynner i barnehage og det er veldig trist. Disse barna hadde hatt det bedre alle andre steder enn hos foreldrene rett og slett.

Men nå har altså forskere funnet ut at det er "greit"med barnehagestart fra man er 6 mnd. Svelges sikkert rått av noen..... men ikke av meg.

Det optimale ville være å være i bhg jevnt over kortere tid enn hva mange barn er idag, med barnehagestart sånn ca ved 1 1/2- til 2-års alder, og en gradvis opptrapping av oppholdstid ettersom barnet ble eldre. Samtidig som foreldrene jobbet mindre i småbarnstiden.

Kombinasjonen barnehage og tilstedeværende foreldre er uslåelig!:-)

Helt enig med deg! Klart at det er stas for ungene i barnehagen med mange andre unger å leke sammen, nye leker og mye å finne på. Samtidig er det mye støy, stress og mas. Jeg kjenner maaange førskolelærere som ikke vil ha 1 og 2-åringene sine i barnehagen.

Noen timer hver dag hadde nok vært ypperlig for 3 og 4-åringen. MEn slik det fungerer i dag så er det ikke barnas behov som står i fokus dessverre. Mange barn blir faktisk ikke engang hørt, fordi det ikke finnes alternativer for foreldrene som plasserer dem der 8-9 timer hver dag...

Og alle skal på død og liv preses inn. Retningslinjene blir dårligere (sett fra barnas behov) Bare det at man i dag trenger bare halvparten av arealet pr barn som det man trengte for ti år siden. Barna tar vel ikke mindre plass i dag, men flere skal inn i den samme barnehagen ...

"At barn som begynner tidlig i barnehagen, eller har gått der et par år før de inntar skolen, har et forsprang, språklig, emosjonelt, fysisk og psykisk, er iallfall ikke noen "bombe"! for det pedagogiske personalet." Det var da voldsomt til forsprang da... jo om dette stemte så hadde det virkelig vært en bombe for oss pedagoger i småskolen:-)

Husk at det i slike undersøkelser også blir med en stor gruppe barn som absolutt burde vært i barnehage fordi foreldrene ikke makter omsorgsanvsvaret. Disse utgjør faktisk en stor del av barna som ikke begynner i barnehage og det er veldig trist. Disse barna hadde hatt det bedre alle andre steder enn hos foreldrene rett og slett.

Men nå har altså forskere funnet ut at det er "greit"med barnehagestart fra man er 6 mnd. Svelges sikkert rått av noen..... men ikke av meg.

Fra seks mnd synes jeg høres veldig brutalt ut, ja!!

Undersøkelsen avspeiler muligens foreldrene også, ikke bare barnehagene. Hvis en større andel av de som er i barnehagen har foreldre som jobber mye, vil de kanskje også oppmuntre barna på en annen måte til å gjøre det bra på skolen og ta høyere utdannelse.

"At barn som begynner tidlig i barnehagen, eller har gått der et par år før de inntar skolen, har et forsprang, språklig, emosjonelt, fysisk og psykisk, er iallfall ikke noen "bombe"! for det pedagogiske personalet." Det var da voldsomt til forsprang da... jo om dette stemte så hadde det virkelig vært en bombe for oss pedagoger i småskolen:-)

Husk at det i slike undersøkelser også blir med en stor gruppe barn som absolutt burde vært i barnehage fordi foreldrene ikke makter omsorgsanvsvaret. Disse utgjør faktisk en stor del av barna som ikke begynner i barnehage og det er veldig trist. Disse barna hadde hatt det bedre alle andre steder enn hos foreldrene rett og slett.

Men nå har altså forskere funnet ut at det er "greit"med barnehagestart fra man er 6 mnd. Svelges sikkert rått av noen..... men ikke av meg.

*Jeg har mine pedagogisk briller, og du har dine*

Vanskelig å favne om alle grupper barn, men at barnehage er en fordel for alle barn, uansett omsorgsevne i hjemmet, det er vi iallfall enig om.

