Gå til innhold

Besøke det landet min mor vokste opp i

Anbefalte innlegg

Skrevet

Min mor, som nå begynner å bli gammel (67) vokste opp i et afrikansk land. Hun var der til hun var 16 år, og for 7 år siden reiste hun tilbake dit sammen med en barndomsvenninne og hennes familie.

Jeg har alltid syntes det var spennende å høre om dette landet, men jeg har ikke hatt noen spesiell lengten etter å reise dit.

Men nå begynner jeg å drømme om å reise dit, helst sammen med foreldrene mine, før de er så gamle at de ikke klarer det. Det hadde vært fantastisk å oppleve de stedene min mor har fortalt om - sammen med henne en gang.

Men - jeg er jo selv etablert nå, med mann, jobb og tre barn, og tjener ikke så allverdens.

Hva ville dere gjort? Ventet med å reise til mine barn er store (da er sikkert min mor for gammel)? Reist nå, bare sammen med mine foreldre? Reist nå, sammen med min familie?

Hvis en først reiser såpass langt, bør en vel ha minst 2-3 uker. Og det i seg selv er jo ikke så lett å få til... Det vil jo være en en-gang-i-livet-reise. Vi er ikke så veldig reisevante, min mann og jeg.

Dette har vel med å finne sine røtter, tenker jeg...

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ville reist sammen med min mor mens ho forsatt orker. Og helst med hele familien om jeg hadde klart det økonomisk.

2 uker burde holde greit. Vi skal selv 2 uker til Kenya i påska til neste år. Lang reise, men jeg gleder meg veldig. Blir jo en god del dyrere enn en standard sydenferie, men vi elsker å reise og prioriterer reiser høyt.

Det meste har tendenser til å ordne seg så lenge man planlegger i forkant. Jeg synes liksom man trenger litt mer planlegging når man har med små barn.

Go for it. Som du sier "Once in a lifetime".

De fleste mennesker angrer det de ikke har gjort mye mer enn det de har gjort....

Skrevet

Ville reist sammen med min mor mens ho forsatt orker. Og helst med hele familien om jeg hadde klart det økonomisk.

2 uker burde holde greit. Vi skal selv 2 uker til Kenya i påska til neste år. Lang reise, men jeg gleder meg veldig. Blir jo en god del dyrere enn en standard sydenferie, men vi elsker å reise og prioriterer reiser høyt.

Det meste har tendenser til å ordne seg så lenge man planlegger i forkant. Jeg synes liksom man trenger litt mer planlegging når man har med små barn.

Go for it. Som du sier "Once in a lifetime".

De fleste mennesker angrer det de ikke har gjort mye mer enn det de har gjort....

Hvor store bør barna være for at de i det hele tatt skal kunne ha glede av det? Mine er nå 20 mnd, 4,5 og 6,5.

Hvor store barn har du?

Skrevet

Jeg hadde valgt min mor framfor barna denne gangen :-)

Ferie med barn blir ferie på barnas premisser. Jeg vet ikke hvordan det er med veier, hygieniske forhold, varme og luftfuktighet dit dere skal, men jeg ser for meg at jeg hadde fått oppleve mer uten barn enn med barn på en sånn tur. Kanskje en unik anleding til å bli kjent med nye sider ved din mor også ??

Skrevet

Hvor store bør barna være for at de i det hele tatt skal kunne ha glede av det? Mine er nå 20 mnd, 4,5 og 6,5.

Hvor store barn har du?

Jeg ville absolutt reist uten barna, og 2 uker burde holde.

Skrevet

Jeg hadde valgt min mor framfor barna denne gangen :-)

Ferie med barn blir ferie på barnas premisser. Jeg vet ikke hvordan det er med veier, hygieniske forhold, varme og luftfuktighet dit dere skal, men jeg ser for meg at jeg hadde fått oppleve mer uten barn enn med barn på en sånn tur. Kanskje en unik anleding til å bli kjent med nye sider ved din mor også ??

Ja, du har nok rett i det. Blir nok mer mas med så små barn enn kos.

Jeg nevnte det for mannen min her om dagen. Det vil nok evt ta lang tid til å få bestemt seg.... Så et program fra det landet på TV, og det satte en del i sving :-)

Skrevet

Jeg ville absolutt reist uten barna, og 2 uker burde holde.

Ja.... det frister kanskje mest. Må tenkte nøye på dette her.

