Gå til innhold

Gullfisk!!??

Anbefalte innlegg

Skrevet

Du er ansatt. De eneste forutsetningene som jeg anser som viktige er fine pupper og ei ryddig mus. Da er du selvskreven.

Det var bare loff vi hadde. Det er dårlig med ordentlig brød i utlandet.

Jeg skal ned å kjøpe noe utstyr. Hushjelpa kan fore dem når vi drar på ferie.

Er alle fisk gjennomsiktige når de er små? Det er liksom ikke noen farge på dem.

Finnes det fiskefor som er sånn som kitekat? Fishyfish?

Jeg får se hva de har. De har i hvert fall overlevd natta.

Nå har jeg lest hele tråden her, og jeg kan ikke huske sist jeg lo så godt. Sku ønske du kunne legge ut en videosnutt av når du styrer med småtrolla dine... Hahaha.

Når det gjelder ansettelsen så vet jeg egentlig ikke hva en ryddig mus er, men jeg tror jeg oppfyller kravene dine.

Jeg så at du hadde kjøpt bolle (kanskje litt i minste laget..), grus, blomster (burde helst vært ekte), og fiskeflak - så flink du har vært!

Det høres ikke helt ut som det er gullfisk du har, og da kan det kanskje være litt verre å ha dem i bolle. Du bør hvertfall være forsiktig med at du aldri tar _under_ romtemperatur i vannet, og at du ikke har det for kaldt der de står.

Fiskene mine var store når jeg fikk dem, men den ene var litt sånn albinoaktig og gjennomsiktig. Tror nok ikke det forandrer seg når de blir voksne, men da kan du ihvertfall ha et interessant studie om fordøyelsessystemet i tillegg!

"Fishyfish" - *ler så jeg griner*

Har prinsene og prinsessene dine fått navn da?

Fortsetter under...

Skrevet

Bolle på 5 liter??? Det blir som om du skulle bodd hele livet på 2 kvadratmeter - tenk på det du...*rister på hodet*

Oksygenpumpe sier du? Ikke filter som renser vannet altså?

Et slikt filter er nesten det viktigste man kan kjøpe når det gjelder akvariehold.

Hvis du ikke har en renseenhet må du skifte litt vann helst hver eneste dag - til nød annenhver dag. Skift et par kopper vann hver dag, og vær ytterst forsiktig med fórmengde. Fór forurenser vannet.

Jeg må skifte alt vannet en gang i uka, sa de. Hittil har de kostet 270 kr, så så mye mere skal jeg ikke investere i noe som jeg ikke vil ha.

Skrevet

Nå har jeg lest hele tråden her, og jeg kan ikke huske sist jeg lo så godt. Sku ønske du kunne legge ut en videosnutt av når du styrer med småtrolla dine... Hahaha.

Når det gjelder ansettelsen så vet jeg egentlig ikke hva en ryddig mus er, men jeg tror jeg oppfyller kravene dine.

Jeg så at du hadde kjøpt bolle (kanskje litt i minste laget..), grus, blomster (burde helst vært ekte), og fiskeflak - så flink du har vært!

Det høres ikke helt ut som det er gullfisk du har, og da kan det kanskje være litt verre å ha dem i bolle. Du bør hvertfall være forsiktig med at du aldri tar _under_ romtemperatur i vannet, og at du ikke har det for kaldt der de står.

Fiskene mine var store når jeg fikk dem, men den ene var litt sånn albinoaktig og gjennomsiktig. Tror nok ikke det forandrer seg når de blir voksne, men da kan du ihvertfall ha et interessant studie om fordøyelsessystemet i tillegg!

"Fishyfish" - *ler så jeg griner*

Har prinsene og prinsessene dine fått navn da?

Jeg vet ikke om det er gutter eller jenter, så navn kommer ikke på tale enda.

Skal oksygenpumpa gå hele tiden? Kan man kjøre et par timer i døgnet og så slå den av resten av tiden? Eller bare ha den i gang om natta?

Fiskeforet har multivitaminer! Det må være noen som tar dette veeldig alvorlig. Ikke at de spiser så mye, jeg tror de likte risen veldig godt. Enten det, eller så er de stokk dumme. Det lukter fisk av fiskeforet også, så kanskje de gjenkjenner eimen av slekta?

Bolla er på størrelse med en fotball og det er knapt nok så man får øye på dem. De ser i hvert fall fornøyde ut.

Gjest Aquafreak
Skrevet

Jeg må skifte alt vannet en gang i uka, sa de. Hittil har de kostet 270 kr, så så mye mere skal jeg ikke investere i noe som jeg ikke vil ha.