Pedagoger i skolen vet jeg, deler det synet med førskolelærere, at barn som har gått i barnehage, har et forsprang fremfor de som IKKE har gått der.

Hvordan den enkelte lærer velger å legge tilrette for undervisning i skolen i de første klassetrinnene, når det gjelder lek - som er barnets viktigste aktivitet i småbarnsalder (og som skaper basis for videre utvikling av basis kompetanse) det er skolens ansvar ;-)

Noen foreldre MÅ ut i arbeid, selv om barnet kun er seks mnd (iallfall ett år) - for å få økonomien til å gå rundt. Enslige forsørgere f.eks. Det kan sikkert diskuteres hvor bra eller dårlig det er, men etter min mening er det barnehagens ansvar, hvorvidt hverdagen i barnehagen er tilpasset barnet og familiens behov, for en trygg og tilstrekkelig tilsynsordning.

Annonse

Undersøkelsen avspeiler muligens foreldrene også, ikke bare barnehagene. Hvis en større andel av de som er i barnehagen har foreldre som jobber mye, vil de kanskje også oppmuntre barna på en annen måte til å gjøre det bra på skolen og ta høyere utdannelse.

Det har du sikkert rett i!

På den anne side synes jeg det virker så utrolig merkelig at ikke alle ser at et barn ofte har store fordeler ved å gå i barnehage (ikke nødvendigvis fra før treårsalderen...). Tenk på all den viktige sosialiseringen man får inn i en barnehagehverdag. Barnet lærer å forholde seg til mange ulike personligheter og følger et aldersadekvat pedagogisk opplegg hver dag. Det er mer enn jeg, som forelder, kan klare å gi mitt barn.

Det har du sikkert rett i!

På den anne side synes jeg det virker så utrolig merkelig at ikke alle ser at et barn ofte har store fordeler ved å gå i barnehage (ikke nødvendigvis fra før treårsalderen...). Tenk på all den viktige sosialiseringen man får inn i en barnehagehverdag. Barnet lærer å forholde seg til mange ulike personligheter og følger et aldersadekvat pedagogisk opplegg hver dag. Det er mer enn jeg, som forelder, kan klare å gi mitt barn.

Får sikkert kjeft nå, men jeg mener det er uansvarlig å ikke ha barna i barnehage. Ikke nødvendigvis hele dagen, og ikke fra det er bittesmå, men en periode før man begynner på skolen gir viktig læring man drar nytte av når man begynner på skolen. Barnehage er en måte å forberede seg på det som skal skje senere :-)

Får sikkert kjeft nå, men jeg mener det er uansvarlig å ikke ha barna i barnehage. Ikke nødvendigvis hele dagen, og ikke fra det er bittesmå, men en periode før man begynner på skolen gir viktig læring man drar nytte av når man begynner på skolen. Barnehage er en måte å forberede seg på det som skal skje senere :-)

Med 6-åringer i skolen så ble på mange måter barnehagen dratt inn i skolen. Noe av det meste tragiske som har skjedd for skolen i nyere tid spør du meg.

Fordi 6-åringene er for unge for den oppstart vi hadde i skolen tidligere så ble førskolepedagogikken en del av skolepeden også. Det ble mye lek og frie aktiviteter det første året. Så mye at det er vanskeligere enn noensinne å "hale" elevene innpå det mer ordinære skolesporet i 2. klasse. Elevene tror at det skal være slik som det har vært i barnehage og delvis i 1. klasse. Overgangen til å skulle sitte stille i timene, komme innatt fra friminutt osv er stor. Men det var likevel langt mer naturlig at denne kom i 1. klasse.

Og hvor mye godt dette har ført med seg er vanskelig å si. Sikkert både fordeler og ulemper ved at mange elever i småskolen nå får skrive- og leseopplæring av førskolelærere.. men fakta er jo at ferdigheter i lesing har sunket drastisk blant norske niåringer etter at de begynte ett år tidligere på skolen..

