Gå til innhold

Hva slags tilbehør har du til kalkun?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Broren min skal ha Kalkun til jul og lurer på hva han skal servere inntil annet enn Waldorfsalat og Cranberry sauce selvsagt. Det skal helst ikke være noe "tungt" tilbehør, og helst litt mer spennende enn fløtesaus og kokte poteter.

Tips mottas med stor takk.

Hadde vært kjekt for meg som er vegetarianer at det var noe skikkelig godt så jeg slipper å ta med egen mat ;)

Fortsetter under...

Skrevet

Jeg har det perfekte tilbehør til kalkun - vi har det selv til jul: Skjær appelsin i passende biter (ca 3 biter pr appelsinbåt), hell over litt olivenolje og knust/presset hvitløk og bland godt. La stå en liten stund.

Skikkelig friskt og spennende.

Marinerte sjampinjonger er også snadder - både til kalkun og som alenerett:

Skjær sjamipinjonger i tynne skiver. Blant et par ss majones med presset sitronsaft, salt og pepper. Vend sjampinjongene i dette, og server dem på en seng av friske spinatblader, gjerne med urtekrutonger. Nammenam!

Skrevet

Hva slags ssaus er Cranberry sauce ? Har du en oppskrift å dele med meg ?

Annonse

Skrevet

Det er tranebærsaus. Finnes i såkalt velassorterte dagligvarebutikker.

Skrevet

Det er tranebærsaus. Finnes i såkalt velassorterte dagligvarebutikker.

Man lager den selv :) Det er den beste.

Skrevet

2 dl sukker

1 appelsin

en skvett rødvin

½ ss revet ingefær

½ kanelstang

9,5 dl Friske modne tranebær

1 dl ristede pecan nøtter (om jeg ikke får tak i pecannøtter bruker jeg ofte valnøtter)

Riv skallet og ha det i kjelen sammen med sukker, ingefær, kanelstangen (som du tar ut etter kokingen og før du har oppi bærene) juicen fra appelsinen og en skvett rødvin.

La det småkoke over lav varme til sukkeret løser seg.

Ha oppi tranebærene og kok til de punkterer ca 5 min eller så.

Ha pecannøttene over ved servering. Jeg vet mange bruker stjerneanis og mange andre kryddere også og oppskrifter på tranebær saus er like mange som det er amerikanere tror jeg ;)

Skrevet

Jeg har det perfekte tilbehør til kalkun - vi har det selv til jul: Skjær appelsin i passende biter (ca 3 biter pr appelsinbåt), hell over litt olivenolje og knust/presset hvitløk og bland godt. La stå en liten stund.

Skjær sjamipinjonger i tynne skiver. Blant et par ss majones med presset sitronsaft, salt og pepper. Vend sjampinjongene i dette, og server dem på en seng av friske spinatblader, gjerne med urtekrutonger. Nammenam!

Hmm, det hørtes veldig godt ut, skal testes, thanx!

Skrevet

"Stuffing" inni kalkunen er et must!

Akkurat hva som skal inni eller utenpå kalkunen bryr jeg meg ikke om, men han skal lage stuffing som han steker i ovnen mens kalkunen hviler. Det blir skikkelig crispy og godt. Jeg antar at han fyller dyret med det samme.

Skrevet

Jeg er champignon-fan, så det der skal prøves.

Sammen med Velourias tranebærssaus (eller hva det var).

For dere som ikke allerede vet det: Waldorfsalat er et must til kalkun. Og da den hjemmelaga typen - selvsagt.

Skrevet

2 dl sukker

1 appelsin

en skvett rødvin

½ ss revet ingefær

½ kanelstang

1 dl ristede pecan nøtter (om jeg ikke får tak i pecannøtter bruker jeg ofte valnøtter)

Riv skallet og ha det i kjelen sammen med sukker, ingefær, kanelstangen (som du tar ut etter kokingen og før du har oppi bærene) juicen fra appelsinen og en skvett rødvin.

Ha pecannøttene over ved servering. Jeg vet mange bruker stjerneanis og mange andre kryddere også og oppskrifter på tranebær saus er like mange som det er amerikanere tror jeg ;)

Tusen takk ;-)

Annonse

Skrevet

2 dl sukker

1 appelsin

en skvett rødvin

½ ss revet ingefær

½ kanelstang

Eh... friske modne tranbær? Har jeg aldri sett i butikkene, hm... Det høres ellers ut som en morsom oppskrift.

Skrevet

Vi pleier å ha potetbåter med provencekrydder, fløtesaus, rødkål, waldorfsalat, div grønnsaker, f.eks rosenkål, brokkoli, babygulrøtter, blomkål eller andre grønnsaker.

Jeg vokste opp som vegetar. Julematen kunne være f.eks nøttestek eller valnøttboller/festboller - det passer til samme tilbehøret. Nøttestek lett å lage på forhånd og bare putte inn i ovnen sammen med kalkunen f.eks. Syns det høres litt stusslig ut å bare spise tilbehør og poteter til julemat, så det hadde nok jeg gjort :o)

Skrevet

Vi må ha pomfri,ris,waldorfsalat,sjysaus og fløtesaus,surkål og grønnsaker.

Dette for at alle skal finne noe de liker.(vi er veldig mange)

Skrevet

For dere som ikke allerede vet det: Waldorfsalat er et must til kalkun. Og da den hjemmelaga typen - selvsagt.

Og du som ikke er veggis, kan nyte godt av et dryss med bacon oppå, også. Da er den en prima forrett eller smårett. ;o)

Skrevet

Man lager den selv :) Det er den beste.

Det er jeg ikke et øyeblikk i tvil om. Men for de som ikke gidder/klarer/skjønner seg på sånt, er det greit å kjøpe også. ;o)

Skrevet

Waldorfsalaten sparer jeg til 1.juledag og spiser sammen med rikelige mengder kalkunrester og godt brød. Nammenam!

Skrevet

Vi pleier å ha potetbåter med provencekrydder, fløtesaus, rødkål, waldorfsalat, div grønnsaker, f.eks rosenkål, brokkoli, babygulrøtter, blomkål eller andre grønnsaker.

Jeg vokste opp som vegetar. Julematen kunne være f.eks nøttestek eller valnøttboller/festboller - det passer til samme tilbehøret. Nøttestek lett å lage på forhånd og bare putte inn i ovnen sammen med kalkunen f.eks. Syns det høres litt stusslig ut å bare spise tilbehør og poteter til julemat, så det hadde nok jeg gjort :o)

Joda, jeg kan selvsagt det, men jeg gidder ikke om jeg skal dit fordi det er 2-3 timer i bil, og jeg antar at jeg har nok å stresse med et par dager før jul..

Og det er faktisk ganske sannsynlig at broren min finne på noe sånt selv, han har nemlig lurt på linker til sider med vegetarmat. Han er jo Gudfaren i familien og han liker å gjøre litt stas på lillesøsteren sin :)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...