Gå til innhold

Å ikke tåle røyk og kaffe.

Anbefalte innlegg

Skrevet

Du som sier: "jeg er allergisk mot/jeg tåler ikke røyk" eller "jeg tåler ikke kaffe"...

Hvordan merker du det om du blir utsatt for tobakksrøyk og hva skjer om du skulle ta deg en kopp kaffe.

Hvor kjennes "allergien" og hvordan kjennes det? Når slår den ut og når roer det seg?

Takk.

Skrevet

Når jeg er allergisk mot/ikke tåler røyk, svir jeg først i øynene, så blir jeg tett i nesa og bihulene og så blir stemmen hes og om natta når jeg har lagt meg, blir jeg litt tett i brystet. Har jeg uflaks, får immunforsvaret mitt en trøkk av allergireaksjonen, så den forkjølelsen som venta på meg et sted, velger å ankomme.

Ja, jeg røykte før. Men ikke nå.

Når jeg ikke tåler kaffe, blir jeg sur i magen og kvalm.

Skrevet

Jeg kan vel ikke påstå at jeg er allergisk mot røyk, men jeg får ubehag hvis jeg er i et røykfullt rom, jeg blir tett i bihulene, tørr i munnen og får hodepine. Før røykeloven trådte i kraft ble jeg alltid veldig dårlig etter jeg hadde vært på byen, trodde jeg var fyllesyk, men oppdaget at jeg følte det på samme måten om jeg ikke drakk.

Skrevet

Jeg tåler begge deler, men sambo tåler dårlig kaffe.

Han blir skjelven på hånden, og det verker/svir i spiserøret hans.

Hele han blir skjelven i beina.

Helt merkelig og se på han!

Nå var det jo sikkert egne erfaringer du var ute etter, men kom til og tenke på han.

Skrevet

Nå pleier jeg ikke å si akkurat det, men om jeg står på bussholdeplassen og noen tenner en sigarett så jeg får røyken midt i fleisen klarer jeg ikke å trekke pusten. Det snurper seg rett og slett. Og det er faktisk mye verre ute enn inne av en eller annen grunn.

Skrevet

Jeg røyker selv, men hvis jeg er forkjølet eller sover og noen tenner i seg en røyk for jeg problemer med å puste.

Skrevet

Jeg røyker selv, men hvis jeg er forkjølet eller sover og noen tenner i seg en røyk for jeg problemer med å puste.

Klarer du å forklare akkurat hvor det "tetter seg"?

Skrevet

Hvor det tetter seg? Det blir trangt i bronkiene, som spriker ut og ender i noe som ser ut som små trær (ikke utenpå selvsagt ...) på hver side av brystbeinet.

Det verker akkurat som litt, og kjennes som om man puster gjennom et tett filter. Så strammer vel musklene seg også, for jeg får verk over nakken og ut i skuldrene bak også.

Man må sitte opp for å få puste skikkelig. Noen får det sånn at det er vanskeligst å presse lufta ut skikkelig eller inn skikkelig.

Det heter astma.

Prøver man å hoste, nytter det lite før krampa har løst seg opp, man har drukket mye vann eller slimløsende saft (solbær, hostesaft osv). Da kan det komme opp store klumper slim. Men det kan ta sin tid.

:)

Skrevet

Hvor det tetter seg? Det blir trangt i bronkiene, som spriker ut og ender i noe som ser ut som små trær (ikke utenpå selvsagt ...) på hver side av brystbeinet.

Det verker akkurat som litt, og kjennes som om man puster gjennom et tett filter. Så strammer vel musklene seg også, for jeg får verk over nakken og ut i skuldrene bak også.

Man må sitte opp for å få puste skikkelig. Noen får det sånn at det er vanskeligst å presse lufta ut skikkelig eller inn skikkelig.

Det heter astma.