Ønsker meg tilbake til et mer markant skille mellom barnehage og skole (for det _er_ stor forskjell) Vi har også sett flere ekspempler på elever som aldri fant seg til rette i barnehagen men som stortrives i skolen fra første dag.

Så det er ikke så sikkert at det ene forutsetter det andre... at en god skolestart forutsetter at man har gått i barnehage tidligere.

Med 6-åringer i skolen så ble på mange måter barnehagen dratt inn i skolen. Noe av det meste tragiske som har skjedd for skolen i nyere tid spør du meg.

Fordi 6-åringene er for unge for den oppstart vi hadde i skolen tidligere så ble førskolepedagogikken en del av skolepeden også. Det ble mye lek og frie aktiviteter det første året. Så mye at det er vanskeligere enn noensinne å "hale" elevene innpå det mer ordinære skolesporet i 2. klasse. Elevene tror at det skal være slik som det har vært i barnehage og delvis i 1. klasse. Overgangen til å skulle sitte stille i timene, komme innatt fra friminutt osv er stor. Men det var likevel langt mer naturlig at denne kom i 1. klasse.

Og hvor mye godt dette har ført med seg er vanskelig å si. Sikkert både fordeler og ulemper ved at mange elever i småskolen nå får skrive- og leseopplæring av førskolelærere.. men fakta er jo at ferdigheter i lesing har sunket drastisk blant norske niåringer etter at de begynte ett år tidligere på skolen..

Ønsker meg tilbake til et mer markant skille mellom barnehage og skole (for det _er_ stor forskjell) Vi har også sett flere ekspempler på elever som aldri fant seg til rette i barnehagen men som stortrives i skolen fra første dag.

Så det er ikke så sikkert at det ene forutsetter det andre... at en god skolestart forutsetter at man har gått i barnehage tidligere.

"Med 6-åringer i skolen så ble på mange måter barnehagen dratt inn i skolen. Noe av det meste tragiske som har skjedd for skolen i nyere tid spør du meg."

Det er ikke slik at seks åringen, ble "dratt" inn i skolen. Men førskolelærne og lærerne i skolen ble pålagt en oppgave å gjøre overgangen mellom barnehage og skole så skånsom som mulig (L-97 og Lov om barnehager -97)

Etter min mening er det mye som sviktet, på dette området. Bla. er skolen dårlig på å samarbeide med barnehagen og vise versa.

Lærerne ser på førskolelærerne med lavere status enn de selv. Bla forskjell i profesjonsutanning, og fordi lærerne jobbet i statlig institusjon og førskolelærere i de kommunale. Førskolelærere har jevnt over dårligere betalt enn lærere, og det finnes flere mannlige lærere enn førskolelærere. Jeg antar at dette har vært en prosess, og at dette samarbeidet er blitt bedre med åra. Det kommer an på hvor bevisst Rektor er på disse kulturforskjellene.

"Elevene tror at det skal være slik som det har vært i barnehage og delvis i 1.

klasse". - Dette er ikke noe barna skal gå rundt å tro. Dette føres igjen tilbake til problemstillingen, samarbeid mellom skole og barnehage, og hvor skånsom denne overgangen/forberedelsen er gjort.

Sikkert både fordeler og ulemper ved at mange elever i småskolen nå får skrive- og leseopplæring av førskolelærere..

Mange førskolelærere begynner i dag å jobbe i småskolen, fordi det anses for å være mer statusbelagt å være lærer, grunnet lønn og bedre arbeidstid. (I barnehage har man vanlig arbeidstid 0700-1630) De som går over fra barnehage til småskole, må ta seks til ti års pedagogikk, i tillegg til den pedagogikk de har tilegnet seg gjennom førskolelærerstudiet. Derfor er ikke en førskolelærer som begynner å jobbe i skolen noe dårligere til å undervise i lesing -og skriving enn en lærer. I tillegg har førskolelærere mye praksis gjennom utdanningen. Kanskje den utdanningen som kan skilte med mest praksis i studiet.

