Gjest student i tidsnød Skrevet 23. november 2005 Skrevet 23. november 2005 Hei! Sitter i en litt underlig situasjon nå: Går på høgskolen, har vært borte fra undervisningen i ca. 2 uker på grunn av uforutsett, plustelig sykdom i familien (sykt barn). Da sykdommen slo til, var jeg med i tilsammen 3 grupper som skal levere arbeider før jul - det vil si - før eksamen! To er arbeidskrav for å få gå opp til eksamen, og en oppgave som teller 40% til eksamen. Gruppene var bare i startfasen av arbeidet, men det var bare 5 uker igjen til første oppgave skulle leveres. På grunn av mitt fravær (gruppene er små, 2-4 stykker), har også gruppenes arbeid stoppet veldig opp og nå står vi i fare for å ikke bli ferdige. Men jeg har altså sykemelding og tenkte at det kan da ikke være noe problem? Men det er det, altså. Nå er det på nippet til at 4 andre mennesker ikke får ta eksamen før jul på grunn av at jeg har vært borte og gruppene er forsinket. Er dette vanlig praksis ved høgskoler og evt. andre universiteter/skoler i Norge? Jeg ser for meg to scenarioer her, nei, flere: 1)gruppa skulle bare ha fortsatt arbeidet selv om jeg var syk, med meg som gratispassasjer? 2)Eller - gruppa hadde fortsatt, men kastet meg ut siden jeg ikke kunne delta mens barnet var sykt. 3)Man må advare om at når studenter jobber sammen, kan alle i gruppa risikere problemer dersom en av dem blir syk. Så med andre ord - hva er vanlig, korrekt praksis ved prosjekter, mapper og andre evalueringsformer i høgskoler, når noen i en gruppe blir syk. Er det ingen mulighet for å utsette en mappeeksameninnlevering noen steder i Norge? Har noen erfaring? Spent på svar! 0 Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.