Gå til innhold

Innreise i USA

Anbefalte innlegg

Skrevet

Min mann satt 30 dager i fengsel for å ha kjørt for fort og krasjet, og for å ha kjørt med falske skilter på bilen. Dette er et år siden.

Hindrer dette oss i å kunne reise til USA? Hva med visum, arbeidstillatelse? Vi kunne tenke oss å bo der ett år, men jeg har hørt noe med rulleblad og innreise og greier.

Er dette likt for andre land også?

Noen plasser man kan lese mer om dette?

Noen som vet?

Skrevet

Man blir nektet innreise i USA om man har noe på rullebladet. (Etter ti år blir mindre alvorlige ting slettet fra rullebladet)

Skrevet

Man blir nektet innreise i USA om man har noe på rullebladet. (Etter ti år blir mindre alvorlige ting slettet fra rullebladet)

Mao vi kan bare glemme å bo ett år i USA før om minst ti år?

Er det sånn for andre land også?

Gjest Cezalion
Skrevet

"USA

Visum kreves ikke for norske statsborgere ved opphold inntil 90 dager. Returbillett er påkrevd, og man kan ikke ha et kriminelt rulleblad. Etter den 26. oktober 2004 er det påkrevd pass som er maskinlesbart. Dersom man ikke har dette må man ha visum. Pass som er utstedt etter den 26. oktober 2004 må dessuten inneholde biometrisk informasjon. Dette innebærer personlig fysisk informasjon som blir spart på en datachip og lagret i passet. Dersom man ikke har dette må man ha visum. For ytterligere informasjon, kontakt Den amerikanske ambassaden, tlf. 22 44 85 50"

Hentet fra Apollos sider.

Gjest Cezalion
Skrevet

Hvilke andre land er aktuelle da?

Skrevet

Hvilke andre land er aktuelle da?

Australia kanskje? Eller rett og slett et europeisk land.

Skrevet

"USA

Visum kreves ikke for norske statsborgere ved opphold inntil 90 dager. Returbillett er påkrevd, og man kan ikke ha et kriminelt rulleblad. Etter den 26. oktober 2004 er det påkrevd pass som er maskinlesbart. Dersom man ikke har dette må man ha visum. Pass som er utstedt etter den 26. oktober 2004 må dessuten inneholde biometrisk informasjon. Dette innebærer personlig fysisk informasjon som blir spart på en datachip og lagret i passet. Dersom man ikke har dette må man ha visum. For ytterligere informasjon, kontakt Den amerikanske ambassaden, tlf. 22 44 85 50"

Hentet fra Apollos sider.

Takk :-)

Skrevet

Takk igjen :)

Jeg tror jeg ville hørt med ambassaden i Norge. Alvorligheten av lovbruddet har nok noe å si for om man slipper inn i USA eller ikke.

Dere må vel uansett søke visum når dere skal oppholde dere der lenger enn 90 dager. Søker dere visum på forhånd vet dere jo status. Litt kjedelig å ta sjansen og bli sendt hjem igjen.

Skrevet

Jeg tror jeg ville hørt med ambassaden i Norge. Alvorligheten av lovbruddet har nok noe å si for om man slipper inn i USA eller ikke.

Dere må vel uansett søke visum når dere skal oppholde dere der lenger enn 90 dager. Søker dere visum på forhånd vet dere jo status. Litt kjedelig å ta sjansen og bli sendt hjem igjen.

"Litt kjedelig å ta sjansen og bli sendt hjem igjen."

Det kan du trygt si. Tror jeg skal sende en mail til ambassaden.

Takk for hjelp :-)

Skrevet

Med mindre dere er eksepsjonelt kvalifiserte innen en yrkesgruppe det er mangel på i USA, så kan dere vel egentlig bare glemme å få arbeidstillatelse og oppholdstillatelse for et år samme om dere har rulleblad eller ikke... USA er ekstremt restriktive på arbeidstillatelser og ekstremt restriktive på å la noen feriere der i mer enn seks måneder. Dere kan jo alltids slenge dere med i et green card-lotteri og håpe på flaks, men det er det rimelig mange titusener andre som gjør også hvert år.

Canada har en mer fleksibel ordning, hvor man kan få immigrasjonstillatelse om man oppfyller visse krav til språkkunnskaper (primært engelsk, fransk et pluss), utdanning (treårig helst) etc. - sjekk websidene til ambassaden deres.

Australia og New Zealand er også kjent for å være relativt fleksible i forhold til utenlandsk bosetting.

Skrevet

Med mindre dere er eksepsjonelt kvalifiserte innen en yrkesgruppe det er mangel på i USA, så kan dere vel egentlig bare glemme å få arbeidstillatelse og oppholdstillatelse for et år samme om dere har rulleblad eller ikke... USA er ekstremt restriktive på arbeidstillatelser og ekstremt restriktive på å la noen feriere der i mer enn seks måneder. Dere kan jo alltids slenge dere med i et green card-lotteri og håpe på flaks, men det er det rimelig mange titusener andre som gjør også hvert år.

Canada har en mer fleksibel ordning, hvor man kan få immigrasjonstillatelse om man oppfyller visse krav til språkkunnskaper (primært engelsk, fransk et pluss), utdanning (treårig helst) etc. - sjekk websidene til ambassaden deres.

Australia og New Zealand er også kjent for å være relativt fleksible i forhold til utenlandsk bosetting.

Ok. Tusen takk for svar, kanskje det er Australia vi må satse på da :-)

Skrevet

Mener å ha hørt at Australia er veldig strenge når det gjelder dette?

laguna1365380434
Skrevet

Jeg vet bare at det er et hav av forskjell påå få reise inn og å få jobbe. Det første får man, (og da kan man være der i tre måneder) og det andre får man stort sett ikke. Om man ikke gifter seg, og det skal ikke være helt lett derfra heller;-)

Lovbrudd og innreise er jeg ikke helt sikker på, alle jeg kjenner som har prøvd får dra, men så har ingen av de noe mer seriøst enn en evntuell gammel fyllearrest på samvittigheten. Sjekk på ambasaden og god tur! :-)

Skrevet

Han må nok søke visum som turist, men jeg har ingen tro på at han blir nektet det. Det skal alvorligere lovbrudd til å bli nektet innreise som turist. Det er vanskelig å få arbeidstillatelse, men ikke umulig. Hvis dere drar dit som turister og finner en jobb innenfor den tiden som dere kan være der så tror jeg dere trygt kan søke om midlertidig oppholds- og arbeistillatelse. Dere kan søke om forlenget turistvisum, men dere kan bli nektet det. For all del ikke opphold dere ulovlig i USA, det kan ha konsekvenser.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...