"Ønsker meg tilbake til et mer markant skille mellom barnehage og skole (for det _er_ stor forskjell)"

Det er sikkert store forskjeller, og det er synd. Men, igjen. Dette er de enkelte barnehager og skolers ansvar at disse forskjellene ikke forblir så store. Her mener jeg også at foreldreråd og samarbeidsutvalget for barnehager og skoler, kan gjøre et press på institusjonene lokalt, for å få istand et bedre samarbeid.

;-)

Med 6-åringer i skolen så ble på mange måter barnehagen dratt inn i skolen. Noe av det meste tragiske som har skjedd for skolen i nyere tid spør du meg.

Fordi 6-åringene er for unge for den oppstart vi hadde i skolen tidligere så ble førskolepedagogikken en del av skolepeden også. Det ble mye lek og frie aktiviteter det første året. Så mye at det er vanskeligere enn noensinne å "hale" elevene innpå det mer ordinære skolesporet i 2. klasse. Elevene tror at det skal være slik som det har vært i barnehage og delvis i 1. klasse. Overgangen til å skulle sitte stille i timene, komme innatt fra friminutt osv er stor. Men det var likevel langt mer naturlig at denne kom i 1. klasse.

Og hvor mye godt dette har ført med seg er vanskelig å si. Sikkert både fordeler og ulemper ved at mange elever i småskolen nå får skrive- og leseopplæring av førskolelærere.. men fakta er jo at ferdigheter i lesing har sunket drastisk blant norske niåringer etter at de begynte ett år tidligere på skolen..

Ønsker meg tilbake til et mer markant skille mellom barnehage og skole (for det _er_ stor forskjell) Vi har også sett flere ekspempler på elever som aldri fant seg til rette i barnehagen men som stortrives i skolen fra første dag.

Så det er ikke så sikkert at det ene forutsetter det andre... at en god skolestart forutsetter at man har gått i barnehage tidligere.

Vi hadde jo førskoler før, så problemet med overgang barnehage/skole kan ikke være noe nytt. Visste ikke det var noe problem, men tror deg jo når du sier det:-)

Mener fortsatt det for de fleste er en fordel å ha vært i barnehage eller førskole først, fordi omstillingen blir mindre. Mindre nytt, mindre å være redd for, mer tid til å ta til seg det nye som er viktig. At lærerne ikke klarer å ha kontroll på ungene kan ikke tilskrives barnehagen, det er jo ikke kadaverdisiplin hjemme heller.

Får sikkert kjeft nå, men jeg mener det er uansvarlig å ikke ha barna i barnehage. Ikke nødvendigvis hele dagen, og ikke fra det er bittesmå, men en periode før man begynner på skolen gir viktig læring man drar nytte av når man begynner på skolen. Barnehage er en måte å forberede seg på det som skal skje senere :-)

Du får iallefall ikke kjeft av meg;-)

Annonse

Helt enig med deg! Klart at det er stas for ungene i barnehagen med mange andre unger å leke sammen, nye leker og mye å finne på. Samtidig er det mye støy, stress og mas. Jeg kjenner maaange førskolelærere som ikke vil ha 1 og 2-åringene sine i barnehagen.

Noen timer hver dag hadde nok vært ypperlig for 3 og 4-åringen. MEn slik det fungerer i dag så er det ikke barnas behov som står i fokus dessverre. Mange barn blir faktisk ikke engang hørt, fordi det ikke finnes alternativer for foreldrene som plasserer dem der 8-9 timer hver dag...

Og alle skal på død og liv preses inn. Retningslinjene blir dårligere (sett fra barnas behov) Bare det at man i dag trenger bare halvparten av arealet pr barn som det man trengte for ti år siden. Barna tar vel ikke mindre plass i dag, men flere skal inn i den samme barnehagen ...

