Gå til innhold

Universitet

Gjest takker for evnt. svar

Anbefalte innlegg

Skrevet

Er det for sent å søke nå, til vårstudier? Når er fristen?

(tenker mest på Univ. i Stavanger)

Og MÅ man gå et bachelor studie, eller årsenhet, eller kan man bare ta et fag?

Trenger studiepoeng, samtidig som jeg jobber, vil helst bare ta et fag eller to av gangen. Vil ikke begynne på bachelor.

Finnes det skoler på nette som er gratis, men som man tjener studiepoeng på?

Skrevet

Det er endel høgskoler som har bachelor studier også. Vet ikke når fristen er, men du kan ikke melde deg opp som privatist da?

Skrevet

"Finnes det skoler på nette som er gratis, men som man tjener studiepoeng på?"

Det er det vel heller dårlig med. Tror høyskolen i Volda har noen rimelige studier, men det er bare ekstrafag for et eller noen få spesifikke studier, tror jeg. Ellers koster nettstudier omtrent det samme som fulltidsstudier på private høyskoler.

"................................................"

Skrevet

Det er endel høgskoler som har bachelor studier også. Vet ikke når fristen er, men du kan ikke melde deg opp som privatist da?

Jeg skrev at jeg ikke vil gå på Bachelor studie. Privatist, jo det går også an, men det koster litt det også. Skal skjekke det ut.

Skrevet

"Finnes det skoler på nette som er gratis, men som man tjener studiepoeng på?"

Det er det vel heller dårlig med. Tror høyskolen i Volda har noen rimelige studier, men det er bare ekstrafag for et eller noen få spesifikke studier, tror jeg. Ellers koster nettstudier omtrent det samme som fulltidsstudier på private høyskoler.

"................................................"

åh! Umulige greier altså! Det er nesten så jeg gir opp hele skolen!

Skrevet

Pegagogikk grunnfag ved NLA i Bergen og psykologi grunnfag er vel av de få grunnfag som har overlevd reformen. Begge deler egner seg til fjernstudie, men det må leses en god del.

Gjest Student i Bergen
Skrevet

Pegagogikk grunnfag ved NLA i Bergen og psykologi grunnfag er vel av de få grunnfag som har overlevd reformen. Begge deler egner seg til fjernstudie, men det må leses en god del.

Du kan fortsatt ta mange grunnfag uten å være bachelor- student i Bergen. Kunsthistorie, Geografi, Org. og adm osv. Men studenten som spør skal jo studere i Stavanger. Aner ikke hvordan det er der.

Skrevet

Jeg skrev at jeg ikke vil gå på Bachelor studie. Privatist, jo det går også an, men det koster litt det også. Skal skjekke det ut.

UiB har et nettstudium i spansk/latin-amerikakunnskap - deltid over 2 år, eller altså 50% studier. Og du får jo studiepoengene selv om du ikke fullfører hele.

UiO tillater noe som heter enkeltemnestudent - dvs. at du ikke søker i det vanlige opptaket, men direkte til UiO om å bli godkjent til å studere ett og ett emne. Det eneste de krever for dette er at du har generell studiekompetanse. Når du så har blitt akseptert som enkeltemnestudent, kan du velge fritt blant alle småemnene som bachelorgrader består av, men du blir prioritert etter programstudentene. Jeg har tatt enkeltemner v/UiO i flere år, stort sett alltid fått ta de emnene jeg lyster. Og de har en god del emne hvor det ikke er obligatorisk oppmøte til undervisning, så du kan fint bo i Stavanger så lenge du er villig til å dra til Oslo for eventuell eksamensavlegging. Jeg tror ikke fristen for vårsemesteret er gått ut, men skakke garantere noe - om interessert bør du nok surfe rundt på sidene deres og finne ut ganske kjapt.

Og som nevnt ovenfor har høyskolen i Volda en del nettstudier.

Universitetet i Stavanger vet jeg intet om.

Tror også NTNU og Høgskolen i Oslo har noe på nett, dvs. jeg vet de har afrikastudier ved NTNU og global forståelse ved HiO - men mulig de har flere. Aner ikke om du kan søke på høsten for disse, eller om du måtte ha søkt hos samordna opptak i vår.

Skrevet

UiB har et nettstudium i spansk/latin-amerikakunnskap - deltid over 2 år, eller altså 50% studier. Og du får jo studiepoengene selv om du ikke fullfører hele.

UiO tillater noe som heter enkeltemnestudent - dvs. at du ikke søker i det vanlige opptaket, men direkte til UiO om å bli godkjent til å studere ett og ett emne. Det eneste de krever for dette er at du har generell studiekompetanse. Når du så har blitt akseptert som enkeltemnestudent, kan du velge fritt blant alle småemnene som bachelorgrader består av, men du blir prioritert etter programstudentene. Jeg har tatt enkeltemner v/UiO i flere år, stort sett alltid fått ta de emnene jeg lyster. Og de har en god del emne hvor det ikke er obligatorisk oppmøte til undervisning, så du kan fint bo i Stavanger så lenge du er villig til å dra til Oslo for eventuell eksamensavlegging. Jeg tror ikke fristen for vårsemesteret er gått ut, men skakke garantere noe - om interessert bør du nok surfe rundt på sidene deres og finne ut ganske kjapt.

Og som nevnt ovenfor har høyskolen i Volda en del nettstudier.

Universitetet i Stavanger vet jeg intet om.

Tror også NTNU og Høgskolen i Oslo har noe på nett, dvs. jeg vet de har afrikastudier ved NTNU og global forståelse ved HiO - men mulig de har flere. Aner ikke om du kan søke på høsten for disse, eller om du måtte ha søkt hos samordna opptak i vår.

Tusen takk for et utfyllende svar. Har funnet ut at det er enkeltemner i stavanger også. Skal gå og snakke med en rådgiver for å finne ut mer info.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...