Gå til innhold

Det nytter å kjempe for regelendringer:-)

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har tidligere skrevet innlegg og vært frustrert over enorme medikamentkostnader knyttet til min manns sykdom. Før regelendringen betalte han 180.000 kroner i året for smertestillende behandling som følge av alvorlig nevrologisk sykdom. Fordi han ikke hadde kreft måtte han betale egenandel. Nå har det kommet en regelendring som sidestiller alle pasienter med uhelbredelig sykdom i langtkommen fase - det kan gis full dekning av kostnader til smertelindrende behandling. . Det var på tide!

For de mer spesielt intersserte så har jeg limt inn den nye regelen:

§ 5-22 - Bidrag til spesielle formål

Utarbeidet av Rikstrygdeverket, Helsetjenestekontoret 01.05.97Sist endret 19.10.2005, jf. overskriftene:§ 5-22 Bidrag til spesielle formålSykdom i livets sluttfase - Fullt bidrag

Sykdom i livets sluttfase -

Fullt bidrag

[Endret 7/05, 10/05]

Ved sykdommer som er gått inn i en langtkommen og uhelbredelig fase, kan det ytes fullt bidrag til følgende medikamentgrupper for å redusere pasientens smerter:

• smertestillende ATC-kode: M 01 A B, M 01 A C, M 01 A E, M 01 A H, N 02 A, N 02 B

• metadon – ved smerte ATC-kode: N 07 B C 02

• antidepressiva – ved smerte ATC-kode: N 06 A A 09

• antiepileptika – ved smerte ATC-kode: N 03 A F 01, N 03 A X 12, N 03 A X 16

• antipsykotika – ved smerte ATC-kode: N 05 A A

Pasienter kan også få dekket utgifter til vanedannede, smertestillende legemidler som ikke er markedsført i Norge, samt apotekfremstilte legemidler som er vanedannende. Legemidlet skal da inneholde ett eller flere virkestoff nevnt i de angitte ATC-koder. Det kan også ytes bidrag til smertekassetter. Smertekassettene må da inneholde ett eller flere virkestoff nevnt i ATC-kodene ovenfor.

For disse preparatene stilles følgende kriterier for fullt bidrag:

• Behandlingen skal være instituert av sykehus

• Markedsførte alternativer skal ha vært forsøkt, men kan ikke benyttes. Det er ikke nødvendig å prøve andre markedsførte alternativer dersom legen finner at det er åpenbart at slike legemidler ikke dekker pasientens behov.

For vanedannende legemidler skal forskrivende lege ha vurdert faren for avhengighet og bedømt denne som helt underordnet.

Forenklet oppgjørsordning:

Apoteket kan utlevere legemidlet uten egenandel for pasienten dersom legen har gjort følgende anmerkning på resepten:

“§ 5-22/0.”

Tiltaket har ikke tilbakevirkende kraft.

Skrevet

Å!!! Nå ble jeg glad! :)...selv om dere sikkert slår meg i glede! KLEM!

Gjest Ulvinnen Lurulf
Skrevet

Så flott å høre at det hjelper å sloss mot "overmakta"!

Gratulerer :-)

Skrevet

Så godt at den økonomiske biten ordner seg. Det må være en stor lettelse. Godt å høre at det går an å forandre slike idiotisk urettferdige regler!!

Skrevet

Det er SÅ bra!

Du/dere er et eksempel til etterfølgelse. Det nytter å stå på!

Lykk til! ;-)

Skrevet

*applaus*

Dere har vært kjempeflinke og banet vei for andre som trenger dette!

Skrevet

Det var godt å høre! Har mange ganger tenkt på dere etter at du fortalte om din manns sykdom her i vinter (?).

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...