Gjest totodeidei Skrevet 23. november 2005 Skrevet 23. november 2005 Hva er minimumslønnen i Norge? HAR vi minimumslønn i Norge? For en person på 25 år.. Takk. 0 Siter
Gjest quando Skrevet 23. november 2005 Skrevet 23. november 2005 Barnehageassistenter og kassaoperatører i dagligvarebransjen har minimumslønn. Man kan ikke leve av en lønn lavere enn det disse har. 0 Siter
Gjest totodeidei Skrevet 23. november 2005 Skrevet 23. november 2005 Barnehageassistenter og kassaoperatører i dagligvarebransjen har minimumslønn. Man kan ikke leve av en lønn lavere enn det disse har. Heh, en kamerat av meg jobba i dagligvarebutikk og tjente bedre enn jeg gjør. Men hva ER minimumslønna? Jeg mener å ha hørt at det er en nedre grense, men klarer ikke finne noe :/ 0 Siter
Mary Poppins Skrevet 23. november 2005 Skrevet 23. november 2005 Heh, en kamerat av meg jobba i dagligvarebutikk og tjente bedre enn jeg gjør. Men hva ER minimumslønna? Jeg mener å ha hørt at det er en nedre grense, men klarer ikke finne noe :/ Jeg tror det er 95 kr for folk over 18 år. 0 Siter
KaVa Skrevet 23. november 2005 Skrevet 23. november 2005 Det er ikke minimumslønn i Norge, faktisk. Lønna blir forhandlet fram mellom arbeidstaker og arbeidsgiver. I enkelte yrker er det tariffer som gjelder (egentlig for fagorganiserte). Da kan det være forhandlet fram en minimumslønn i for akkurat det fagfeltet. 0 Siter
keinstein Skrevet 23. november 2005 Skrevet 23. november 2005 Minimumslønn finnes ikke i Norge, men det snakkes om å innføre det. USA har det. Jeg vet flere i Norge som tjener mindre enn 70 kr pr time, f eks i narvesenkiosk. Hvis minimumslønn innføres, vil veldig mange miste jobben sin, da f eks narvesen-franchisere vil jobbe selv i kiosken, da det blir for dyrt å ha noen ansatt. Ingen kan drive på underskudd. Når bedriften har avtale med en fagforening, er de bundet av tariffavtaler, og da gjelder minimumslønn i flg avtalene som fremforhandles hvert år. Har ikke bedriften avtale, kan de betale så lite de vil/kan. Det er viktig å ha klart for seg at penger må tjenes i bedriften før det kan betales ut lønn. Jo mindre det tjenes, jo mindre er det å dele ut i lønn. Penger vokser ikke på trær. Å ansette noen er et dyrt regnestykke i Norge. For en liten bedrift kan f eks en 16 dager sykmelding fort koste kr 50 000 eller mer i tapt salg, sykepenger og vikarlønn. Mange småbedrifter kvier seg for å ansette pga rigide regler og forpliktelser med store økonomiske konsekvenser. 0 Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.