Gjest Mopedmamma Skrevet 22. november 2005 Skrevet 22. november 2005 Her på Østlandet har vi jo lange perioder med snæfri vinter. Hvor farlig er det å kjøre moped i denne perioden? Kan en sekstenåring selv avgjøre om det er forsvarlig eller ikke? Hva gjør andre foreldre? Ser at det står flere mopeder utenfor skolen, men er vel fare for plutselig glatte partier, og tohjulinger er vel ikke akkurat så sikre da. Kommentarer takk! 0 Siter
nick Skrevet 22. november 2005 Skrevet 22. november 2005 Selvfølgelig kan man kjøre moped om vinteren. I Syd Norge er det knapt vinter i det hele tatt. Surt og jævlig er det. 0 Siter
Ørkenvandreren Skrevet 22. november 2005 Skrevet 22. november 2005 >Her på Østlandet har vi jo lange perioder med snæfri vinter. Hvor farlig er det å kjøre moped i denne perioden? Hjelper lite om 4318 meter av skoleveien er bar, hvis nattefrosten har satt seg i 5 av de meterne, og der kom det jammen en bil i mot gitt.... Kan en sekstenåring selv avgjøre om det er forsvarlig eller ikke? Jeg mener nei. Hvorfor ser du ingen tunge motorsykler om vinteren, bare mopeder? Har MC'ene glattere hjul? Er en MC mer ustabil? Nei, svaret på begge spørsmål er at MC-føerne er voksne og bruker hodet, mopedfjortissene har et dårlig apparat til å vurdere risiko, "udødelige" som de er... Hva gjør andre foreldre? Nå har ikke mine kommet i moped-alder ennå, men jeg har sagt at dersom de ikke skaffer seg moped, betaler jeg mesteparten av bilsertifikatet når de blir 18. Hvorfor? Moped-kjøring er "risiko-sport"... 0 Siter
mil1365380270 Skrevet 22. november 2005 Skrevet 22. november 2005 Du kan ikke sende vedkommende av gårde og tro det ikke kan gå galt i alle fall. De fleste som har kjørt moped på høsten/vinteren har sklidd og veltet en gang, vil jeg tro. Gjerne da man slutter. Hvordan skal ungen klare å bedømme hvor trygt det er? Det kan være 6 pluss hjemme, og isete i en sving nær skolen. Eller løv, for den saks skyld. Det tryggeste er å sette den bort til våren, men det er jo ikke lett å si det til 16-åringer alltid. Du må nok bare gjøre deg opp en mening om hvor upopulær du skal være ;-) 0 Siter
nick Skrevet 22. november 2005 Skrevet 22. november 2005 >Her på Østlandet har vi jo lange perioder med snæfri vinter. Hvor farlig er det å kjøre moped i denne perioden? Hjelper lite om 4318 meter av skoleveien er bar, hvis nattefrosten har satt seg i 5 av de meterne, og der kom det jammen en bil i mot gitt.... Kan en sekstenåring selv avgjøre om det er forsvarlig eller ikke? Jeg mener nei. Hvorfor ser du ingen tunge motorsykler om vinteren, bare mopeder? Har MC'ene glattere hjul? Er en MC mer ustabil? Nei, svaret på begge spørsmål er at MC-føerne er voksne og bruker hodet, mopedfjortissene har et dårlig apparat til å vurdere risiko, "udødelige" som de er... Hva gjør andre foreldre? Nå har ikke mine kommet i moped-alder ennå, men jeg har sagt at dersom de ikke skaffer seg moped, betaler jeg mesteparten av bilsertifikatet når de blir 18. Hvorfor? Moped-kjøring er "risiko-sport"... Det finnes da de som kjører tung MC om vinteren. Resten av oss gidder ikke siden det er for jævlig kaldt, og jernet rusten og korroderer verre. Jeg kjørte på lettvekter vinterføre fra jeg var 13. Det gjorde alle kompisene mine også. Hva var alternativet? Tråsykkel??? Det er faen meg enda farligere. Du er blitt for gammel. 0 Siter
nick Skrevet 22. november 2005 Skrevet 22. november 2005 Du kan ikke sende vedkommende av gårde og tro det ikke kan gå galt i alle fall. De fleste som har kjørt moped på høsten/vinteren har sklidd og veltet en gang, vil jeg tro. Gjerne da man slutter. Hvordan skal ungen klare å bedømme hvor trygt det er? Det kan være 6 pluss hjemme, og isete i en sving nær skolen. Eller løv, for den saks skyld. Det tryggeste er å sette den bort til våren, men det er jo ikke lett å si det til 16-åringer alltid. Du må nok bare gjøre deg opp en mening om hvor upopulær du skal være ;-) Ungen? En 16 åring er ingen unge. De greier knapt å holde buksa på imellom fylleslagene. "Mitt barn er ikke sånn", hehehe. Man skal tryne litt også. Det er derfor man er begrenset til å pine seg rundt på en rullende fartsdump. 0 Siter
mil1365380270 Skrevet 22. november 2005 Skrevet 22. november 2005 Ungen? En 16 åring er ingen unge. De greier knapt å holde buksa på imellom fylleslagene. "Mitt barn er ikke sånn", hehehe. Man skal tryne litt også. Det er derfor man er begrenset til å pine seg rundt på en rullende fartsdump. Ungdom da :-) Overmodige idioter er de i alle fall. Man spør ikke en 16-åring om man bør legge om til vinterdekk på bilen, det sier litt om hvor kapable de er til å spå mopedføret. 0 Siter
