Gå til innhold

Menslignende smerter under svangerskapet

Anbefalte innlegg

Jeg er gravid i uke 7. Siden ca. uke 3-4 har jeg hatt til dels kraftige menslignende smerter som kommer og går, også har jeg mye utflod (hvitt/gult). Men siste dagene forverret smertene seg (de er blitt ganske så kraftige). Hadde jeg ikke vært gravid så hadde jeg tatt Naproxen mot disse smertene allerede for lenge siden, men i og med at jeg er gravid kan jeg jo ikke det.

Smertene er veldig plagsomme og sjenerer meg veldig (spesielt på jobben).

Er det noe man kan ta mot disse smertene og hva er det de kommer av? Er det farlig tegn at man har disse?

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/207355-menslignende-smerter-under-svangerskapet/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Sterke smerter behøver ikke å bety noe, men det KAN være et tegn på problemer. Når smertene er såpass store som du beskriver, ville jeg nok kontaktet lege. Om ikke annet for å få vite hvilken smertestillende som er tryggest.

At du har store mengder utflod er _helt_ vanlig i svangerskapet, og ikke noe å bekymre seg for.

Trine Endsjø, jordmor

Å ha menslignende smerter som kommer og går er ikke uvanlig tidlig i svangerskapet, men smertene bør ikke bli verre. Som oftest skyldes dette ubehaget at livmoren må vende seg til at fosteret skal være der inne. Tommelfingerregelen er at diffuse smerter som kommer og går uten å øke i intensitet eller hyppighet, er rimelig normalt, mens smerter som øker på og blir mer omfattende, bør man få undersøkt hos lege. Økt utflod er normalt i svangerskapet. Siden du opplever at smertene har blitt verre, synes jeg du skal kontakte lege, evt. legevakt for å få klarhet i hva det kan skyldes. Sterke smerter tidlig i svangerskapet, spes. hvis de er lokalisert til den ene siden, kan skyldes svangerskap utenfor livmoren, en tilstand som bør avdekkes tidlig.

Jeg ønsker deg lykke til videre.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...