Gå til innhold

nybygget hus, - akk! Så lytt!

Gjest det lurer jeg jammen på...

Anbefalte innlegg

Gjest det lurer jeg jammen på...
Skrevet

Vi bugde hus for ca. 1,5 år siden. Det er et gammelt hus som vi har bygget på, og det er lagt ny isolasjon i hele huset.

I byggeperioden var jeg veldig klar på at dette huset _ikke_ skulle være så lytt som det vi bodde i før, og sa fra til snekkerene at de måtte fortelle meg hvilke materialer vi skulle kjøpe, for å avverge et slik "ekko-hus" som vi bodde i før...

Det ble lagt _tykk_ isolasjon, og jeg hørte ikke noe annet enn at :"Dette huset blir ikke mye lytt!" (snekkerenes utsagn...)

Vi flytta inn med 2 unger og den 3. på vei, og oppdaga til vår forskrekkelse at huset er enda mer lytt enn det vi først bodde i... Den dagen vi får 3 tenåringer med hvert sitt stereoanlegg,flytter jeg!;-(

SPørsmålet mitt er: Er det noe man kan gjøre nå i ettertid, uten å måtte rive hele greia!?

Vi har oppdaga at veggene er bygget etter tak og gulv, dvs. vi ser at det lyser oppi taket og ved gulvet, hvis lyset e rpå i naborommet, og av i rommet vi befinner oss i.

JEg har masa på gubben leeeeeenge om dette, men han mener at alt er gjort riktig. Noe det bare ikke kan! Har hørt snakk om "lydbøyler" uten at det sier meg så mye. Gips skulle sikkert vært lagt, men vi snakka jo så mye med snekkerene om dette, og det _irriterer_ meg noe grenseløst at det er blitt slik det er.

Det er sikkert for seint, men er det noe å gjøre med dette nå i ettertid!? Går det f.eks. an å ta av panel og legge gipsplater nå!?

Gjest Jammen ikke rart
Skrevet

Om f.eks stua og kjøkkenet ligger vegg i vegg, og dere ser at lyset står på i stua mens dere er på kjøkkenet, er det jammen ikke rart det er lytt!

Skrevet

Huff jeg har "byggehus"perioden friskt i minne(fytterakkern) og jeg må si at jeg ikke misunner dere.

En ting er ihvertfall klart-og det er at dere må KLAGE (skriftlig) på ting dere mener ikke er slik dere ble forespeilet.

Og at du ser lys i kanten mellom vegg/tak fra det andre rommet-er ihvertfall ikke etter forskriftene ,det er jeg rimelig sikker på.

Forlang at snikkeren kommer tilbake og vis ham dette og forlang tingene utbedret! Man har da visse rettigheter som husbygger-selv om det ikke føles sånn når man står midt oppi det.

Lykke til:-)

Skrevet

Hvis dere ser lyset i naborommet, så er det dette virkelig ille. Det er ikke slik det skal være. Selvsagt skal det være lystett. Ikke rart det er lydt hos dere.

I tillegg burde det ha vært isolasjon i innerveggene også, hvis det skal være mest mulig lydtett.

Dette her høres svært ille ut og jeg lurer på hva som er gjort av arbeid på yttervegger, gulv og tak. Er det gjort like dårlig jobb der? Merker der kald trekk og virker det dårlig isolerte ellers også?

Dere burde nok ha kostet på dere en såkalt termografering. Da vil dere se om huset er tett nok ellers.

Dere burde også få en uavhengig sakkyndig til å vurdere dette i tillegg.

Bare av det lille du har nevnt her er grunnlag for klage. Jeg håper at det er husfirma som har snekret hos dere?

Dette må dere ta opp så raskt som mulig så dere ikke går glipp av en klagesak.

Skrevet

Lydplater, doble gipsplater, tetting.

En liten sprekk slipper gjennom ganske mye.

Det som stopper lyd er tunge og bløte/myke materialer. Luftfylt tjære skal visst være bra.

Men Norsk Standard NS 8175 setter retningslinjene som er lovregulert. Så hvis du har bestilt arbeider etter denne standarden, da står du sterkt i en tvist eller disputt.

Skrevet

Hvis dere ser lyset i naborommet, så er det dette virkelig ille. Det er ikke slik det skal være. Selvsagt skal det være lystett. Ikke rart det er lydt hos dere.

I tillegg burde det ha vært isolasjon i innerveggene også, hvis det skal være mest mulig lydtett.

Dette her høres svært ille ut og jeg lurer på hva som er gjort av arbeid på yttervegger, gulv og tak. Er det gjort like dårlig jobb der? Merker der kald trekk og virker det dårlig isolerte ellers også?

