Gjest Nikkaba Skrevet 28. februar 2001 Del Skrevet 28. februar 2001 Jeg skal etter planen føde på ABC-klinikken på Aker, har planlagt vannfødsel. Men i mitt første svangerskap gikk vannet tre uker før fødsel, fjorten dager etter termin. Jeg hadde kun to deciliter igjen ved fødsel, og dette var mørkegrønt. Ved fødsel nr. to gikk vannet tre dager før fødsel, jeg kjente symptomene, så jeg dro på fødeavd, og hinnen ble revet. Deretter hadde jeg en rask og grei fødsel. I begge tilfeller hadde jeg ingen rier eller andre varsler i forkant. Siste gangen kom jeg inn med nesten fem cm. åpning. For noen dager siden fikk jeg vite at om dette skulle skje igjen, så MÅ jeg til Ullevål, men det VIL jeg IKKE!!! Jeg har dårlige opplevelser herfra, kan virkelig Aker nekte å ta imot meg hvis feks. fosterhinnen må rives? Blir det slik at jeg blir sendt til Ullevål, drar jeg heller den lange veien til Drammen! Kan jeg gjøre det? 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/20710-nekter-%C3%A5-f%C3%B8de-p%C3%A5-et-annet-sykehus/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Trine Endsjø, jordmor Skrevet 28. februar 2001 Del Skrevet 28. februar 2001 Jeg forstår ikke helt sammenhengen her. Er det 3 fødsler du beskriver, forstår jeg det slik at den 3. var helt uproblematisk. Hvis det er 2. fødsel du beskriver, hvor du hadde vannavgang 3 dager før fødsel, de rev hinnene ytterligere. Det stemmer liksom ikke med at du hadde 5 cm åpning. Uansett, det er ikke vanlig at man må rive hinner. Ihvertfall pleier de ikke gjøre dette på ABC- avdelingene. Hinnerivning, for at vannet skal gå, blir regnet som et inngrep, og det driver de i prinsippet ikke med på disse spesielle avdelingene. Hvis du allerede har hatt en helt uproblematisk fødsel, skulle alt tilsi at det kan skje igjen og da kan du sikkert føde på ABC på Aker. Skriv tilbake hvis jeg har misforstått eller du kan utfylle med mer detaljer. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/20710-nekter-%C3%A5-f%C3%B8de-p%C3%A5-et-annet-sykehus/#findComment-89900 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Nikkaba Skrevet 2. mars 2001 Del Skrevet 2. mars 2001 Jeg forstår ikke helt sammenhengen her. Er det 3 fødsler du beskriver, forstår jeg det slik at den 3. var helt uproblematisk. Hvis det er 2. fødsel du beskriver, hvor du hadde vannavgang 3 dager før fødsel, de rev hinnene ytterligere. Det stemmer liksom ikke med at du hadde 5 cm åpning. Uansett, det er ikke vanlig at man må rive hinner. Ihvertfall pleier de ikke gjøre dette på ABC- avdelingene. Hinnerivning, for at vannet skal gå, blir regnet som et inngrep, og det driver de i prinsippet ikke med på disse spesielle avdelingene. Hvis du allerede har hatt en helt uproblematisk fødsel, skulle alt tilsi at det kan skje igjen og da kan du sikkert føde på ABC på Aker. Skriv tilbake hvis jeg har misforstått eller du kan utfylle med mer detaljer. Jeg har født to ganger. Den siste gangen hadde jeg nesten fem cm. åpning da jeg kom inn, etter å blitt sendt med taxi til fødeavd. fordi min jordmor som tok jevnlig kontroll skjønte at dette ikke var urinlekkasje, men fostervannslekkasje. Jeg hadde ikke hatt en eneste ri, bare lette kynnere. Det var et hull i fosterhinnen litt høyt oppe på venstre side, og da legen kikket opp der med sitt redskap (amnioskop?) pirket han litt borti dette hullet, og -VIPS!! Hinnene revnet, fødselen var i gang med rier og det hele. Tre timer og et kvarter tok det. Som du skjønner, har jeg ennå tilgode å oppleve en "normal" fødsel... Men jeg var på kontroll i går, og hadde en lang og god samtale med jordmor på ABC. Vi ble enige om at jeg IKKE skal sendes ti Ullevål uansett hva som skjer, da får det heller bli et annet sykehus. Kan du svare på om vannfødsel er mulig etter hinnerivning? 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/20710-nekter-%C3%A5-f%C3%B8de-p%C3%A5-et-annet-sykehus/#findComment-90398 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Trine Endsjø, jordmor Skrevet 2. mars 2001 Del Skrevet 2. mars 2001 Jeg har født to ganger. Den siste gangen hadde jeg nesten fem cm. åpning da jeg kom inn, etter å blitt sendt med taxi til fødeavd. fordi min jordmor som tok jevnlig kontroll skjønte at dette ikke var urinlekkasje, men fostervannslekkasje. Jeg hadde ikke hatt en eneste ri, bare lette kynnere. Det var et hull i fosterhinnen litt høyt oppe på venstre side, og da legen kikket opp der med sitt redskap (amnioskop?) pirket han litt borti dette hullet, og -VIPS!! Hinnene revnet, fødselen var i gang med rier og det hele. Tre timer og et kvarter tok det. Som du skjønner, har jeg ennå tilgode å oppleve en "normal" fødsel... Men jeg var på kontroll i går, og hadde en lang og god samtale med jordmor på ABC. Vi ble enige om at jeg IKKE skal sendes ti Ullevål uansett hva som skjer, da får det heller bli et annet sykehus. Kan du svare på om vannfødsel er mulig etter hinnerivning? Hvis du skal føde på ABC og de har badekar tilgjengelig, vil jeg anta at det er greit at du er der til tross for vannavgang. Forutsetningen er at du har gode rier og er godt på vei i fødselen, altså i aktiv fase. Noen sykehus har enda strengere forhåndsregler, men jeg er ikke helt sikker på hvor de forskjellige setter grensen. Imidlertid vil jeg fortelle deg at hinnerivning vanligvis ikke er nødvendig. Selv med den historien du forteller om din andre fødsel, kan jeg ikke se at det var helt nødvendig å rive hinnene. Man kan også velge å gi det tid, så vil vannet vanligvis gå av seg selv. Mener ikke å si at de gjorde noe galt ved å rive i hinnene, men det er flere måter å forholde seg til et slikt forløp på. På ABC-klinikker har de en tradisjon med å være mer avventende og regne med at kroppen ordner opp i dette uten at man må gripe inn. Lykke til med fødselen. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/20710-nekter-%C3%A5-f%C3%B8de-p%C3%A5-et-annet-sykehus/#findComment-90497 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.