Gå til innhold

Minimumslønn?

Anbefalte innlegg

Gjest totodeidei
Skrevet

Hva er minimumslønnen i Norge? HAR vi minimumslønn i Norge?

For en person på 25 år..

Takk.

Skrevet

Barnehageassistenter og kassaoperatører i dagligvarebransjen har minimumslønn. Man kan ikke leve av en lønn lavere enn det disse har.

Gjest totodeidei
Skrevet

Barnehageassistenter og kassaoperatører i dagligvarebransjen har minimumslønn. Man kan ikke leve av en lønn lavere enn det disse har.

Heh, en kamerat av meg jobba i dagligvarebutikk og tjente bedre enn jeg gjør.

Men hva ER minimumslønna? Jeg mener å ha hørt at det er en nedre grense, men klarer ikke finne noe :/

Skrevet

Heh, en kamerat av meg jobba i dagligvarebutikk og tjente bedre enn jeg gjør.

Men hva ER minimumslønna? Jeg mener å ha hørt at det er en nedre grense, men klarer ikke finne noe :/

Jeg tror det er 95 kr for folk over 18 år.

Skrevet

Det er ikke minimumslønn i Norge, faktisk. Lønna blir forhandlet fram mellom arbeidstaker og arbeidsgiver. I enkelte yrker er det tariffer som gjelder (egentlig for fagorganiserte). Da kan det være forhandlet fram en minimumslønn i for akkurat det fagfeltet.

Skrevet

Minimumslønn finnes ikke i Norge, men det snakkes om å innføre det. USA har det.

Jeg vet flere i Norge som tjener mindre enn 70 kr pr time, f eks i narvesenkiosk. Hvis minimumslønn innføres, vil veldig mange miste jobben sin, da f eks narvesen-franchisere vil jobbe selv i kiosken, da det blir for dyrt å ha noen ansatt. Ingen kan drive på underskudd.

Når bedriften har avtale med en fagforening, er de bundet av tariffavtaler, og da gjelder minimumslønn i flg avtalene som fremforhandles hvert år.

Har ikke bedriften avtale, kan de betale så lite de vil/kan.

Det er viktig å ha klart for seg at penger må tjenes i bedriften før det kan betales ut lønn. Jo mindre det tjenes, jo mindre er det å dele ut i lønn. Penger vokser ikke på trær. Å ansette noen er et dyrt regnestykke i Norge. For en liten bedrift kan f eks en 16 dager sykmelding fort koste kr 50 000 eller mer i tapt salg, sykepenger og vikarlønn. Mange småbedrifter kvier seg for å ansette pga rigide regler og forpliktelser med store økonomiske konsekvenser.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...