Gå til innhold

Forsvinningen i Tønsberg...

Anbefalte innlegg

Skrevet

Tida går, og kriminalsakene glemmes.

Litt lenger tilbake: massemordere i år 1902: De to barnepleierskene i Oslo som tok penger for å omplassere spebarn for de som hadde penger. De drepte spebarna og gravde dem ned. Jeg tror politiet fant 37 drepte spebarn. Jeg tror også den ene av pleierskene ble lynsja før rettssaken.

Men jeg finner ikke noe om det. Sandemo-dama skrev noe om det i en av sine bøker.

Så grusomt! Det har jeg ikke hørt om. men du har vel rett - tida går, og en glemmer...., i alle fall hvis en ikke har tilknytning til det.

• Svar 66
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• keinstein

16

• Dorthe

7

• flisa

5

• morsan

4

Mest aktive i denne tråden

Skrevet

Det var venninna mi og mannen hennes var fra samme sted som meg også, midt i Oslo.

Den drepte var venninna di?

Skrevet

Så grusomt! Det har jeg ikke hørt om. men du har vel rett - tida går, og en glemmer...., i alle fall hvis en ikke har tilknytning til det.

Jeg traff en gammel skolekompis, og under samtalen fikk jeg vite at han nettopp var kommet ut av fengsel. Han hadde drept broren med kniv i fylla. Merkelig nok så var han den eneste jeg kunne tenke meg kunne drepe noen. Noen år senere ble en annen gammel kompis skutt av politiet, han var også de eneste jeg kunne tenke meg ville få den skjebnen. En drittsekk mindre.

Skrevet

Når jeg forteller om det, så tror mange det må være feil. Slikt skjer liksom ikke i Norge. Jeg tror ikke det har skjedd noe lignende i verden.

Skrevet

En adferd som helt klart peker mot noe kriminelt.

En frekk fyr for mange år siden sto fram på TV med barna og tårevått etterlyste mor og kone som var forsvunnet. Kona hadde han slått i hjel og gravet ned viste det seg etter noen uker. En iskald morder.

Det kan man trygt kalle overlagt.

Det har vært flere sånne i årenes løp. Men F som myrdet og gravde ned B var vel den første som for alvor ble brettet ut i løssalgsavisene. Saken gikk i ukevis, med et utsnitt av brudebildet deres som vignett.

Siden den gang har jeg alltid vært kjempeskeptisk når disse partnerne roper "kom hjem til meg og barna!" i tabloidpressen. Denne gangen har vi i hvert fall sluppet det, uansett hva som har skjedd.

Det var en tilsvarende fyr for noen år siden - han påsto bl.a. at det var helt vanlig at kona gikk tur alene i timevis, og at han ikke syntes det var noe rart i at hun ikke kom tilbake til omtrent samme tid som da barna skulle komme hjem fra idrettsstevnet de var på.

Skrevet

Jeg traff en gammel skolekompis, og under samtalen fikk jeg vite at han nettopp var kommet ut av fengsel. Han hadde drept broren med kniv i fylla. Merkelig nok så var han den eneste jeg kunne tenke meg kunne drepe noen. Noen år senere ble en annen gammel kompis skutt av politiet, han var også de eneste jeg kunne tenke meg ville få den skjebnen. En drittsekk mindre.

Men det er ikke alltid sånn.

En tidligere klassekamerat skjøt kjæresten og deretter seg selv. Det ville jeg aldri ha trodd om han.

Skrevet

Det har vært flere sånne i årenes løp. Men F som myrdet og gravde ned B var vel den første som for alvor ble brettet ut i løssalgsavisene. Saken gikk i ukevis, med et utsnitt av brudebildet deres som vignett.

Siden den gang har jeg alltid vært kjempeskeptisk når disse partnerne roper "kom hjem til meg og barna!" i tabloidpressen. Denne gangen har vi i hvert fall sluppet det, uansett hva som har skjedd.

Det var en tilsvarende fyr for noen år siden - han påsto bl.a. at det var helt vanlig at kona gikk tur alene i timevis, og at han ikke syntes det var noe rart i at hun ikke kom tilbake til omtrent samme tid som da barna skulle komme hjem fra idrettsstevnet de var på.

Politiet sier at folk er mer OBS på at det finnes iskalde mordere og ser i våre dager lettere plott i forsvinninger. De har ofte rett når de ser adferden til en mitenkt i lys av at vedk kan være morder. Vedkommende forandre seg litt etter å ha gjort noe slikt, og slekt og venner ser etter tegn mer enn de gjorde før.

Skyldes kanskje TV-serier som rekker opp ganske fantasifulle, men fullt gjennomførbare plott?

Skrevet

Litt om drap:

Min bestemor fortalte at mange drap ble begått på gårda i gamle dager. Spesielt gamle sengeliggende ble drept. De hadde ikke våre dagers muligheter for å oppdage drap, og mange kjerringråd fantes og gikk rundt om hvordan det kunne gjøres.

