Gå til innhold

farlig buss

Gjest skremt av episoden

Anbefalte innlegg

Gjest skremt av episoden
Skrevet

Jeg skulle kjøre forbi en buss i morges. Den sto i en busslomme med blinklysene mot busslommen. En jente var på vei mot bussen. Da jeg skal kjøre forbi kjører bussen plutselig ut! Den så altså ikke meg, og den kjørte også fra jenta. Den blinket ut da den kjørte ut, men den burde ha ventet på meg. Jeg måtte ut i den andre kjørebanen for ikke å bli truffet, og heldigvis fulgte jeg godt med.

Skrevet

Jepp! Sånn kjører mange av bussene i Bergen også! Jeg følger ALLTID med når jeg ser bussen ved en busslomme, det er slett ikke alltid de blinker når de skal ut. Det var faktisk en dødsulykke i Bergen for noen år siden, bussen bare kjørte ut, og kjørte ned en motorsyklist!

mvh

Skrevet

Det er mange busser som kjører sånn.

KJører ut og setter på blinklyset _samtidig_. Jeg har sett jævlig mange farlige situasjoner pga det der.

Vel vet jeg at en har vikeplikt når bussen kjører ut, men de kan jo ikke bare kjøre rett ut uten å registrere om det faktisk er en bil som allerede er i kjørefeltet rett ved bussen!

Skrevet

Det er skummelt! For to uker siden skjedde det samme meg. Og det var motgående trafikk. Hadde ikke sjangs å stoppe, og idioten av en busssjafør håper jeg fikk hjertet i halsen, slik som meg!

Skrevet

Jeg opplevde akkurat det samme (Oslo) forleden. Ikke det med jenta, da, men at bussen ikke så meg og jeg måtte ut i motgående felt.

Det eneste man kan gjøre, er vel å legge seg på hornet og gjøre sjåføren oppmerksom på en.

Skrevet

*noterer*

Skal begynne på buss-sertifikat neste mandag :-)

JEg har etterlyst deg på meldinger hele TO -2- ganger, men bryr du deg?

Nei!

Skrevet

Det er en gjengs ting det der. Ser ut til at bussjåførene ikke lærer å blinke et par sekunder før de svinger ut.

Jeg er alltid nervøs når jeg kjører forbi en buss.

Skrevet

Du hadde vikeplikt. Enkelt og greit.

En har vikeplikt i den forstand at en stopper når en ser at bussen blinker seg ut. Så lenge den har blinklys på til høyre kan en kjøre forbi. Bussen har forkjørsrett, ikke påkjørsrett og regler for blinklys er de samme for buss som for bil.

Skrevet

Man har vikeplikt for busser som skal kjøre ut av busslommene, den er helt klar. Men man kan ikke stå bak bussen og vente mens den blinker inn til høyre, fordi det -kan- være at den skal snart kjøre ut? Bussjåføren bør tenke såpass som at det må gå noen få sekunder fra han setter på venstre blinklys til han faktisk kjører ut i kjørebanen. En bilist må rekke å kjøre forbi dersom han starter forbikjøringen mens bussen blinker inn til siden.

Skrevet

JEg har etterlyst deg på meldinger hele TO -2- ganger, men bryr du deg?

Nei!

Uuups, jeg er visst ikke vant til å sjekke meldinger...

*stirrer i bakken og går mot melding-forum*

:-)

Skrevet

Jeg har både opplevd selv og sett slike situasjoner.

Bussjåførene må koble ut noen hjerneceller av og til, spør du meg. De skaper utrolig mange trafikkfarlige situasjoner ved å stå på "retten sin" på den måten.

Bare ved at bilister flest vet at bussjåførene kan være farlige, unngår vi mange ulykker (tror nå jeg).

Skrevet

Busslommer er jeg alltid veeeeldig forsiktig når jeg kjører forbi. Just in case. Men jeg holdt på å begå selvmord i går :-( Stod i et T-kryss og skulle svinge til høyre. Litt distre, klar for å komme hjem fra jobb og barnehage. Så kommer det en buss, som blinker inn til venstre. Yes, tenker jeg, endelig en luke! Og begynner å kjøre. Før jeg i neste sekund kommer på at "den bussen skal jo ikke inn her, den skal rett fram!". Og bråbremser, i det bussen suser forbi, og svinger inn i lomma som ligger _etter_ krysset... Grrrr!

Idiotisk av bussen å blinke så tidlig! :-( Nå var jo jeg også rimelig senil da, for jeg vet jo utmerket godt at det ikke går noen buss inn den veien jeg stod, men veldig mange rett fram. Men man kan jo ikke forvente at _alle_ som kjører der har den kunnskapen, og da er det jo livsfarlig at bussen blinker før krysset....

Skrevet

Du har det, ja. Og du er pålagt å følge fartsgrenser og mye annet også ;-)

Skrevet

Ved 60 km/t eller lavere. Bussjåføren har ansvar for å ikke skape farlige situasjoner når h*n skal forlate holdeplassen, ikke nok å blinke.

Gjest skremt av episoden
Skrevet

En har vikeplikt i den forstand at en stopper når en ser at bussen blinker seg ut. Så lenge den har blinklys på til høyre kan en kjøre forbi. Bussen har forkjørsrett, ikke påkjørsrett og regler for blinklys er de samme for buss som for bil.

Bussen blinket ikke ut før da den kjørte ut. Den blinket til høyre (mot busslomme) da jeg skulle kjøre forbi.

Gjest skremt av episoden
Skrevet

Se svar til cecily.

Gjest pirkeline
Skrevet

Feil. Man har ikke vikeplikt for en buss som _ikke_ blinker ut av busslommen.

Skrevet

Mulig du hadde vikeplikt for bussen-men uansett så må sjåføren se seg om før den kjører ut.

Min teori er at du har kommet så langt frem at bussen faktisk ikke såg deg i speilen.Det er noe som heter dødvinkel-og dessverre oppstår mange ulykker nettopp pga av at noen har befunnet seg innenfor det område.

Uansett sjåføren burde i alle tilfeller vridd hodet litt til siden slik at han/hun hadde oppdaget at noen befant seg i dødsonen.

*veiver med knytteneven*

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...