Gå til innhold

Hjelpe ungene med lekser


Anbefalte innlegg

Gjest hakke' tid!

Hvor mye tid bruker dere andre på å hjelpe ungene deres med leksene?

Jeg har rett og slett ikke tid til dette her! Det føles som om skolen nesten bruker oss foreldre som ekstralærere?

Jeg har flere barn, og til hvert barn er det snakk om minimum 1 time, men som oftest 2 - hver ettermiddag - med leksehjelp. Det har jeg bare ikke tid til!

Jeg er enslig mor, student og husarbeid av ymse slag tar også mye tid. Er det virkelig slik for dere andre, også, at den tiden dere bruker sammen med ungene deres faktisk er leksetid?

Mine er 9 og 11 og den eldste har fotball utenom, de leker endel - og bruker altså i snitt 2 timer hver ettermiddag på lekser.

Er dette normalt?

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/207316-hjelpe-ungene-med-lekser/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest lange dager for de små

Vi hjelper barna med lekser, men ikke så mange timer som du gjør. Vi er to foreldre, og tolvåringen bruker kanskje fire-fem timer i uken, syvåringen noe mindre. En del av dette (mesteparten) gjør de uten aktiv hjelp, det vil si at de sitter ved spisebordet og skriver / tegner / fargelegger osv. Så vi hjelper ikke aktivt til absolutt hver dag, men er alltid i nærheten for hjelp. Og så passer vi på å bli lest for hver uke, slik at de får høytlesingstrening begge to. Og så ser vi på ukeplaner og prøver å snakke om de temaene som står der.

Jeg er i utgangspunktet kritisk til lekser på den gammeldagse måten (for barn i sfo-alder i hvertfall), synes at det meste av skolearbeidet skal være gjort når de kommer hjem til middag, da har de hatt en lang nok arbeidsdag. Det er mange som pga familie- og hjemmesituasjon ikke får arbeidsro og hjelp til lekser, dessuten er de slitne etter en lang dag.

Men at foreldrene holdes oppdatert på hva barna gjør på skolen, og kan diskutere aktuelle temaer, velge aktuelle filmer / bøker som passer til det de lærer om, og sørge for høytlesingstrening (det blir få minutters høytlesing på skolen på hvert barn i løpet av et skoleår) synes jeg er fint.

Det er også fint om oppgaver kan gis i god tid på forhånd, slik at man selv kan bestemme at tirsdag er leksefri (for fotball eller kino eller bestemorbesøk) og heller leser litt ekstra søndag formiddag eller fredag ettermiddag eller når man vil.

Nå har jeg bare et skolebarn, hun går i førsteklasse og har derfor ikke så mye lekser. Vi bruker alt fra en halvtime i uken til en halvtime hver dag, det kommer an på leksene.

Jeg skjønner at du har liten tid til leksehjelp når du har alt husarbeidet i tillegg. Jeg lurer i den forbindelse på om du gjør alt hsarbeidet selv, eller om det er noe hele familien bidrar med. Her gjør nemlig alle litt husarbeid hver dag fordi vi alle er i denne familien som skal fungere og om vi skal ha tid til hverandre er det dette som fungerer for oss. Og husarbeid blir heller ikke så kjedelig når vi gjør det sammen. Kanskje det kan være et tips for å gjøre dagene litt mindre stressende?

Uansett lykke til!

Annonse

To timer hørtes voldsomt ut!

Jeg har en tredjeklassing og hun får enten en eller to lekser. Vanligvis bruker hun 15-20 min på leksa...

Det blir nok mer lekser etterhvert, men to timer synes jeg høres drøyt ut (jeg er selv lærer).

Jeg synes du kan ta dette opp med klassestyrer og høre om ditt/dine barn bruker lengre tid enn normalt på leksene. Hvis så er tilfelle, kan læreren gi andre typer lekser (differensierte oppgaver).

Dersom begge ungene dine gjør lekser to klokketimer hver ettermiddag bruker de mer tid på leksearbeid enn det som er vanlig i den alderen.

Men uansett så bør særlig 11-åringen være i stand til å gjøre mesteparten av leksene sine uten direkte hjelp fra deg,

Dersom du har barn med lærevansker, så er det vel derimot ikke så uvanlig å bruke såpass mange timer i uken på å hjelpe til.

Gjest MASSE lekser fra 5.kl.

2 timer leksetid er mer enn datteren min i 10 klasse bruker i gjennomsnitt.

Enten så jobber barnet ditt veldig sakte, eller så får de altfor mye lekser. Men det skulle vel ikke være noe problem å snakke med lærer om dette?