Jepp. Skulle ønske det gikk an å ha litt større handlingsrom og valgfrihet. En ting er å overhodet ikke ha økonomisk mulighet til å la være å jobbe full tid, det er selvsagt mange som har det sånn (aleneforsørgere bla.), og hvor barna må være i barnehagen full tid 5 dager i uken. De foreldrene skal slippe å ha dårlig samvittighet for dette, og de skal kunne stole på at barna deres blir godt tatt vare på i barnehagen. M.a.o at barnehagene er av god kvalitet.

På den annen side er det kanskje mange foreldre som ikke tenker over hvilke muligheter de faktisk har til å være fleksible med jobb, permisjon og barnehagetid mens barna er i førskolealder. Det kreves litt innsats og prioritering og "ny tankegang" kanskje, for å innse at det er mange muligheter til å sjonglere litt i noen år.

Vi er vanlige lønnsslaver og har sendt ungene i bhg fra de var noe over 1 år gamle, med litt ulønnet permisjon i starten, samt redusert arb.tid det første året (80%) for pappan med nr. 2. Det har gått veldig fint, alt sammen.

Vi vurderer likevel muligheten for å være hjemme med minsten (nå 5 mnd), men det blir et regnestykke med beinhard prioritering økonomisk.Kontantstøtten er jeg for, men den monner jo lite i forhold til en årslønn. Kanskje kan vi ha et dagbarn her sammen med minsten, får se...:-)

Nei ingen bombe.

Det finnes enormt mye forskning som viser at barnehage er best.

"Problemet" er bare at det finnes like mye forskning som viser det motsatte ;o)

Akkurat denne undersøkelsen er jo spennende fordi den har gått over så mange år. De barna det skrives om gikk i barnehage på begynnelsen av 70-tallet.

Og da er det jo nærliggende å lure på hvilke barn som startet i barnehage før de var ett år på denne tiden... Om ikke nettopp de barna som hadde to yrkesaktive foreldre. Og hvem hadde det på begynnelsen av 70-tallet? De med aller høyest utdanning.

Så hva som er årsaken til at denne gruppa gjør det så bra, det vet vi overhode ikke noe om, vi vet det er en korelasjon. Og den korelasjonen stemmer overens med at barn av akademikerforeldre, med høy utdannelse, de gjør det bedre enn andre på skolen.

Med andre ord, denne undersøkelsemn, utifre det jeg har lest i avsier i dag (den er gjengitt ove ralt, og uten at andre har uttalt seg enn de somtar den til inntekt for at barnehager er best), så kan jeg ikke se noen sterke indisier på at det er selve barnehagen som er årsaken til at disse barna har gjort det så godt på skolen.

(Også kan man jo diskutere kriteriene som er lagt til grunn for at et barn gjør det "bra" osv osv)

"Med 6-åringer i skolen så ble på mange måter barnehagen dratt inn i skolen. Noe av det meste tragiske som har skjedd for skolen i nyere tid spør du meg."

Det er ikke slik at seks åringen, ble "dratt" inn i skolen. Men førskolelærne og lærerne i skolen ble pålagt en oppgave å gjøre overgangen mellom barnehage og skole så skånsom som mulig (L-97 og Lov om barnehager -97)

Etter min mening er det mye som sviktet, på dette området. Bla. er skolen dårlig på å samarbeide med barnehagen og vise versa.

Lærerne ser på førskolelærerne med lavere status enn de selv. Bla forskjell i profesjonsutanning, og fordi lærerne jobbet i statlig institusjon og førskolelærere i de kommunale. Førskolelærere har jevnt over dårligere betalt enn lærere, og det finnes flere mannlige lærere enn førskolelærere. Jeg antar at dette har vært en prosess, og at dette samarbeidet er blitt bedre med åra. Det kommer an på hvor bevisst Rektor er på disse kulturforskjellene.