Herregud - du må IKKE under noen omstendigheter skifte alt vannet!!! I vannet vil det over tid danne seg nyttig bakteriekultur som er helt nødvendige for å holde vannet levelig for fiskene.

Vi som driver med akvarier har aldri fisker oppi et nystartet akvarie, men lar akvariet gå på tomgang i flere uker før vannet er bra nok til fiskene.

Når man så skifter ut vann er det ekstremt viktig å skifte bare litt - ikke over 20 % av vannet slik at man beholder bakteriekulturen som er så viktig! Ikke vaske grusen!

Du sier at du ikke vil ha fiskene?? Kan du ikke heller gi dem til dyrebutikken?

Skrevet

Jeg vet ikke om det er gutter eller jenter, så navn kommer ikke på tale enda.

Skal oksygenpumpa gå hele tiden? Kan man kjøre et par timer i døgnet og så slå den av resten av tiden? Eller bare ha den i gang om natta?

Fiskeforet har multivitaminer! Det må være noen som tar dette veeldig alvorlig. Ikke at de spiser så mye, jeg tror de likte risen veldig godt. Enten det, eller så er de stokk dumme. Det lukter fisk av fiskeforet også, så kanskje de gjenkjenner eimen av slekta?

Bolla er på størrelse med en fotball og det er knapt nok så man får øye på dem. De ser i hvert fall fornøyde ut.

Det går fint at skru av pumpa når du skal sove middag et par timer, men den bør helst gå hele tiden. Du venner deg fort til det, da.

Nå har det seg sånn at gullfiskgutter ikke gror ut penis når de blir voksne, så hvis du ikke vet kjønnet, så får du bare gi jentenavn til de to som ser mest femi ut, og guttenavn til de to andre. Navn må de ha. Jeg har et forslag til den peneste jenta.

Skrevet

Herregud - du må IKKE under noen omstendigheter skifte alt vannet!!! I vannet vil det over tid danne seg nyttig bakteriekultur som er helt nødvendige for å holde vannet levelig for fiskene.

Vi som driver med akvarier har aldri fisker oppi et nystartet akvarie, men lar akvariet gå på tomgang i flere uker før vannet er bra nok til fiskene.

Når man så skifter ut vann er det ekstremt viktig å skifte bare litt - ikke over 20 % av vannet slik at man beholder bakteriekulturen som er så viktig! Ikke vaske grusen!

Mener du det du sier nå altså?

Vi har et svært akvarium som blir helt renset/spylt ennenhver måned.

Da spyler vi sand og hele akvariumet får nytt vann.

Vi har for tiden 18 fiskebabyer i akvariet og fiskene våre trives!

Annonse

Skrevet

Jeg får vente til de blir litt større, dvs, om de blir større. En av dem ser litt gravid ut. Du skal se de gjør opp i antall det de ikke greier i vekt.

Den manglet et øye, derfor halv pris.

Gjest Aquafreak
Skrevet

Mener du det du sier nå altså?

Vi har et svært akvarium som blir helt renset/spylt ennenhver måned.

Da spyler vi sand og hele akvariumet får nytt vann.

Vi har for tiden 18 fiskebabyer i akvariet og fiskene våre trives!

Men hvorfor i huleste gjør du det?? For det første skal man faktisk ikke skifte alt vannet på den måten, av grunner som jeg forsøkte å beskrive i innlegget over (om enn litt forenklet) - og for det andre er jo dette myyyye mer jobb for deg enn hvis du gjør det på den riktige måten!

Jeg har flere store akvarier, og når disse først er kommet i drift så er det minimalt med arbeid for å holde akvariene pene å se på, og vannet i balanse (pH, nitritt, amoniakk osv). Da skifter jeg 15 - 20 % av vannet en gang i uka m/slamsuger, skraper sidene for alger, luker bort stygge plantedeler og det er det hele!

Dette er faktisk den riktige måten å gjøre det på. Jeg vil anbefale deg også å gå inn på

www.nettakvariet.no

Der vil du finne massevis med stoff om dette samt mye annet.

Skrevet

Fiskene mine er 5 år, og de lever i en bolle som blir byttet ut alt vannet på med jevne mellomrom.

Skrevet

Vil anbefale deg å poste innlegget på http://www.akvaforum.no for gode svar fra aktive akvarister.

Gullfisk hører definitivt ikke hjemme i et litermål... men helst i en hagedam (de kan bli digre...).

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...