Ørkenvandreren Skrevet 22. november 2005 Skrevet 22. november 2005 Det finnes da de som kjører tung MC om vinteren. Resten av oss gidder ikke siden det er for jævlig kaldt, og jernet rusten og korroderer verre. Jeg kjørte på lettvekter vinterføre fra jeg var 13. Det gjorde alle kompisene mine også. Hva var alternativet? Tråsykkel??? Det er faen meg enda farligere. Du er blitt for gammel. Alternativet er å gå eller ta bussen, det funker fortsatt i motsetning til hva fjortissene tror.... Men for all del, det skjedde at jeg også sklei rundt på glatta på mopeden, men smart var det ikke. Og i dag er trafikktettheten enda større enn for 20 år siden Antall tunge MC på vinteren kan du telle på en hånd, og du får meg ikke til å tro at andelen hadde vært høyere om sykkelen var mindre korrosjonsutsatt. Kanskje har jeg blitt for gammel, ihvertfall har jeg erkjent at jeg ikke er udødelig, og det tar jeg også med meg inn i trafikken.... 0 Siter
Gjest Trondheim23 Skrevet 22. november 2005 Skrevet 22. november 2005 Jeg har moped(scooter) i Trondheim. Jeg er student og har ikke råd til bil. Sparer mye i forhold til buss også. Men det ville kostet meg flere tusen å få skiftet til vinterdekk, noe jeg fant ut at det ikke er verdt. Har erfart at jeg ikke kan kjøre når det er null grader eller kaldere, da er det farlig glatt for sommerdekk. Men om det er plussgrader og bare veier, så går det fint. Vær obs på at små veier der det er lite trafikk, gjerne er isete og dermed farlig... 0 Siter
mrxx Skrevet 22. november 2005 Skrevet 22. november 2005 Jeg har kjørt mc i over 32 år og har kjørt lett mc i et par vintere. Har også kjørt tung mc i overgangen til vinter. Jeg har f.eks kjørt frem til nå med tung mc. Men jeg unngår å kjøre tung mc hvis det er glatt, det er for farlig. Lett mc er litt enklere, ikke så rent lite heller, å kjøre når det er glatt, men det er slettes ikke ufarlig. Når jeg ser hvordan disse guttene kjører på tørt føre, så ville jeg ikke anbefale at de kjører når det er glatt. De har en kjørestil som er rett og slett livsfarlig. De kjører altfor nære, for raskt innpå kryss og andre biler osv. De er veldig dårlig til å vurdere situasjoner og trafikkbildet og få skjønner konsekvensene av sin egen kjørestil. Selv om jeg har kjørt svært mye mc så er jeg sjeleglad for at mine barn så langt ikke vært så interessert i å kjøre mc. Det er svært farlig og det er viktig at den som kjører er voksen nok til å vurdere trafikken, kreftene, kjøreforholdene, bremselengder, osv svært godt. Jeg hadde ikke villet at mine barn hadde kjørt mc når de er 16 og slettes ikke om vinteren. 0 Siter
Gjest mopedmamma Skrevet 22. november 2005 Skrevet 22. november 2005 Jeg har kjørt mc i over 32 år og har kjørt lett mc i et par vintere. Har også kjørt tung mc i overgangen til vinter. Jeg har f.eks kjørt frem til nå med tung mc. Men jeg unngår å kjøre tung mc hvis det er glatt, det er for farlig. Lett mc er litt enklere, ikke så rent lite heller, å kjøre når det er glatt, men det er slettes ikke ufarlig. Når jeg ser hvordan disse guttene kjører på tørt føre, så ville jeg ikke anbefale at de kjører når det er glatt. De har en kjørestil som er rett og slett livsfarlig. De kjører altfor nære, for raskt innpå kryss og andre biler osv. De er veldig dårlig til å vurdere situasjoner og trafikkbildet og få skjønner konsekvensene av sin egen kjørestil. Selv om jeg har kjørt svært mye mc så er jeg sjeleglad for at mine barn så langt ikke vært så interessert i å kjøre mc. Det er svært farlig og det er viktig at den som kjører er voksen nok til å vurdere trafikken, kreftene, kjøreforholdene, bremselengder, osv svært godt. Jeg hadde ikke villet at mine barn hadde kjørt mc når de er 16 og slettes ikke om vinteren. Takk for nyttig innlegg! Moped er feil, det er egentlig en scooter han min kjører. Den er jo plombert på lav hastighet da, men jeg føler meg ikke trygg på at han er fornuftig og erfaren nok i trafikken. Har kun hatt lappen fra i sommer, så har ikke erfaring fra glatt føre. Tror jeg forlanger at vi setter den bort til våren, jeg får heller ta noen bringe- og henteturer isteden. 0 Siter
Gjest eks-moped Skrevet 23. november 2005 Skrevet 23. november 2005 Så lenge man har gode sko med skikkelige såler, går det helt fint å kjøre moped om vinteren selv om det er glatt. Men det sliter noe ekstremt på skosålene... Gubben anbefaler tresko/klogger, jeg brukte militærstøvler "i min tid". 0 Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.