Gå til innhold

Dagbladet vs. VG

Anbefalte innlegg

Skrevet

Tror aldri jeg har kjøpt en VG i hele mitt liv. Men så kjøper jeg lite aviser. Har kjøpt noen utgaver av Dagbladet da, men nå leser jeg kun på nettet. Som regel VG. Vet ikke hvorfor... liker tv-guiden til vg nett. og så er det lettere å skrive vg.no enn dagbladet.no :P Men når jeg kommer meg inn på dagbladet.no er det mye mer som trigger interessen min, faktisk. Mer utenlandsstoff (av typen som ikke er krig/politikk) f.eks. skytedrama i usa og sånn. Så jeg liker dagbladet best må jeg nok si. Får prøve å venne meg til å bruke nettsidene deres mer også, kanskje.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg leser begge på nett, Dagbladet om jeg kjøper en papirutgave. Dagbladet kjøpte jeg fast i flere år, i "gamle dager" da den hadde mer innhold, og mindre se&hør-stoff. :)

Gjest pirkeline
Skrevet

Tror aldri jeg har kjøpt en VG i hele mitt liv. Men så kjøper jeg lite aviser. Har kjøpt noen utgaver av Dagbladet da, men nå leser jeg kun på nettet. Som regel VG. Vet ikke hvorfor... liker tv-guiden til vg nett. og så er det lettere å skrive vg.no enn dagbladet.no :P Men når jeg kommer meg inn på dagbladet.no er det mye mer som trigger interessen min, faktisk. Mer utenlandsstoff (av typen som ikke er krig/politikk) f.eks. skytedrama i usa og sånn. Så jeg liker dagbladet best må jeg nok si. Får prøve å venne meg til å bruke nettsidene deres mer også, kanskje.

du trenger ikke å skrive dagbladet.no, kan skrive db.no!

hihi, måtte bare koemme med den

Gjest pirkeline
Skrevet

Har db som startside på hjemmepc. Men hvis jeg skal kjøpe avis, så bruker jeg heller pengene på en en kakao:P

Skrevet

Som Knut Nærum antydet: VG lager avis for folk som ikke leser aviser :)

Dagbladet har litt færre overskrifter med ord som begynner på sex, men forskjellen er ikke kjempestor. Venner av meg fra andre deler av landet foretrekker VG fordi Dagbladet er for Oslo-fokusert. Oslofokus er dog bare en fordel hvis man er fra, og bor i Oslo. Som deg, innbiller jeg meg at journalistikken generelt er hakket mer seriøs i Dagbladet.

Nyheter på nett er liksom anderledes. Man skal bare sjekke hovedsakene. Jeg synes VG nett (og tv2 nettavisen for den saks skyld) tjener dette formålet bedre enn dagbladet.no. Med dette nye blogg-systemet kan man også finne seriøse innlegg der uten at VG-redaksjonens troverdighet kan ta det til inntekt. :)

Skrevet

du trenger ikke å skrive dagbladet.no, kan skrive db.no!

hihi, måtte bare koemme med den

Jasså? Takk for tipset!

hare1365380455
Skrevet

Leser begge på nettet, men om jeg en sjelden gang skal kjøpe avis er det dagbladet.

Skrevet

Jeg foretrekker VG.

Utelukkende pga den rosa delen med sport.

Rampelys-søpla hopper jeg uansett over.

Skrevet

Interessant!

Tror du det kan ha noe med VG's forsider å gjøre?

Design på nettsidene?

Tror kanskje det har med VGs forside på papirutgaven er. Innbiller meg akkurat nå at Dagbladet ser mer kjedelig ut sånn a la Dagsavisen.

Skrevet

Jeg liker helt klart best dagbladet. Syns den har bedre design og er mer ryddig, og den er på en måte mer skjønnlitterer. Man får med seg nyheter, men føler at man har lest et dameblad (positivt). Fine portrettintervju, sms-spalter osv. Og magasinet er selvfølgelig fantastisk.

Skrevet

Dagbladet!

Fordi VG stort sett er førstesida, og lite mer. Dagbladet leser jeg mer i.

