Gå til innhold

Sæddonor - noe for deg?

Anbefalte innlegg

Ørkenvandreren
Skrevet

Så akkurat på VG Nett at Rikshospitalet trenger sæddonorer (riktignok fremmedkulturelle...), og tenkte litt på dette.

Kunne jeg tenkt meg å bli sæddonor?

Man gjør en stor tjeneste overfor et barnløst par som sikkert svært ønsker seg et barn. Men så må den "gode gjerningen" veies opp mot det faktum at jeg faktisk ville være biologisk far til et barn jeg ikke kan verken se/treffe, støtte/veilede/oppdra og dele gleder&sorger med i oppveksten (riktignok har barnet idag en rett til å få vite id. til biologisk far når de blir 18). For meg er det en stor ulikevekt mellom disse to hensynene - og jeg kunne aldri vært sæddonor.

Men hva med deg?

Og hva med dere jentene - kunne dere tenkt dere å ha vært eggdonor (hvis det er mulig i Norge)?

Og hvis dere kunne vurdert det, hvor mye kompliserer det isåfall at anonymiteten når er borte?

Skrevet

Jeg ville ikke ha donert bort mine egg.

For det første synes jeg adopsjon er et mye bedre alternativ, enn å insistere på å føde flere barn inn i en allerede overbefolket verden.

For det andre hadde tanken på at det fantes barn med mine gener der ute, vært _for_ merkelig. Jeg er ikke komfortabel med det.

Skrevet

Etter å ha fått barn selv kunne jeg aldri tenkt meg å donere bort egg.

Og jeg hadde overhode ikke likt det om kjæresten hadde donert bort sæd heller - det hadde blitt for privat, den delen av ham er min, selv om jeg aldri vil kunne bære frem barna hans.

Skrevet

Nei, jeg hadde aldri klart å donere bort egg og jeg hadde nok heller ikke likt det hvis gubben gjorde det..

Ørkenvandreren
Skrevet

Nei, jeg hadde aldri klart å donere bort egg og jeg hadde nok heller ikke likt det hvis gubben gjorde det..

Men det hadde vært en prestasjon hvis han hadde gjort det - donert bort egg altså... ;-)

Gjest Ulvinnen Lurulf
Skrevet

Jeg kunne ikke tenke meg å donere bort egg.

Av to grunner. Jeg ville ikke likt å vite at det fantes et barn et sted som jeg ikke visste om hadde det godt eller dårlig.

For kvinner er det å donere egg en stor og komplisert affære, med hormonsprøyter over lang tid, smertefull uthenting, osb. Dette ville jeg ikke utsette meg når det bare var for at noen andre skulle overta eggene mine.

Gjest donasjonere
Skrevet

Hæ? Gubben din kan vel ikke donere bort egg, vel?!

:-)

Skrevet

Nei, jeg kunne ikke tenke meg å donere bort egg.

Jeg har stor sympati for at folk ønsker seg barn, men det får bli uten hjelp fra meg. I hvert fall så lenge adopsjon finnes som et mer enn utmerket alternativ.

Skrevet

Nei, jeg kunne ikke donert bort egg.

For det første vil jeg ikke at det skal vandre en masse barn rundt i verden med mine gener uten at jeg har en sjanse til å møte dem eller følge dem opp.

For det andre, er det litt absurd at man på død og liv skal insistere på å sette barn til verden når man ikke er i stand til det på naturlig måte, og verden allerede er overbefolket. Hvorfor ikke adoptere et barn istedet?

Skrevet

Jeg kunne ikke tenke meg å donere bort egg.

Av to grunner. Jeg ville ikke likt å vite at det fantes et barn et sted som jeg ikke visste om hadde det godt eller dårlig.

For kvinner er det å donere egg en stor og komplisert affære, med hormonsprøyter over lang tid, smertefull uthenting, osb. Dette ville jeg ikke utsette meg når det bare var for at noen andre skulle overta eggene mine.

*bite negler*

Skrevet

Aldri i livet!

Eggene er mine og sæden til mannen er også min ;-)

Skrevet

Hæ? Gubben din kan vel ikke donere bort egg, vel?!

:-)

Haha, jeg ble oppmerksom på tabben nå, ja... *ler*

Skrevet

Men det hadde vært en prestasjon hvis han hadde gjort det - donert bort egg altså... ;-)

Hrrmf, tror jeg må gjemme tråden så han ikke ser hva jeg skrev ;-)

Skrevet

Haha, jeg ble oppmerksom på tabben nå, ja... *ler*

Bare si at dere har høner, da vel. :)

Skrevet

Jeg hadde gjort det og jeg hadde heller ikke hatt noen problemer med at mannen min hadde gjort det. Det er et tema som er oppe faktisk, en lesbisk venninne og hennes kone har lyst på barn og vi kommer til å hjelpe dem om/når det blir aktuelt. Kanskje jeg hadde hatt større vansker om det var et barn jeg aldri ville truffet?

Gjest Ulvinnen Lurulf
Skrevet

*bite negler*

*LOL*

Nå må du slutte å lese det jeg skriver ;-)

Dette var ikke ment for dine øyne...

Skrevet

*bite negler*

Det er veldig individuelt hvordan man opplever egguthentingen, cecily.

Akkurat som når man føder...

Gjest Ulvinnen Lurulf
Skrevet

Hrrmf, tror jeg må gjemme tråden så han ikke ser hva jeg skrev ;-)

Er mannen din også aktiv på dol?

Skrevet

Bare si at dere har høner, da vel. :)

Filler'n! Jeg er nok litt for sent ute til å ro meg i land ;-)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...