Gjest kristine Skrevet 28. februar 2001 Del Skrevet 28. februar 2001 Jeg har lyst til å få et barn til. I den forbindelse lurer jeg på om det vil bli tatt spesielle hensyn ved fødsel pga tidligere hendelser. Jeg har fått 3 barn tidligere. Førstemann måtte ut fort pga dårlig fosterlyd, barnepleieren la seg oppå magen på 3. pressrie, andremann var dødfødt (hjerneblødning) og tredjemann kom ikke ut. Det tok nesten 3 timer fra jeg hadde full åpning til han kom. Den siste halvtimen fikk jeg spinalbedøvelse og da hodet endelig kom ut kom ikke resten. Legen måtte inn med hendene samtidig som jordmor gjorde et knep på magen. Dersom jeg får målt en stor baby ved et eventuelt nytt svangerskap vil fødselen bli satt igang før termin? Er det på noen måte mulig å måle bredden på skuldrene til babyen? Jeg mener, slik at fødselen evt. kan settes igang før babyen blir for bred? Det var fryktelig vondt da han skulle jobbe seg nedover i bekkenet. Hilsen kristine 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/20742-f%C3%B8dsel/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Trine Endsjø, jordmor Skrevet 28. februar 2001 Del Skrevet 28. februar 2001 Det er ikke tvil om at du har opplevd tøffe fødsler. Når sluttresultatet er godt, har man gode forutsetninger for å bearbeide inntrykkene og komme seg videre, men når man opplever å miste et barn, har man erfaringer i bagasjen som man gjerne trenger hjelp for å komme videre med. Det er klart at du trenger å få hjelp i et evt. nytt svangerskap, så du er mest mulig forberedt på hva som kan møte deg. Jeg mener ikke her å si at problemet ligger hos deg, rent psykisk. Jeg tror faktisk det er på sin plass at du sammen med en profesjonell (jordmor/lege) går gjennom fødslene dine, trinn for trinn. Det er mye som tyder på at man bør vurdere keisersnitt, hvis du selv skulle ønske det. Hvis ikke det anses som nødvendig, bør du helt klart få garanti om at du får all den hjelp, f.eks. ved epidural, hvis du ønsker det, men også muligheten for at det tas keisersnitt raskt hvis det skulle være den minste indikasjon på at barnet lider nød. Jeg vet av erfaring at man tar kvinner med traumatiske tidligere opplevelser mer alvorlig enn man gjorde før i tiden. Du har en stor mulighet til å påvirke din evt. kommende fødsel. .Når man måler størrelsen på barnet før termin, tar man utgangspunkt i den totale vekt og hodestørrelsen til barnet. På bakgrunn av dette kan man anta hvor brede skuldrene er. Er det grunn til å tro at du har et smalt bekken, er det kanskje tatt røntgen av bekkenet ditt allerede. Evt. er dette noe som kunne bli tatt før du skulle bli gravid igjen. Er det grunn til å tro at du skulle få et meget stort barn, skulle det sikkert ikke være noe i veien for å sette igang fødselen litt før tiden, hvis planen er at du skal føde vaginalt. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/20742-f%C3%B8dsel/#findComment-89937 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.