Skrevet

Litt avhengig av hvor gamle barna dine er, ville det ideelle være å reise alle sammen. Dvs. hvis barna er så store at de ville hatt utbytte av det. Hvis ikke, ville jeg reist med foreldrene mine alene.

Skrevet

Gå over lånene deres og sjekk opp hva en slik tur vil koste og ta opp litt mer på huslånet om det er mulig? Dere vil _aldri_ angre på at dere gjør det, kun på at dere ikke gjør det!

Skrevet

Jeg ville helt klart reist uten barna, selv om jeg hadde hatt råd til å ha de med. Ikke fordi jeg ikke vil dra på ferie med dem, men fordi dette handler om noe annet.

Når barna er med blir det en tur på deres premisser, og det vil styre dagene og tingene dere skal gjøre. Lange dager vil blir vanskelige med så små barn, og varmen og uvante forhold blir en ekstra belastning.

Men den turen du tenker på skal jo være en tur som handler om moren din og deg. Unn deg det, jeg garanterer at du ikke vil angre.

Siden det er billigere med billett og opphold for bare en person i stedet for en hel famile bør valget være enkelt.

Gjør det NÅ, mens både moren din er i form og mens de hun kjente der nede fortsatt lever (de er kanskje eldre enn henne).

God tur, og fortell oss etterpå hvordan det gikk.

Skrevet

Hvor store barn har du?

Jenta mi er 6 år. Ho har vært myyye ute og reist. Tror det har blitt 7 sydenturer og 1 amerikatur. Ho har hatt masse glede av disse turene. Men det er klart at ho kommer jo ikke til å huske så mye av alle turene. Men vi har bilder som vi koser oss med, og da husker ho.

I tillegg tror jeg også at det er positivt å se forskjellige steder/mennesker.

Men turen du planlegger er kanskje ikke den flotteste for så små barn. Men det er vel heller ikke noe alternativ å reise uten barn, bare voksne?

For om man skal være litt kynisk, så koster det mye ekstra for å ha med barn. Og dere voksne kunne nok fått en minst like flott tur uten barn....

Skrevet

Jeg ville helt klart reist uten barna, selv om jeg hadde hatt råd til å ha de med. Ikke fordi jeg ikke vil dra på ferie med dem, men fordi dette handler om noe annet.

Når barna er med blir det en tur på deres premisser, og det vil styre dagene og tingene dere skal gjøre. Lange dager vil blir vanskelige med så små barn, og varmen og uvante forhold blir en ekstra belastning.

Men den turen du tenker på skal jo være en tur som handler om moren din og deg. Unn deg det, jeg garanterer at du ikke vil angre.

Siden det er billigere med billett og opphold for bare en person i stedet for en hel famile bør valget være enkelt.

Gjør det NÅ, mens både moren din er i form og mens de hun kjente der nede fortsatt lever (de er kanskje eldre enn henne).

God tur, og fortell oss etterpå hvordan det gikk.

Takk for godt svar. Det er vel egentlig slik jeg tenker. Jeg snakket med min mor i går, og hun kunne veldig gjerne tenke seg å reise med meg.

Men dette er nok en modningsprosess - det tar nok tid å bestemme seg, og få min kjære mann til å forstå at dette er noe som betyr mye for meg.

Skrevet

Gå over lånene deres og sjekk opp hva en slik tur vil koste og ta opp litt mer på huslånet om det er mulig? Dere vil _aldri_ angre på at dere gjør det, kun på at dere ikke gjør det!

Min mor betalte ca 20.000 for den turen hun hadde dit for syv år siden. Da var de der i tre uker, og hadde en innenlands flytur der for å se mer av landet.

Min far har mye penger - han solgte en leilighet i fjor. Kanskje ikke det vil være økonomien det står på....

Å, det kribler når jeg tenker på det. Har jo ikke tenkt så mye på det tidligere, men nå er det en spennende tanke og en drøm jeg håper vil bli virkelig!

Skrevet

Litt avhengig av hvor gamle barna dine er, ville det ideelle være å reise alle sammen. Dvs. hvis barna er så store at de ville hatt utbytte av det. Hvis ikke, ville jeg reist med foreldrene mine alene.

Barna er nå 20 mnd, 4,5 og 6,5. Han eldste ville nok hatt stort utbytte av det. De to andre er kanskje litt små.

Skrevet

Barna er nå 20 mnd, 4,5 og 6,5. Han eldste ville nok hatt stort utbytte av det. De to andre er kanskje litt små.

Synes også de andre er for små. Enig i at den eldste kunne hatt utbytte av det, ja.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...