Vi var på foreldremøte tidligere i høst, 5 kl. Vi tok da opp leksemengden, for den har blitt STOR nå fra ifjor !

Der var det ei mor som har ei i 10.kl og en i 5.kl., hun fortalte det at 5.klassingen har mye mer lekser enn 10.klassingen, så det har ingenting med at 10 åringen jobber seint nei, det ER stor forskjell på mengden.

Her er det ca 1 time pr dag med lekser, fra mandag til onsdag, torsdagsettermiddag er det kun glosetrening. Hun gjør det meste selv, men det hender at vi må hjelpe til når hun står fast. Vi sjekker arbeidet hun har gjort, og retter å forklarer der det evt. trengs.

I nabobygda har de lagt inn plantimer i timeplanen, der elevene får et visst antall timer i uka til å gjøre leksene på skolen, dette går da igjen på bekostning av timene de egentlig skulle hatt i norsk, matte, engelsk osv. Der legger de stor vekt på at elevene skal ha fritiden sin på ettermiddagene. Skolen vår var ikke intr. i å ta av disse timene.

Jeg føler med skoleelevene, de har skikkelig lange dager, ikke mange av oss voksne som tar med oss jobben hjem på ettermiddagene .....

Gjest hakk' tid!

Vi hjelper barna med lekser, men ikke så mange timer som du gjør. Vi er to foreldre, og tolvåringen bruker kanskje fire-fem timer i uken, syvåringen noe mindre. En del av dette (mesteparten) gjør de uten aktiv hjelp, det vil si at de sitter ved spisebordet og skriver / tegner / fargelegger osv. Så vi hjelper ikke aktivt til absolutt hver dag, men er alltid i nærheten for hjelp. Og så passer vi på å bli lest for hver uke, slik at de får høytlesingstrening begge to. Og så ser vi på ukeplaner og prøver å snakke om de temaene som står der.

Jeg er i utgangspunktet kritisk til lekser på den gammeldagse måten (for barn i sfo-alder i hvertfall), synes at det meste av skolearbeidet skal være gjort når de kommer hjem til middag, da har de hatt en lang nok arbeidsdag. Det er mange som pga familie- og hjemmesituasjon ikke får arbeidsro og hjelp til lekser, dessuten er de slitne etter en lang dag.

Men at foreldrene holdes oppdatert på hva barna gjør på skolen, og kan diskutere aktuelle temaer, velge aktuelle filmer / bøker som passer til det de lærer om, og sørge for høytlesingstrening (det blir få minutters høytlesing på skolen på hvert barn i løpet av et skoleår) synes jeg er fint.

Det er også fint om oppgaver kan gis i god tid på forhånd, slik at man selv kan bestemme at tirsdag er leksefri (for fotball eller kino eller bestemorbesøk) og heller leser litt ekstra søndag formiddag eller fredag ettermiddag eller når man vil.

Er enig med deg - skulle være leksefri på ettermiddagen, kunne gå på fritidssysler uten å ha vond samvittighet.

Men innser også nå - at mine barn trenger mer oppfølging enn det andre gjør. Det ante meg - og det var det jeg fryktet. Dette må jeg nok ta opp med læreren.

Takk for innspillet!

Gjest hakke' tid!

Dersom begge ungene dine gjør lekser to klokketimer hver ettermiddag bruker de mer tid på leksearbeid enn det som er vanlig i den alderen.

Men uansett så bør særlig 11-åringen være i stand til å gjøre mesteparten av leksene sine uten direkte hjelp fra deg,

Dersom du har barn med lærevansker, så er det vel derimot ikke så uvanlig å bruke såpass mange timer i uken på å hjelpe til.

Ja,jeg får ta en ringerunde til de andre foreldrene og høre hvor mye tid barna deres bruker - mulig det er lærevansker her.

Derfor jeg spurte. Læreren sier datteren min har lav selvtillit - men jeg mistenker det er mer.

I alle fall en utrolig stor motvilje mot lesing, blant annet. Han på 11 er blitt mer selvhjulpen - men også han krevde veldig oppfølging i flere år og spesialhjelp for å få igang lesingen.

All tiden vi bruker går på kosen løs. For det er masse diskusjon og vegring og av og til blir jeg helt utslitt - og barna enda mer.

Takk for innspill!

Ja,jeg får ta en ringerunde til de andre foreldrene og høre hvor mye tid barna deres bruker - mulig det er lærevansker her.

Derfor jeg spurte. Læreren sier datteren min har lav selvtillit - men jeg mistenker det er mer.

