Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Hei, etter en våt natt på byen står jeg nå mitt oppi mitt livs verste krise og trenger derfor noen gode råd.

Kvinnen er 32 år gammel og er nå 3 uker på vei.

1.) Hva er sjansen for å bli steril etter abort??(helst i prosent)

2.) Finnes det privat klinikker som utfører inngrepet og trengs det utskrapning etter så kort tid?

3.) Alle snakker om psykiske ettervirkninger, finnes det noen statistisk undersøkelse på hvor mange som får slike problemer?

På forhånd takk

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/207362-steril-etter-abort/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest anonym i dag, ja

For det første: Dersom du ble gravid for tre uker siden, er du eknisk set i uke fem - ukene regnes ra første dag i siste mens. Uten atdet har så veldig mye å si, annet enn at du har to uker "kortere" på deg å ta en avgjørelse. Men siden du allerede har tatt en avgjørelse, er det ikke noe problem.

- har ikke statistikk, men faren er svært liten.

2.) Finnes det privat klinikker som utfører inngrepet og trengs det utskrapning etter så kort tid?

Du kan sansynligvis slippe utskraping, og helle velge medisinell abort. Vet ikke om private klinikker tilbyr dette, men hvorfor ikke velge det offentlige. De er kjappe når det gjelder. Ring legen din og be om hastetime for å få henvisning så raskt som mulig.

3.) Alle snakker om psykiske ettervirkninger, finnes det noen statistisk undersøkelse på hvor mange som får slike problemer?

Ja, det finnes, men jeg har ikke noe link til disse undersøkelsene. Det behøver ikke å bety at du vil få psykiske ettervirkninger, men det kan skje. Det viktigste er at du tar en avgjørelse du synes er riktig, og føler at du ikke er presset til dette. Gå noen runder med deg selv, og vær sikker på at du tar korrekt avgjørelse. Dersom du har et godt forhold til fastlegen din, ta en snakk med han/henne.

lykke til!

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/207362-steril-etter-abort/#findComment-1495220
Del på andre sider

fuji1365380447

Kirurgisk abort

Inngrepet varer noen minutter, og gjøres under narkose. Du skrives som regel ut samme dag. Under inngrepet utvides livmorhalskanalen gjennom skjeden, og innholdet i livmoren tømmes ved hjelp av et sug. Sannsynligheten for å bli steril er mindre enn én prosent.

Medikamentell abort (abortpillen)

På Ullevål sykehus får du nå muligheten til å ta abortpillen. Du får da først tabletter på sykehuset, og deretter drar du hjem, for så å komme tilbake til sykehuset etter to dager. Da blir det satt en stikkpille i skjeden, og innholdet i livmoren støtes ut i løpet av tre til seks timer. I denne perioden oppholder du deg på sykehuset. Metoden er smertefull, men du får smertestillende midler på sykehuset. Abortpillen kan du få til og med 9. svangerskapsuke

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/207362-steril-etter-abort/#findComment-1495227
Del på andre sider

Gjest Ulvinnen Lurulf

For det første: Dersom du ble gravid for tre uker siden, er du eknisk set i uke fem - ukene regnes ra første dag i siste mens. Uten atdet har så veldig mye å si, annet enn at du har to uker "kortere" på deg å ta en avgjørelse. Men siden du allerede har tatt en avgjørelse, er det ikke noe problem.

- har ikke statistikk, men faren er svært liten.

Du kan sansynligvis slippe utskraping, og helle velge medisinell abort. Vet ikke om private klinikker tilbyr dette, men hvorfor ikke velge det offentlige. De er kjappe når det gjelder. Ring legen din og be om hastetime for å få henvisning så raskt som mulig.

Ja, det finnes, men jeg har ikke noe link til disse undersøkelsene. Det behøver ikke å bety at du vil få psykiske ettervirkninger, men det kan skje. Det viktigste er at du tar en avgjørelse du synes er riktig, og føler at du ikke er presset til dette. Gå noen runder med deg selv, og vær sikker på at du tar korrekt avgjørelse. Dersom du har et godt forhold til fastlegen din, ta en snakk med han/henne.

lykke til!

Jeg tolket trådstarter slik at han er en mann som har gjort "Kvinnen" gravid...

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/207362-steril-etter-abort/#findComment-1495249
Del på andre sider

Gjest anonym i dag, ja

Jeg tolket trådstarter slik at han er en mann som har gjort "Kvinnen" gravid...

Ved ny gjennomlesning av hovedinnlegget, ser jeg at du helt sikkert har rett.

Da har jeg følgende å tilføye punkt tre: Dersom kvinnen føler seg presset til abort, er faren for psykiske reaksjoner i ettertid større, enn dersom kvinnen tar valget ut fra hva hun mener er korrekt. Selv tidlig i svangerskapet kan kvinner bli knyttet til spiren i magen. Hormonene som dannes i kroppen, er jo der blant annet for at kvinnen skal beskytte den lille. Dermed vil kvinnen oftest føle en større tilknytning til embryoet enn mannen.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/207362-steril-etter-abort/#findComment-1495254
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...