forvirrende Skrevet 23. november 2005 Del Skrevet 23. november 2005 Min datter på 22 år var til en rutinekontroll av underlivet. Hun fikk beskjed av legen at livmoren hadde to innganger.- Har lest om dette i et medisinsk leksikon og har forstått at det kan være flere varinter av tvedeling i livmoren. I min datters tilfelle var livmoren hel i bakant,altså ikke dobbel. Hun er henvist til gynekolog. Mens vi venter på time er det interesant å høre hvor alvorlig dette er, i forhold til å bli gravid og gjennomføring av et svangerskap ? Hvor ofte forekommer slike avik i livmoren ? 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/207430-livmor/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mette Moen, Gynekolog Skrevet 24. november 2005 Del Skrevet 24. november 2005 Som du har lest er det mange varianter av delt livmor. Det er en medfødt feil som er skjedd engang i fosterlivet. Livmoren dannes fra en høyre og venstre halvpart som vokser sammen i midten. Av ukjent årsak blir denne sammensmeltningen ikke fullstendig. Vi har ikke sikre tall for hvor vanlig det forekommer, for de som ikke har problemer får det ikke oppdaget (med mindre de har to mormunnsåpninger). Blant de som kommer til røntgenundersøkelse for utredning av barnløshet ses det hos 0,1% til 0,5%, men forekomsten av små forandringer kan være betydelig større, kanskje 5-19%. Det er først med ultralyd eller MR-undersøkelse man kan fastslå omganget. Da det ofte bare er de som har problemer med å bli gravid eller aborterer eller føder før tiden som blir undersøkt, er det vanskelig å si noe sikkert om risiko ved slik utviklingsdefekt. Jeg pleier å fortelle kvinnene at graviditet i halvparten av en delt livmor svarer til tvillingegraviditet i en hel livmor, og det går jo stort sett bra, men litt øket tendens til for tidlig fødsel. Man må være oppmerksom på at det i en del tilfeller (20% ?) også kan være utviklingsfeil i urinveiene, så det bør utredes. Hvis du vil vite mer om det og forsøke å finne bilder kan du på nettet søke på Uterus didelphys eller uterus bicornus. Vennlig hilsen mette H Moen 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/207430-livmor/#findComment-1497646 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.