AI76 Skrevet 24. november 2005 Del Skrevet 24. november 2005 Hei, Vi er et par som venter barn. Vi er kommet til ca uke 30, når vi får rede på at morkake er plassert problematisk for en normal fødsel. Istedet for å være plassert i topp er den plassert i bunn, litt eksentrisk opp til ene siden, men i bakkant av barnets hode. Fetus er i perfekt lokasjon, med hode vendt nedover, og holder seg litt ute på siden unna morkaken. Det vi har fått beskjed om er at dersom barnet presser på morkaken kan blod/oksygen tilførsel til barnet stoppe. Vi skulle vente og se til nærmere fødsel om dette endrer seg. Kan du si noe om denne tilstaden? Er dette vanlig / uproblematisk, mener med dette at man da foretar keisersnitt som er vanlig istedet for vaginal fødsel? Er barn og mor trygg? Ting vi bør være forsiktig med, passe ekstra på etc? Setter pris på all informasjon du måtte ha til oss i denne situasjonen. Takker på forhånd. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/207490-unormal-plassering-av-morkake/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Trine Endsjø, jordmor Skrevet 24. november 2005 Del Skrevet 24. november 2005 Skulle morkaken ligge i veien for en normal, vaginal fødsel, vil man velge keisersnitt som forløsningsmetode. Det hender imidlertid at morkaker som ligger langt nede tidlig i svangerskapet, trekker seg oppover mot slutten og ikke lenger utgjør noe problem når fødselen nærmer seg. Siden du nå er i uke 30 regner jeg med at du blir kalt tilbake for ytterligere kontroll før man tar noen avgjørelse med tanke på forløsning. Det du må være obs på er selvsagt blødning. Om morkaken totalt eller delvis dekker mormunnsåpning, er det økt risiko for blødning når fødselen nærmer seg. Jeg har ikke inntrykk at det er dette som er tilfelle hos deg, men at det er mer en lavtliggende morkake. En blødning skal alltid tas på alvor og sykehus må kontaktes umiddelbart. Du trenger ikke gå gjennom din fastlege når du har kommet såpass langt i svangerskapet. Jeg mener du kan leve som vanlig så lenge du ikke har blødningstendens, men er du vant til et svært høyt aktivitetsnivå, f.eks. lange, harde turer, mye løfting, etc. synes jeg du bør prøve å ro noe ned. Vanlige aktiviteter kan du fint bedrive (gå turer etc.). Hvis du selv ønsker det, kan du godt ha samleie uten å være redd for at barnet kan ta skade av det. Men husk, blødninger må alltid tas på alvor! Jeg ønsker dere lykke til videre i svangerskapet. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/207490-unormal-plassering-av-morkake/#findComment-1497649 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.