Gå til innhold

Sykdom, prosjekt, eksamen i høgskoler

Anbefalte innlegg

Gjest student i tidsnød
Skrevet

Hei! Sitter i en litt underlig situasjon nå: Går på høgskolen, har vært borte fra undervisningen i ca. 2 uker på grunn av uforutsett, plustelig sykdom i familien (sykt barn).

Da sykdommen slo til, var jeg med i tilsammen 3 grupper som skal levere arbeider før jul - det vil si - før eksamen! To er arbeidskrav for å få gå opp til eksamen, og en oppgave som teller 40% til eksamen. Gruppene var bare i startfasen av arbeidet, men det var bare 5 uker igjen til første oppgave skulle leveres.

På grunn av mitt fravær (gruppene er små, 2-4 stykker), har også gruppenes arbeid stoppet veldig opp og nå står vi i fare for å ikke bli ferdige. Men jeg har altså sykemelding og tenkte at det kan da ikke være noe problem?

Men det er det, altså. Nå er det på nippet til at 4 andre mennesker ikke får ta eksamen før jul på grunn av at jeg har vært borte og gruppene er forsinket.

Er dette vanlig praksis ved høgskoler og evt. andre universiteter/skoler i Norge?

Jeg ser for meg to scenarioer her, nei, flere:

1)gruppa skulle bare ha fortsatt arbeidet selv om jeg var syk, med meg som gratispassasjer?

2)Eller - gruppa hadde fortsatt, men kastet meg ut siden jeg ikke kunne delta mens barnet var sykt.

3)Man må advare om at når studenter jobber sammen, kan alle i gruppa risikere problemer dersom en av dem blir syk.

Så med andre ord - hva er vanlig, korrekt praksis ved prosjekter, mapper og andre evalueringsformer i høgskoler, når noen i en gruppe blir syk. Er det ingen mulighet for å utsette en mappeeksameninnlevering noen steder i Norge? Har noen erfaring?

Spent på svar!

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...