Gå til innhold

Hjelpe ungene med lekser

Anbefalte innlegg

Gjest hakke' tid!

Hvor mye tid bruker dere andre på å hjelpe ungene deres med leksene?

Jeg har rett og slett ikke tid til dette her! Det føles som om skolen nesten bruker oss foreldre som ekstralærere?

Jeg har flere barn, og til hvert barn er det snakk om minimum 1 time, men som oftest 2 - hver ettermiddag - med leksehjelp. Det har jeg bare ikke tid til!

Jeg er enslig mor, student og husarbeid av ymse slag tar også mye tid. Er det virkelig slik for dere andre, også, at den tiden dere bruker sammen med ungene deres faktisk er leksetid?

Mine er 9 og 11 og den eldste har fotball utenom, de leker endel - og bruker altså i snitt 2 timer hver ettermiddag på lekser.

Er dette normalt?

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/207316-hjelpe-ungene-med-lekser/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest lange dager for de små

Vi hjelper barna med lekser, men ikke så mange timer som du gjør. Vi er to foreldre, og tolvåringen bruker kanskje fire-fem timer i uken, syvåringen noe mindre. En del av dette (mesteparten) gjør de uten aktiv hjelp, det vil si at de sitter ved spisebordet og skriver / tegner / fargelegger osv. Så vi hjelper ikke aktivt til absolutt hver dag, men er alltid i nærheten for hjelp. Og så passer vi på å bli lest for hver uke, slik at de får høytlesingstrening begge to. Og så ser vi på ukeplaner og prøver å snakke om de temaene som står der.

Jeg er i utgangspunktet kritisk til lekser på den gammeldagse måten (for barn i sfo-alder i hvertfall), synes at det meste av skolearbeidet skal være gjort når de kommer hjem til middag, da har de hatt en lang nok arbeidsdag. Det er mange som pga familie- og hjemmesituasjon ikke får arbeidsro og hjelp til lekser, dessuten er de slitne etter en lang dag.