Dette mener jeg utfra alle VG og Dagbladet jeg har lest gjennom noen måneder da jeg jobbet et annet sted. HVer dag var det samme greia. VG bladde jeg gjennom på få minutter, Dagbladet kunne jeg sitte med en del lenger. :)

Der sa du det!

Skrevet

Jeg syns VG og Dagbladet er like gode på Se og Hør stoff. Ser ikke noe forskjell mellom de to avisene, foruten det rosa sports bilaget.

Ellers foretrekker jeg Dagsavisen og Aftenposten, og noen lokalaviser fra mitt hjemdistrikt.

Skrevet

Som Knut Nærum antydet: VG lager avis for folk som ikke leser aviser :)

Dagbladet har litt færre overskrifter med ord som begynner på sex, men forskjellen er ikke kjempestor. Venner av meg fra andre deler av landet foretrekker VG fordi Dagbladet er for Oslo-fokusert. Oslofokus er dog bare en fordel hvis man er fra, og bor i Oslo. Som deg, innbiller jeg meg at journalistikken generelt er hakket mer seriøs i Dagbladet.

Nyheter på nett er liksom anderledes. Man skal bare sjekke hovedsakene. Jeg synes VG nett (og tv2 nettavisen for den saks skyld) tjener dette formålet bedre enn dagbladet.no. Med dette nye blogg-systemet kan man også finne seriøse innlegg der uten at VG-redaksjonens troverdighet kan ta det til inntekt. :)

"Dagbladet har litt færre overskrifter med ord som begynner på sex"

Det er feil - Dagbladet har mye mer sex-fokuserte førstesider enn det VG har, dessuten har Dagbladet de "fantastiske" sexannonse-sidene sine.

Skrevet

Dagbladet uten tvil, men det er sjelden jeg kjøper den, jeg foretrekker aftenposten.

Grunnen til at jeg i starten valgte Dagbladet var faktisk på grunn av en elendig anmeldelse av en ekstremt bra konsert. Jeg var 17 år da dette skjedde (The Cure i Oslo Spektrum 1992) og har ikke kjøpt VG siden.

Magasinet til Dagbladet og Fredagsbilaget er veldig underholdende syns jeg.

Skrevet

"Dagbladet har litt færre overskrifter med ord som begynner på sex"

Det er feil - Dagbladet har mye mer sex-fokuserte førstesider enn det VG har, dessuten har Dagbladet de "fantastiske" sexannonse-sidene sine.

Tenkte først og fremst på konstellasjoner som "Sex-dømt", "sex-drap", "sex-klubb". At Dagbladet har flere rene saker med "seksuelt innhold" trenger ikke bety at overskriften har sånne dumme sammensetningsord. Det jeg egentlig skulle si var at jeg synes at VG sine overskrifter ser så dumme ut at jeg ikke har lyst til å lese resten.

hehe:

www.sesam.no/search/?c=m&q=sex&ywpopnavn=VG&nav_sources=contentsourcenavigator

Aftenposten vant på nett.

Skrevet

Har inntrykk av at Aftenposten er en mer seriøs blekke enn både VG og Dagbladet - hva gjelder det skrevne ord.

Dagbladet virker i utgangspunktet mer fyldig innholdsmessig enn VG. Hvis man liker å tilbringe lang tid med avisen hver dag, er kanskje Dagbladet et godt valg. Liker man kjapp underholdning og lettleste nyheter, vil kanskje VG være et godt valg. Smak og behag.

Man ser også at avisene har ulike politiske tendenser, noe som kan ha betydning for hva man liker å lese.

Joda, det hender Dagbladet har fyldigere lesning i forhold til VG, men en ting er sikkert - Dagbladet slår VG i søppelheadlines på forsiden; "Nordmenn elsker sex", "Sex i hjemmet", og lignende. Dette er dritt som puttes inn i front når det mangler prangende overskrifter til forsiden. Så det så! :-))

Til slutt. Finn Graff er nok den som tynger vektskålen for min del...:-)) Valget faller på Dagbladet.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...