"Elevene tror at det skal være slik som det har vært i barnehage og delvis i 1.

klasse". - Dette er ikke noe barna skal gå rundt å tro. Dette føres igjen tilbake til problemstillingen, samarbeid mellom skole og barnehage, og hvor skånsom denne overgangen/forberedelsen er gjort.

Sikkert både fordeler og ulemper ved at mange elever i småskolen nå får skrive- og leseopplæring av førskolelærere..

Mange førskolelærere begynner i dag å jobbe i småskolen, fordi det anses for å være mer statusbelagt å være lærer, grunnet lønn og bedre arbeidstid. (I barnehage har man vanlig arbeidstid 0700-1630) De som går over fra barnehage til småskole, må ta seks til ti års pedagogikk, i tillegg til den pedagogikk de har tilegnet seg gjennom førskolelærerstudiet. Derfor er ikke en førskolelærer som begynner å jobbe i skolen noe dårligere til å undervise i lesing -og skriving enn en lærer. I tillegg har førskolelærere mye praksis gjennom utdanningen. Kanskje den utdanningen som kan skilte med mest praksis i studiet.

"Ønsker meg tilbake til et mer markant skille mellom barnehage og skole (for det _er_ stor forskjell)"

Det er sikkert store forskjeller, og det er synd. Men, igjen. Dette er de enkelte barnehager og skolers ansvar at disse forskjellene ikke forblir så store. Her mener jeg også at foreldreråd og samarbeidsutvalget for barnehager og skoler, kan gjøre et press på institusjonene lokalt, for å få istand et bedre samarbeid.

;-)

"Mange førskolelærere begynner i dag å jobbe i småskolen, fordi det anses for å være mer statusbelagt å være lærer, grunnet lønn og bedre arbeidstid. (I barnehage har man vanlig arbeidstid 0700-1630) De som går over fra barnehage til småskole, må ta seks til ti års pedagogikk, i tillegg til den pedagogikk de har tilegnet seg gjennom førskolelærerstudiet. Derfor er ikke en førskolelærer som begynner å jobbe i skolen noe dårligere til å undervise i lesing -og skriving enn en lærer. I tillegg har førskolelærere mye praksis gjennom utdanningen. Kanskje den utdanningen som kan skilte med mest praksis i studiet."

Førskolelærere har en flott utdanning. Men de er _ikke_ utdannet til å undervise i skolen. De er utdannet til å ta seg av barn i barnehagealder. Å ta 10 vekttall med 6-10års ped bøter ikke på dette. Det har jo vist seg...

Det er klart at en allmennlærer med en 4-årig utdanning må være bedre skolert til å drive undervisning i skolen. At førskolelærere er dyktigere på andre områder, som å strukturere og legge rett til lek f.eks er jeg helt sikker på. Men det er nå en gang slik at man i de første årene i skolen legger grunnlaget for all videre skolegang.

Skjønner veldig godt at førskolelærere ønsker seg inn i skolen til våre lønninger og arbeidstider, bare så det er sagt:-)

"Mange førskolelærere begynner i dag å jobbe i småskolen, fordi det anses for å være mer statusbelagt å være lærer, grunnet lønn og bedre arbeidstid. (I barnehage har man vanlig arbeidstid 0700-1630) De som går over fra barnehage til småskole, må ta seks til ti års pedagogikk, i tillegg til den pedagogikk de har tilegnet seg gjennom førskolelærerstudiet. Derfor er ikke en førskolelærer som begynner å jobbe i skolen noe dårligere til å undervise i lesing -og skriving enn en lærer. I tillegg har førskolelærere mye praksis gjennom utdanningen. Kanskje den utdanningen som kan skilte med mest praksis i studiet."