Prøver man å hoste, nytter det lite før krampa har løst seg opp, man har drukket mye vann eller slimløsende saft (solbær, hostesaft osv). Da kan det komme opp store klumper slim. Men det kan ta sin tid.

:)

Jo, jeg vet at astma kan gi godt med problemer, men det var det jeg lurte på...

hva som kan føles mellom det stadiet at man får tårete øyne og irritert hals og astma.

Har man astma så har man astma...lurte på hvordan det kjentes for de som slet og som ikke hadde diagnosen astma.

Men takk :)

Skrevet

Jo, jeg vet at astma kan gi godt med problemer, men det var det jeg lurte på...

hva som kan føles mellom det stadiet at man får tårete øyne og irritert hals og astma.

Har man astma så har man astma...lurte på hvordan det kjentes for de som slet og som ikke hadde diagnosen astma.

Men takk :)

Faktisk så er det (om man bare regner med hvordan det kjennes) bare en glidende overgang mellom å kjenne seg tett og ha astma, da.

Får man en lege til å lytte på seg mens det står på, så piper det jo nedi der om man har astma. Men det er også bare en liten forskjell på bronkitt og astma iblant.

Ørkenvandreren
Skrevet

Røyk; Først irriterer lukta meg mentalt. :-) Deretter begynner jeg å hoste og blir litt tungpustet.

Kaffe; Jeg "tåler ikke" kaffe, dvs jeg er ikke allergisk mot den (finnes det noen som er det?), men liker ikke smaken. Tror ikke jeg hadde klart å true i meg en kopp uten å brekke meg.

Skrevet

Det tetter seg i nesen og i halsen, og jeg føler jeg må anstrenge meg for å puste. Mange syns det er rart siden jeg røyker selv, men det er no sånn det er ;)

Gjest og sjokolade gjør meg feit
Skrevet

Tobakksrøyk gir astma.

kaffe gir mageknip

Skrevet

Det tetter seg i nesen og i halsen, og jeg føler jeg må anstrenge meg for å puste. Mange syns det er rart siden jeg røyker selv, men det er no sånn det er ;)

Er det en sånn følelse :

tett opperst i nesa og bakover nesten til svelget...

Trang og småvondt i brystet, tungpusten...

Skjer dette bare i blandt eller er det ofte slik?

Kan jeg spørre hvor mye du røyker?

Har du diskutert dine plager med legen din - fått en eller anne diagnose? Eller er det "bare" du selv som mener du reagerer på røyk?

Gjest kalendria
Skrevet

Min elskede har astma, og kom meget hes hjem fra byen i gamle dager, før rykeloven. Tror røyk-allergi ofte henger sammen med astma.

Jeg får vondt i hode og blir kvalm av mye røyklukt, men er ikke allergisk på noen måte.

"Tåler ikke kaffe" kan jeg nok ikke svare på, bortsett fra at noen ikke får sove, og andre får vondt i magen, spesielt ved stort inntak. Jeg kjenner ingen som er allergisk mot kaffe, men det går sikkert an.

Gjest kalendria
Skrevet

Min elskede har astma, og kom meget hes hjem fra byen i gamle dager, før rykeloven. Tror røyk-allergi ofte henger sammen med astma.

Jeg får vondt i hode og blir kvalm av mye røyklukt, men er ikke allergisk på noen måte.

"Tåler ikke kaffe" kan jeg nok ikke svare på, bortsett fra at noen ikke får sove, og andre får vondt i magen, spesielt ved stort inntak. Jeg kjenner ingen som er allergisk mot kaffe, men det går sikkert an.

Skrevet

her i gården virker det som hals og ansikt svulmer opp av røyk. det blir vanskelig å puste. har også spydd etter å ha vært på røykfulle kafeer. særdeles lite gøy når man bare vil kose seg med venner.

kaffe liker jeg ikke, men tåler.... jeg vet ikke. noen reagerer negativt på koffeinet vet jeg. uten at jeg vet helt hvordan.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...