I alle fall en utrolig stor motvilje mot lesing, blant annet. Han på 11 er blitt mer selvhjulpen - men også han krevde veldig oppfølging i flere år og spesialhjelp for å få igang lesingen.

All tiden vi bruker går på kosen løs. For det er masse diskusjon og vegring og av og til blir jeg helt utslitt - og barna enda mer.

Takk for innspill!

Vanligvis skal leksemengden reduseres dersom det blir for slitsomt for barnet. For mye tid til lekselesing kan gå ut over den generelle skolemotivasjonen og således gi redusert læringsutbytte på lengre sikt.

Snakk med andre foreldre, og dersom dere bruker vesentlig mer tid enn andre familier synes jeg du skal kontakte PPT og be om veiledning.

Foreldre har rett til selv å kontakte PPT for å drøfte ting. Dersom du mener skolen bagatelliserer ditt barns vansker kan PPT hjelpe til med en mer objektiv vurdering.

Skjønner godt at du blir sliten:-)

Jeg tror det er store variasjoner i hva som er normalt.

Min eldste (10. klasse) har hatt veldig mye lekser fra ca. 6. klasse. Det virker som om de timene de egentlig skal ha til å jobbe med større ting (prosjekter, store innleveringer o.l.) på skolen, ofte blir brukt til andre ting eller ikke er effektive fordi de ikke har adgang til nødvendige hjelpemidler (leksikon, internett) i disse timene. Derfor må alt gjøres hjemme, og det er ofte ting de ikke har noen mulighet til å klare helt på egen hånd.

Hun har ikke lærevansker, men er veldig lei av uendelige mengder med oppgaver som dynges på dem fordi de ikke gjør noe fornuftig i timene.

Jeg ser faktisk fram til de ukene de har tentamener eller andre unntak fra vanlige skoledager, for da er det mindre lekser.

Nevøen min går ett år under datteren min, men på naboskolen. Søsteren min, altså moren hans, synes ikke de har så mye lekser.

Førsteklassingen min har heldigvis ikke så mye ennå. Tør ikke tenke på hvor mye tid det hadde tatt for meg om han hadde gått f.eks. i 6. klasse nå.

Annonse

skorpionfisken

Min ni-åring er ferdig med leksene når vi kommer fra jobb. Aner ikke hvor mye tid hun bruker. En skjelden gang møter hun oss i døra når vi kommer med spørsmål om ting hun ikke forstår og trenger hjelp til. Så skal hun lese 20 minutter hver dag, ikke noe problem da hun leser alt det hun kommer over og vi som oftest må be henne legge bort boka når vi skal gjøre andre ting.

Gjest hakke' tid!

Jeg tror det er store variasjoner i hva som er normalt.

Min eldste (10. klasse) har hatt veldig mye lekser fra ca. 6. klasse. Det virker som om de timene de egentlig skal ha til å jobbe med større ting (prosjekter, store innleveringer o.l.) på skolen, ofte blir brukt til andre ting eller ikke er effektive fordi de ikke har adgang til nødvendige hjelpemidler (leksikon, internett) i disse timene. Derfor må alt gjøres hjemme, og det er ofte ting de ikke har noen mulighet til å klare helt på egen hånd.

Hun har ikke lærevansker, men er veldig lei av uendelige mengder med oppgaver som dynges på dem fordi de ikke gjør noe fornuftig i timene.

Jeg ser faktisk fram til de ukene de har tentamener eller andre unntak fra vanlige skoledager, for da er det mindre lekser.

Nevøen min går ett år under datteren min, men på naboskolen. Søsteren min, altså moren hans, synes ikke de har så mye lekser.

Førsteklassingen min har heldigvis ikke så mye ennå. Tør ikke tenke på hvor mye tid det hadde tatt for meg om han hadde gått f.eks. i 6. klasse nå.

Ja, og blir ikke det du beskriver om forskjell i leksemengde og tilgang til internett og slikt _veldig urettferdig_? Jeg reagerer på det! Tenk barn av - enslige foreldre med dårlig tid - barn av innvandrere som er dårlige i norsk, - barn av foreldre med lite skolegang?

Jeg går på høgskole - det bør ikke være noe i veien med hodet mitt, - eller kunnskapsnivået - og likevel har jeg ofte problemer med både å forstå hvordan oppgaver skal løses og f.eks. regnemåter, som er annerledes nå enn da jeg gikk på skolen.

Dette er urettferdig mot dem som ikke stiller sterkt i utgangspunktet! Derfor er jeg for en skole der leker blir gjort på skolen - slik at alle får mer like muligheter enn når alt skyves over på hjemmene, som kan være så ymse.