Førskolelærere har en flott utdanning. Men de er _ikke_ utdannet til å undervise i skolen. De er utdannet til å ta seg av barn i barnehagealder. Å ta 10 vekttall med 6-10års ped bøter ikke på dette. Det har jo vist seg...

Det er klart at en allmennlærer med en 4-årig utdanning må være bedre skolert til å drive undervisning i skolen. At førskolelærere er dyktigere på andre områder, som å strukturere og legge rett til lek f.eks er jeg helt sikker på. Men det er nå en gang slik at man i de første årene i skolen legger grunnlaget for all videre skolegang.

Skjønner veldig godt at førskolelærere ønsker seg inn i skolen til våre lønninger og arbeidstider, bare så det er sagt:-)

"Det er klart at en allmennlærer med en 4-årig utdanning må være bedre skolert til å drive undervisning i skolen."

Førskolelærere som går over i skolen har også fire års utdanning, samt 10 vkt seks til ti års ped.

Det er ingen selvfølge at lærere er bedre til å undervise i skolen enn førskolelærere. Førskolelærere er også pedagoger og har i tillegg en praksisperiode bak seg, som lærere er i mangel av.

Og det er heller ingen selvfølge at det skal være strukturert undervisning fra første klasse, noe lærere tror, fordi de er sosialisert inn i en kultur, som viser liten evne til innovativ tenking - og særlig med tanke på at barna ble yngre etter reform -97.

En kombinasjon, der førskolelærerene kan dra nytte av kunnskapen til lærerene og vise versa, inn i skolen er kanskje mer optimalt.

Et kombinasjon av profesjoner i skolen, vil gjøre skolen til et bedre sted å være for de minste barna våre. ;-)

"Det er klart at en allmennlærer med en 4-årig utdanning må være bedre skolert til å drive undervisning i skolen."

Førskolelærere som går over i skolen har også fire års utdanning, samt 10 vkt seks til ti års ped.

Det er ingen selvfølge at lærere er bedre til å undervise i skolen enn førskolelærere. Førskolelærere er også pedagoger og har i tillegg en praksisperiode bak seg, som lærere er i mangel av.

Og det er heller ingen selvfølge at det skal være strukturert undervisning fra første klasse, noe lærere tror, fordi de er sosialisert inn i en kultur, som viser liten evne til innovativ tenking - og særlig med tanke på at barna ble yngre etter reform -97.

En kombinasjon, der førskolelærerene kan dra nytte av kunnskapen til lærerene og vise versa, inn i skolen er kanskje mer optimalt.

Et kombinasjon av profesjoner i skolen, vil gjøre skolen til et bedre sted å være for de minste barna våre. ;-)

"Det er klart at en allmennlærer med en 4-årig utdanning må være bedre skolert til å drive undervisning i skolen."

Du sier:

Førskolelærere som går over i skolen har også fire års utdanning, samt 10 vkt seks til ti års ped.

Jeg vet da det at førskolelærere også har en lang utdanning. Men kjære deg, det er likevel ikke slik at 4års utdanning=4års utdanning. Mange lærere på ungdomsskolen har ikke lengre utdanning enn meg. Men de har faglig fordypning som jeg mangler. Det jeg har er en bred allmennutdanning som duger på barnetrinnet. Det ville være en smule naivt av meg å tro at jeg var like godt kvalifisert til å undervise på ungdomstrinnet, fordi vi har like lang utdanning.

Det må virkelig bare være innenfor skolen man tenker slik at lik lengde på utdanning gir lik kompetanse på alle områder... Skulle tatt seg ut innenfor f.eks helsevesen gitt:-)

Jeg er 35 år og har gått i barnehage, det samme har broren min på 38 år. Det var ikke så mange som gikk i barnehage den gangen nei. Jeg husker at vår familie ble sett på som "fin" fordi mamma jobbet 100% og ikke var med i "damegruppa" på hjemmstedet mitt :-)

Både broren min og meg har høyere utdanning, så kanskje det er noe i det :-)))

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...