Gå til innhold

Hvem har skylden?

Gjest øøø, vi blir ike enige!

Anbefalte innlegg

Gjest øøø, vi blir ike enige!
Skrevet

Hvem har skylden når en bilist kjører på en syklende syklist i et fotgjengerfelt?

• Svar 71
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• nanna

11

• flisa

9

• mil1365380270

9

• Petrine Eiffel

6

Populære dager

Mest aktive i denne tråden

Skrevet

Bilisten. Fotgjengerfeltet er "hellig". Selv om det ikke er lov å sykle over, er syklisten en mykere trafikant enn bilføreren.

Skrevet

ves han sykla over et gangoverfelt så har han som sykkla. ikke han som har bil,

men dem må se seg for

dem må gå over veien ikke sykkle,

Gjest Nei, nei, nei!
Skrevet

ves han sykla over et gangoverfelt så har han som sykkla. ikke han som har bil,

men dem må se seg for

dem må gå over veien ikke sykkle,

IKKE syklisten som har skylda her.

Skrevet

Bilisten har ikke plikt til å stoppe for en syklende i fotgjengerfelt. Men man skal jo gjøre det man kan for å unngå ulykker, så det kommer vel an på akkurat hvordan det foregikk. Hastigheten, oversiktlighet o.s.v.

Skrevet

Bilisten. Fotgjengerfeltet er "hellig". Selv om det ikke er lov å sykle over, er syklisten en mykere trafikant enn bilføreren.

Det er lov å sykle over, men bilen har ikke plikt til å stoppe.

Skrevet

Selv om bilisten ikke har påkjørsrett, mener jeg at det er syklisten som har skylden for påkjørselen.

Syklisten har ikke lov til å sykle over fotgjengerfeltet. Hvis han gjør det, og blir påkjørt, er det hans feil, mener jeg. Hvis han går over med sykkelen, og blir påkjørt, er det bilistens feil.

Skrevet

Det er ikke lov å sykle over. Bilisten skal sakke ned farten foran et fotgjengerfelt uansett, og dermed kunne stoppe om noen sykler over. Som sagt er syklisten en mykere trafikant.

Skrevet

IKKE syklisten som har skylda her.

jeg heller på å kjøre opp et vogntog, og ves en sykkel komer syklende over gangoverfelte og ves biln ikke ser han eller klare å stoppe så har sykkeln skylda,

spør purken eller en voksn person som har kjørt bil lenge,

en venn av meg ble påkjørt da han sykkla over gangoverfelte og han fik skylda for det,

skorpionfisken
Skrevet

En bil har aldri påkjørsrett.

Om det er aldri så ulovlig å sykle noen plasser kan ikke en bil kjøre på syklisten.

I et fotgjengerfelt skal bilisten være såpass aktsom at han vil se en mulig syklist på vei over selv om syklisten burde stoppet opp og leid sykkelen over.

Skrevet

Selv om bilisten ikke har påkjørsrett, mener jeg at det er syklisten som har skylden for påkjørselen.

Syklisten har ikke lov til å sykle over fotgjengerfeltet. Hvis han gjør det, og blir påkjørt, er det hans feil, mener jeg. Hvis han går over med sykkelen, og blir påkjørt, er det bilistens feil.

Men nå spør vel fyren over om lov og rett, og ikke hva du mener. :)

Gjest hello you
Skrevet

Syklister KAN sykle over gangfeltet om de følger vikepliktsregelen!!!!!

Skrevet

Bilister har alltid plikt til å stoppe for å unngå ulykke, om det er mulig.

Skyldspørmsålet er noe annet, men bilister har alltid, alltid, alltid plikt til å stoppe for å unngå ulykker, enten det er med andre biler, fotgjengere eller syklister. Det er ikke lov til å kjøre på andre med vilje, selv om den andre bryter trafikkreglene.

Gjest hello you
Skrevet

Det kommer an på hvor syklisten hadde bilen; kom bilen fra høyre hadde syklisten vikeplikt. Ellers skulle bilen ha stoppet.

Skrevet

Men nå spør vel fyren over om lov og rett, og ikke hva du mener. :)

Det er sant. Jeg vet ikke hva fasiten er!

Skrevet

Det kommer an på hvor syklisten hadde bilen; kom bilen fra høyre hadde syklisten vikeplikt. Ellers skulle bilen ha stoppet.

Nei???!!! det kan du vel ikke mene? Vikepliktsregelelen gjelder ikke her vel?

Skrevet

Du har aldri påkjørsrett, så du gjør selvsagt feil når du kjører på noen i et gangfelt.

Ørkenvandreren
Skrevet

Det er et kort spørsmål, med ikke fullt så kort eller enkelt svar.....

Gangfelt er "hellige", men for at en syklist skal bli ansett som - og beskyttet av lovverket - som gående, må han/hun gå av sykkelen og leie den over gangfeltet. Sykler han/hun i gangfeltet har vedkommende altså ikke det samme rettsvernet.

Normalt tror jeg syklisten da blir regnet som kjørende, dvs at syklisten er underlagt de samme vikepliktsregler som bilene er.

Men skjer det en ulykke à la den du skisserer, tror jeg konklusjonen baserer seg på en konkret vurdering av fakta; hva var hastigheten til kjøretøyene, hvem har vært mest uoppmerksom, hvordan var kjøreforholdene, osv.

Husk at om syklistens rettsvern er svakere i dette tilfellet, gir ikke det bilisten noen påkjørsrett....

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...