Når det gjelder min egen datter og sønn, som akkurat nå er ute av døra - innser jeg nok at det i tillegg er lærevansker av et eller annet slag ute og går. Så det må jeg nok ta opp med skolen.

Jeg tror det er store variasjoner i hva som er normalt.

Min eldste (10. klasse) har hatt veldig mye lekser fra ca. 6. klasse. Det virker som om de timene de egentlig skal ha til å jobbe med større ting (prosjekter, store innleveringer o.l.) på skolen, ofte blir brukt til andre ting eller ikke er effektive fordi de ikke har adgang til nødvendige hjelpemidler (leksikon, internett) i disse timene. Derfor må alt gjøres hjemme, og det er ofte ting de ikke har noen mulighet til å klare helt på egen hånd.

Hun har ikke lærevansker, men er veldig lei av uendelige mengder med oppgaver som dynges på dem fordi de ikke gjør noe fornuftig i timene.

Jeg ser faktisk fram til de ukene de har tentamener eller andre unntak fra vanlige skoledager, for da er det mindre lekser.

Nevøen min går ett år under datteren min, men på naboskolen. Søsteren min, altså moren hans, synes ikke de har så mye lekser.

Førsteklassingen min har heldigvis ikke så mye ennå. Tør ikke tenke på hvor mye tid det hadde tatt for meg om han hadde gått f.eks. i 6. klasse nå.

Har du tatt dette opp med skolen?

mvh

Gjest hakke' tid!

Min ni-åring er ferdig med leksene når vi kommer fra jobb. Aner ikke hvor mye tid hun bruker. En skjelden gang møter hun oss i døra når vi kommer med spørsmål om ting hun ikke forstår og trenger hjelp til. Så skal hun lese 20 minutter hver dag, ikke noe problem da hun leser alt det hun kommer over og vi som oftest må be henne legge bort boka når vi skal gjøre andre ting.

Du er heldig! Min datter nekter stort sett å lese - eller sier hun leser inni seg - men når hun skal fortelle hva hun har lest, har hun ikke fått med seg noe som helst.

Hun skal lese 20 minutter daglig - det blir fort til 1 time, det, med alle diskusjonene og all vegringen for å lese! Jeg må bare innrømme at jeg har ikke eget overskudd eller tid eller mulighet for å tilbringe en slik time hver dag - i tillegg til matte og samfunn og norsklekser av andre slag.

Jeg synes imidlertid det er veldig vanskelig å ta dette opp med skolen fordi jeg - innbilt eller ikke - føler at de mener det er min feil, som ikke leser og leser og leser med henne. Men jeg har ikke krefter, rett og slett, til alle de diskusjonene det fører med seg. På toppen av alt annet. Hun er jo attpåtil ikke den eneste i familien som må ha litt ekstra.

skorpionfisken

Du er heldig! Min datter nekter stort sett å lese - eller sier hun leser inni seg - men når hun skal fortelle hva hun har lest, har hun ikke fått med seg noe som helst.

Hun skal lese 20 minutter daglig - det blir fort til 1 time, det, med alle diskusjonene og all vegringen for å lese! Jeg må bare innrømme at jeg har ikke eget overskudd eller tid eller mulighet for å tilbringe en slik time hver dag - i tillegg til matte og samfunn og norsklekser av andre slag.

Jeg synes imidlertid det er veldig vanskelig å ta dette opp med skolen fordi jeg - innbilt eller ikke - føler at de mener det er min feil, som ikke leser og leser og leser med henne. Men jeg har ikke krefter, rett og slett, til alle de diskusjonene det fører med seg. På toppen av alt annet. Hun er jo attpåtil ikke den eneste i familien som må ha litt ekstra.

Jeg var på et foredrag her om dagen med en professor i pedagogikk.

Hun sa at vi måtte passe oss for å ikke bruke for mye tid på leksehjelp med barna, fordi det kunne gi konflikter med barna som vi ikke burde ha.

Sett av en tid, og er dere ikke ferdige etter den tida så konkluder med at så langt kom vi i dag, resten blir ikke gjort.

Gjest hakke' tid!

Jeg var på et foredrag her om dagen med en professor i pedagogikk.

Hun sa at vi måtte passe oss for å ikke bruke for mye tid på leksehjelp med barna, fordi det kunne gi konflikter med barna som vi ikke burde ha.

Sett av en tid, og er dere ikke ferdige etter den tida så konkluder med at så langt kom vi i dag, resten blir ikke gjort.

Ja, det var et konstruktivt, gjennomførbart forslag! Takk skal du ha!

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...