Gå til innhold

Blir det for mye i lån??

Anbefalte innlegg

Gjest skal eller skal ikke
Skrevet

Jeg har muligheten til å ta opp i lån 1,2 mill. for å få en større bolig for meg og barna(har noe egenkapital). Da vil jeg måtte betale ca. 5500 pr mnd i renter og avdrag. I tillegg 1000 kr i fellesutgifter. I tillegg kommer strøm (ca.1000-1500 pr mnd?)

Jeg tjener 335 000 pr år, og får i tillegg dobbel barnetrygd (og minimalt med bidrag, ca. 1000/mnd).

Jeg er veldig i tvil om det er for mye lån for meg å ta opp. Renten vil jo stige.

Jeg er ikke så flink med sånne regnestykker. Er det noen her som kan gi meg råd om det blir for mye for en person å ha så mye lån, med den inntekten?

Skrevet

Hvor lang nedbetalingstid har du da? 25 år?

Selv tjener jeg over 100" mindre enn deg og betaler 5500,- i boutgifter (husleie og lån) i mnd og det går. Skal ikke si at jeg har det fett, men det går da rundt.

Gjest ei alenemor med 1.290.000 i lån
Skrevet

Det skal du klare, tror eg. Du kan be om å få avdragsfritt lån i noen år, og kun betale rentene. Avdragene du da skulle betalt, kan du spare til senere avdrag.

Lykke til !

Hilsen

Skrevet

Hvor lang nedbetalingstid har du da? 25 år?

Selv tjener jeg over 100" mindre enn deg og betaler 5500,- i boutgifter (husleie og lån) i mnd og det går. Skal ikke si at jeg har det fett, men det går da rundt.

Jeg har strukket det maksimalt ut til 30 års nedbetalingstid.

Skrevet

Jeg har strukket det maksimalt ut til 30 års nedbetalingstid.

Hvis du med 30 års nedbetalingstid er usikker på om pengene vil strekke til slik renta er nå så vil du sliiiite om den går opp og det vil det ikke være verdt etter min mening.

Jeg har kun 9 år igjen og kan strekke nedbetalingstiden mye om renta skulle stige.

Skrevet

Jeg betaler 6100 kroner i måneden i renter og avdrag med nokså nøyaktig den samme økonomiske situasjonen som deg. Det går helt utmerket.

Skrevet

Det går helt bra. Jeg har omtrent de samme boutgiftene som deg og mye lavere inntekt.

Skrevet

Tusen takk, den lånekalkulatoren var kjempenyttig! Jeg tror jeg tar opp lånet, selv om jeg må kutte ned på endel andre ting...

Det de sa i banken til meg, var at jeg feks om fem år kan gjøre om lånet til nye 30 år hvis jeg ønsker det, og at jeg også kan få opptil 5-10 års avdragsfrihet dersom det skulle komme en tøff periode eller fler.

skorpionfisken
Skrevet

Med den lønna og skatteklasse II skulle du ha ca 17-19 tusen utbetalt pluss barnetrygda om du har to barn er den ca 3000 pluss bidrag på ca 1000.

Du har altså minst 21000 utbetalt i måneden.

Utgifter: Lån kr 5500, fellesutgifter kr 1000, strøm kr 1500 (hørtes mye ut i strøm pr mnd). Til sammen boutgifter kr 8000,- Da har du 13000,- til barnehage/SFO/bil eller transportutgifter mat og klær.

Det er mer enn mange har utenom bokostnadene.

Go for it. Det er grenser for hvor høy renta blir, og med en bank som sier du kan strekke tida og ha avdragsfrihet om nødvendig. Ikkeno problem.

Gjest skal eller skal ikke....skal!
Skrevet

Jeg følger rådene deres jeg, og går for det!

Skrevet

Jeg tror det kan være fornuftig for deg å betale det ned over noen færre år. Ofte gjør bare noen småpenger ekstra i mnd. så mange år forsvinner.

På den måten har du en buffert dersom det ikke skulle gå helt etter planen. Og etter det du sier har du jo tatt høyde for at renta skal gå opp, så da klarer du å betale litt mer nå.

Evt. må du være veeeeeldig flink å bli enig med deg selv om å betale mer enn du blir enig med banken. (Og det kan jo være vanskelig....)

Alltd greit å ha litt å gå på:-)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...