tiri Skrevet 21. november 2005 Del Skrevet 21. november 2005 Hei! Har spm ang mulig cyste på eggstokk/blødningsforstyrrelser. Har hatt uregelmessige blødninger pga enzymfeil som visstnok gjør at jeg har svak økning i mannl kjønnshormoner.Har to barn på 17mnd og 3,5 år. Ble gravid etter å ha fått svak dose steroider som satte igang menstr. igjen. Fikk menstr spontant etter første svangerskap da jeg sluttet å amme- og bla gravid igjen med en gang. Nå ammer jeg min minste 1- 2 ganger i døgnet, men har ikke fått igjen menstruasjonen.Fikk satt inn spiral i august i år, gynekologen sa da at jeg hadde eggløsning på gang.Bløøde sammenhengende 1 mnd etter spiralen ble satt inn. Ikke hatt menstruasjonsblødning etter det. Men ca hver 14 dag får jeg svake sporblødninger (rosa farge,lite blødning). Og de siste 7- 10 dagene har jeg hatt stikkende smerter på venstre side av magen. Murrer litt som svake mens smerter, er trykkøm,og øm ved bevegelse men har ikke sterke smerter.Har tidligere operert bort en cyste som torkverte. Kan slike svake blødninger være tegn på cyste? Og bør jeg oppsøke lege for å få igang menstruasjonsblødninger? Har kobberspiral, forresten. Ønsker å kunne bli gravid en gang til i løpet av ett- to år, men ikke umiddelbart. Kan så lite amming som en- to ganger i døgnet være nok til å forkludre eggløsning etc, siden jeg har litt hormonrot fra før? Ønsker rett og slett veldig å ha menstruasjon...Og er bekymret for evt cyste. Synes blødningene er for rosa til å virke helt bra. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/207124-cystesmerter-og-bl%C3%B8dningsforstyrrelser/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mette Moen, Gynekolog Skrevet 21. november 2005 Del Skrevet 21. november 2005 Jeg tror at det du har oppfattet som cyste er tilstanden man betegner PCOS hvor det er mange små eggsekker (’cyster’) på eggstokken, eggløsning svikter og dermed mangler de regelmessige menstruasjoner og det kan dannes for mye mannlig hormon. Vanlige eggstokkcyster gir ikke blødningsforstyrrelser, de kommer og går og er som regel helt uten betydning. Men de kan som du har opplevd en sjelden gang dreie seg rundt (torkveres), og det gir akutte sterke smerter. Det er uvanlig ikke å ha fått menstruasjon med så lite amming. Hvis du er meget bekymret kan du søke lege og få tatt en hormonprøve, men hvis du ikke har plager som unormal hårvekst eller kviser, kan du se det an til du er ferdig med å amme. Vennlig hilsen Mette H Moen 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/207124-cystesmerter-og-bl%C3%B8dningsforstyrrelser/#findComment-1492678 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.