Gå til innhold

Mange tror at Aetat skaffer jobber

Anbefalte innlegg

Skrevet

Nei. De har oversikt over noen ledige jobber, men du må selv stå på for å få jobben.

Gjest det hender
Skrevet

I min tid som langtidsledig fikk jeg ikke et eneste jobbtilbud eller forslag fra Aetat, og det gjelder de fleste jeg kjenner.

Men det betyr ikke at de aldri formidler jobber, kjenner ei som fikk tilbud om IT-jobb gjennom Aetat, gikk på intervju og fikk jobben, har også selv opplevd å bli utkonkurrert av en annen arbeidssøker som var fomidlet via Aetat- og fikk lønnsstøtte de 6 første månedene, mens jeg selv, som også var langtidsledig, ble formidlet gjennom vikarbyrå - uten lønnsstøtte.

Generelt så er det vel slik at enkelte arbeidsgiver henvender seg direkte til Aetat, som så søker i sitt register for å se om de har noen som passer, og så formidler disse - men det er nok langt færre slik tilbud enn det er ledige.

Kjenner også en som er langtidsledig, men ikke lenger har støtte fordi han har vært ledig i mer enn to år. Han fikk nylig en, for ham, positiv overraskelse, et brev fra Aetat med forslag til jobber han kunne søke - og alle 3 var sånn noenlunde relevante. Nå hadde han riktignok søkt seg fram til 2 av dem allerede selv (alt var annonserte jobber) men bare det at de hverken hadde glemt ham til tross for at han ikke lenger får støtte, og traff såpass godt med tips, oppfattet han positivt.

Gjest Sakarine
Skrevet

Min erfaring er at de skaffer deg i første omgang kortere vikariat som gir en fot innenfor og videre sjanse til fast jobb i bedriften.

Det var min erfaring som arbeidsledig.

Videre som arrangerer aetat en rekke AMO-kurs. De arrangerer også kurs som går ut på anbud, hvor oppdragsgiver får bonus for å få flest mulig deltakere ut i jobb. Om det her igjen er snakk om vikariat eller fast jobb, vet jeg ikke.

Hva aetat kan gjøre, er vel også avhengig av hvordan stillet forøvrig er på arbeidsmarkedet.

Skrevet

Det aetat gjør er faktisk å sende ut folk som tar jobben fra de som er faste vikarer.

Selvfølgelig tar bedrifter inn gratis arbeidskraft fremfor å leie inn vikar.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...