Dere burde nok ha kostet på dere en såkalt termografering. Da vil dere se om huset er tett nok ellers.

Dere burde også få en uavhengig sakkyndig til å vurdere dette i tillegg.

Bare av det lille du har nevnt her er grunnlag for klage. Jeg håper at det er husfirma som har snekret hos dere?

Dette må dere ta opp så raskt som mulig så dere ikke går glipp av en klagesak.

Nei,det er nok gjort en bra jobb i forhold til yttervegger, tak og gulv. Det er også isolert i innerveggene. Men det er altså dette lyset som gjør at vi stusser nå. Materialet har jo tørka en god del etter innflytting, og det er først nå at vi "ser lyset"... akkurat som at det er noe lureri, her ja!?

Vi får nok skrive en klage, for dette er faktisk uholdbart. Når ungene leker på loftet, er det som om de faller i hodene på oss som sitter på stua i 1.etasje...

Gjest Persille
Skrevet

Ring Sweco Grøner - de kan måle lyd. Dersom det overskrider tillatte antall desibel for normal romoverføring etter norsk standard, så kan dere vel klage til snekkerne? Forutsatt at dere hadde en eller annen form for avtale da...

Skrevet

Om f.eks stua og kjøkkenet ligger vegg i vegg, og dere ser at lyset står på i stua mens dere er på kjøkkenet, er det jammen ikke rart det er lytt!

Nei, det er ikke rart. Spørsmålet er da: Hva kan vi gjøre nå i ettertid!?

Gjest Masahiro
Skrevet

Hei

Uff, vi har også helt nybygget hus... som er lytt over taket inn mot naborom. Dvs - snekkerne har spart tid ved å legge panelen i taket over hele husflaten før veggene ble satt opp... Dette medfører jo at "rillene" i panelbordene er åpne mot tilstøtende rom og bærer lyden med seg veldig! Vi løste dette (delvis i allefall) ved å tette fra begge sider i "Rillene" med silikon og isolasjon. Hjalp endel, faktisk... Føler med dere... Kjedelig!

Skrevet

Hei

Uff, vi har også helt nybygget hus... som er lytt over taket inn mot naborom. Dvs - snekkerne har spart tid ved å legge panelen i taket over hele husflaten før veggene ble satt opp... Dette medfører jo at "rillene" i panelbordene er åpne mot tilstøtende rom og bærer lyden med seg veldig! Vi løste dette (delvis i allefall) ved å tette fra begge sider i "Rillene" med silikon og isolasjon. Hjalp endel, faktisk... Føler med dere... Kjedelig!

Det er slik det er blitt gjort her, og, tror vi.

Så da får vi gå igang med tetting!!!;-(

Hva brukte dere for å få tettet!?

Skrevet

Nei,det er nok gjort en bra jobb i forhold til yttervegger, tak og gulv. Det er også isolert i innerveggene. Men det er altså dette lyset som gjør at vi stusser nå. Materialet har jo tørka en god del etter innflytting, og det er først nå at vi "ser lyset"... akkurat som at det er noe lureri, her ja!?

Vi får nok skrive en klage, for dette er faktisk uholdbart. Når ungene leker på loftet, er det som om de faller i hodene på oss som sitter på stua i 1.etasje...

Jeg kan ikke skjønne at dere kan se lyset noe sted hvis det er isolert i veggene.

Ved taket ligger det jo en tverrligger og ved gulvet en bunnsville, så lyset kan umulig sive inn noe sted der. Resten av veggen skal jo være isolert. Skal det bli noe glippe i mellom tak og tverrligger, eller nede ved gulvet, så må jo enten taket/gulvet være skakt eller at tverrligeren/bunnsvillen ikke være rett.

I tillegg skal jo listene dekke for lyset også.

Dette er noe merkelige greier og dere bør få noe uavhengige til å kikke på det. Dere kjenner ingen snekkere dere kan ta en prat med først?

Skrevet

Jeg ville heller klaget enn å begynne å tette selv. Hvis det er feil bygget, må lyden først måles av en uavhengig instans, før det repareres. Deretter må jo snekkerfirmaet inn og reparerer skaden/gjøre om.

Så vent med å gjøre noe iallfall inntil klagen er sendt og målinger tatt!

Gjest Masahiro
Skrevet

Tror gubben stappet inn så mye vanlig isolasjon som mulig (Glava), og sprøytet i tillegg inn silikon i "rillene". Dette gjorde han fra begge sider. Hjalp endel i allefall!! :)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...