Legen kunne oppdage at en død var iskald på overkroppen i forhold til underkroppen, når det burde være omvendt. Dette skyldes en drapsmetode som går ut på å ta på gamlingen en våt skjorte og sette opp vinduet om vintern. Gamlingen fryser i hjel. Trolig virker metoden i dag også.

Skrevet

Litt om drap:

Min bestemor fortalte at mange drap ble begått på gårda i gamle dager. Spesielt gamle sengeliggende ble drept. De hadde ikke våre dagers muligheter for å oppdage drap, og mange kjerringråd fantes og gikk rundt om hvordan det kunne gjøres.

Legen kunne oppdage at en død var iskald på overkroppen i forhold til underkroppen, når det burde være omvendt. Dette skyldes en drapsmetode som går ut på å ta på gamlingen en våt skjorte og sette opp vinduet om vintern. Gamlingen fryser i hjel. Trolig virker metoden i dag også.

Nei, fytterakker'n da! Ja, det var nok like mye fælt i tidligere tider. Da ble ikke alt kriminelt verken oppdaget eller kringkastet til hele landet, og noen ganger resten av verden, en time etter at det har skjedd. Det var nok et enklere liv når en slapp å høre om og se all elendighet som fantes.

Skrevet

Nei, fytterakker'n da! Ja, det var nok like mye fælt i tidligere tider. Da ble ikke alt kriminelt verken oppdaget eller kringkastet til hele landet, og noen ganger resten av verden, en time etter at det har skjedd. Det var nok et enklere liv når en slapp å høre om og se all elendighet som fantes.

Etter krigen sa min mor at to tyskertøser ble hengt i bygda hennes. De ble bare gravet ned og drapene kom aldri fram. De ligger nok der enda. Hun tror kanskje 20 mennesker vet om det. Nå er det jo foreldet.

Hu synske svenske eldre dama innrømmet at hun drepte en mann i 1930-åra en gang. Det ble heller aldri etterforsket. Slo han i hjel med en stein etter en voldtekt.

Skrevet

Etter krigen sa min mor at to tyskertøser ble hengt i bygda hennes. De ble bare gravet ned og drapene kom aldri fram. De ligger nok der enda. Hun tror kanskje 20 mennesker vet om det. Nå er det jo foreldet.

Hu synske svenske eldre dama innrømmet at hun drepte en mann i 1930-åra en gang. Det ble heller aldri etterforsket. Slo han i hjel med en stein etter en voldtekt.

Sett nå for all del ordet "tyskertøser" i hermetegn.. ;)

Skrevet

Sett nå for all del ordet "tyskertøser" i hermetegn.. ;)

Trist at det var to vanlige kvinner som ikke hadde gjort noe galt. De var forelsket i to vanlige gutter som var tvunget til tjeneste og heller ikke gjort noe galt. På feil sted til feil tid.

Vanlige soldater behandlet sivile veldig pent der.

En tysk soldat voldtok en norsk jente i samme bygda, og ble skutt av sine egne for det. Uten sammenligning eller relativisering forøvrig.

Skrevet

For jævlig det der.

Jeg skjønte ikke at det var henne før jeg så bildet i avisen, hun hadde jo byttet etternavn. Det var en grusom begravelse hvor presten sa at dette var et godt eksempel på guds bud at man ikke skulle drepe. Prester, fysj

Skrevet

Hadde det vært en med en litt tonet hudfarge hadde det vært det første avisene skrev om. Når det ties i hel, er han nok norsk ja.

Jeg tror det er omvendt.

Skrevet

Jeg skjønte ikke at det var henne før jeg så bildet i avisen, hun hadde jo byttet etternavn. Det var en grusom begravelse hvor presten sa at dette var et godt eksempel på guds bud at man ikke skulle drepe. Prester, fysj

Akkurat som guden har noe med det å gjøre. En psykopat har drept et annet menneske og skal låses inne for evig tid. Thats it.

Sorgen og følelsene er en helt annen sak, der kan presten hjelpe de som vil, men ikke blande seg i årsaker og motiv eller moralisere.

Skrevet

Var det ingen som etterlyste folk før i tida da? Eller det var vel ikke noe nett for å håndtere etterlysninger den gangen. Ikke som i dag en kan etterlyse via radio, TV og internett.

Skrevet

Akkurat som guden har noe med det å gjøre. En psykopat har drept et annet menneske og skal låses inne for evig tid. Thats it.

Sorgen og følelsene er en helt annen sak, der kan presten hjelpe de som vil, men ikke blande seg i årsaker og motiv eller moralisere.

Presten var en dust.

Skrevet

Var det ingen som etterlyste folk før i tida da? Eller det var vel ikke noe nett for å håndtere etterlysninger den gangen. Ikke som i dag en kan etterlyse via radio, TV og internett.

Nei. Selv i dag finner vi skjeletter etter folk som forsvant etter krigen. Mange med et hull i hodet, knust hode, andre med brukne armer og bein. Og bundet til trær.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...