Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg finner ikke sånn filt som jeg trenger til det jeg holder på å lage, så jeg må lage den selv.

Har kjøpt ull, men hvordan gjør man det egentlig? Legge det lagvis i et kar, den er grei. Så vann, men hvor varmt skal det være? Og er det grønnsåpe som fungerer best når man skal tove ulla?

Noen som kan hjelpe?

Skrevet

Det er kombinasjonen varmt vann, såpe og mekanisk arbeid på ull asom gjør at den tover seg. Såpa gjør fibrene glatte, slik at de krøller seg sammen.

Bruk så varmt vann som du synes er behagelig å ta i. Så gnir du det du skal tove. Hvis du skal lage et stoff, er det kanskje lurt å legge ulla utover inni et håndkle, slik at det holder fasongen. Så ruller og gnir du utenpå håndkleet.

Ørkenvandreren
Skrevet

Hva med å kjøre stoffet på 90-graders vask i maskin....?

Skjønt, det her har jeg jæv... lite greie på....

Skrevet

Du kan legge tynne lag med ull på et stykke bobleplast(eller bambusmatte hvis du har), legg lagene annenhver vei. Dynk ulla med en blanding av grønnsåpe og vann. Rull sammen bobleplasten til ei pølse og rull denne fram og tilbake 100 ganger. Deretter ruller du bobleplasten den andre veien og ruller i vei 100 ganger til.

Hvis den har filtet seg brukbart sammen kan du nå gni og slenge den til den blir godt nok tovet - og dra den i form innimellom.

Hvis ikke ruller du den i bobleplast til den er bedre filtet.

Lykke til :-)

Skrevet

Hva med å kjøre stoffet på 90-graders vask i maskin....?

Skjønt, det her har jeg jæv... lite greie på....

Her er det vel snakk om ubehandla ull og ikke stoff - i maskina på 90 grader ender det opp som en eneste stor filtklump :-)

Ørkenvandreren
Skrevet

Her er det vel snakk om ubehandla ull og ikke stoff - i maskina på 90 grader ender det opp som en eneste stor filtklump :-)

Da har man laget fotball som aldri blir tom for luft!

Aldri så ille at det ikke er godt for noe...

Ørkenvandreren
Skrevet

Du kan legge tynne lag med ull på et stykke bobleplast(eller bambusmatte hvis du har), legg lagene annenhver vei. Dynk ulla med en blanding av grønnsåpe og vann. Rull sammen bobleplasten til ei pølse og rull denne fram og tilbake 100 ganger. Deretter ruller du bobleplasten den andre veien og ruller i vei 100 ganger til.

Hvis den har filtet seg brukbart sammen kan du nå gni og slenge den til den blir godt nok tovet - og dra den i form innimellom.

"Legges lag på lag og rulles 100 ganger hver vei, osv....."

Da skal man være idealist til fingerspissene for ikke kjøpe ferdig filt!

Skrevet

Ulla, er jo et norsk slektsnavn fra Møre-kanten. Lurer på om det finnes noen som heter Tove i den familien?

He-He...

Skrevet

Det er kombinasjonen varmt vann, såpe og mekanisk arbeid på ull asom gjør at den tover seg. Såpa gjør fibrene glatte, slik at de krøller seg sammen.

Bruk så varmt vann som du synes er behagelig å ta i. Så gnir du det du skal tove. Hvis du skal lage et stoff, er det kanskje lurt å legge ulla utover inni et håndkle, slik at det holder fasongen. Så ruller og gnir du utenpå håndkleet.

Takk og takk:-) Nå har jeg laget et par ullbiter. De ble bittelitt bulkete og litt tynnere enn jeg hadde tenkt, men er fullt brukbare.

Skrevet

Da har man laget fotball som aldri blir tom for luft!

Aldri så ille at det ikke er godt for noe...

Hehe, det blir nok litt av en fotball. Kan kanskje bli en fin julekule hvis det blir dårlig sprett i den?;-)

Skrevet

Takk, libra:-)

Hadde verken bobleplast eller stråmatte hjemme, så jeg brukte et håndkle som Lisabeth foreslo. Det gikk fint det, men ble litt bulkete. Sånn ca hundre ganger hver vei viste seg å stemme ganske så perfekt. Det jeg strevde mest med var å få det passe tykt. Du har ikke en fast regel for det også vel? :-)

Skrevet

Ulla, er jo et norsk slektsnavn fra Møre-kanten. Lurer på om det finnes noen som heter Tove i den familien?

He-He...

Hehe, hun _må_ jo bare være tekstilkunstner i så fall.

Skrevet

Takk, libra:-)

Hadde verken bobleplast eller stråmatte hjemme, så jeg brukte et håndkle som Lisabeth foreslo. Det gikk fint det, men ble litt bulkete. Sånn ca hundre ganger hver vei viste seg å stemme ganske så perfekt. Det jeg strevde mest med var å få det passe tykt. Du har ikke en fast regel for det også vel? :-)

Har nok ikke det. Jeg har bare tova ting som er strikka, så jeg er ikke noen ekspert på filting dessverre.

Har planer om å lære meg det i løpet av våren/sommeren, så neste høst har jeg kanskje gode råd å komme med :-)

Det finnes forresten et håndarbeidsforum www.hobbyboden.com der det alltid er hjelp å få når man sliter litt med å få til håndarbeidsgreier.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...