Gå til innhold

Jakføtter - kalde føtter del II

Anbefalte innlegg

Skrevet

Det kan være gissent inne, men for oss som har levd et halvt liv med en åndslløv kåbbåi er problemet langt mer sammensatt enn småfrysninger foran peisen en kald vinternatt.

Mitt problem er at føttene sprenger så snart temperaturen kryper under 2 + . Og dèt er ikke videre sosialt akseptabelt. Alle turer med bål og pølsegrilling blir ødelagt. Selv akevitten kan ikke hjelpe disse føttene.

Så jeg leter etter "the ultimate footwear".... Nesnalobber, canadaboots, snowjoggers, nevertøfler? Råd please..... Jeg vil så gjerne være "alt for Norge" også under 2+

Skrevet

Du får skaffe deg skaller:-) Når samene kan tusle rundt på vidda i minus 43 uten å fryse tærne av seg funker de sikkert for deg også.

Skrevet

Hva med å undersøke i en sportsforretning. De har vel sånne støvler som isfiskerne bruker. Tror de er ganske varme.

Skrevet

Du får skaffe deg skaller:-) Når samene kan tusle rundt på vidda i minus 43 uten å fryse tærne av seg funker de sikkert for deg også.

Skaller har jeg tenkt på, men jeg aner ikke hvor man får dem fra. Et søk på "nesnalobber" ga tre treff på sesam.no - jeg vet sannelig ikke hvor man leter.

Lannem - folka som egentlig lager keramikk og holder til i indre Enfold selger utvalgte størrelser i nesnalobber.... men ikke i min størrelse naturligvis. Får ringe og sjekke.

Nekter å fryse meg gjennom enda en vinter.

Gjest svaksterk
Skrevet

canada boots i riktig merke er varme og gode!

Kjøpte meg noen i går.

Heter vel Alaska sko tror jeg, de jeg kjøpte. Skulle tåle ned i minus 40 grader, og er helt vanntette. Inni er en tykk tovet ull lest som går hele veien, mer som en lang tøffel inni. Får dem bla på sportsbutikker. 1000 kroner.

Gjest Madagaskar
Skrevet

Kjøp deg noen gode sko på en sportsbutikk. Og så bruk ull-sokker\lester! Det er et must!

Jeg fryser lett jeg og..men med ullsokker så blir d varmt ;)

Skrevet

Canada boots i et kvalitetsmerke.

Kamik eller Sorel for eksempel. De har støvler beregnet til isfiske.

Skrevet

Finnes noen varmeputer til å legge i skoa. Som aktiveres og så gir varme i flere timer. Fås nok i sports- eller fikse og jaktforretninger.

Skrevet

Skaller har jeg tenkt på, men jeg aner ikke hvor man får dem fra. Et søk på "nesnalobber" ga tre treff på sesam.no - jeg vet sannelig ikke hvor man leter.

Lannem - folka som egentlig lager keramikk og holder til i indre Enfold selger utvalgte størrelser i nesnalobber.... men ikke i min størrelse naturligvis. Får ringe og sjekke.

Nekter å fryse meg gjennom enda en vinter.

Jeg var iskald på beina hver eneste vinter helt til jeg kjøpte meg et par tygge GoreTex-sko.... Nå er det slutt på kalde føtter for min del.

Skrevet

Kom på en ting til. Før da jeg var oftere ute om vinteren, så var selskinnsstøvler det eneste som holdt meg varm på bena. I tillegg tar du med en slik isolerende liten matte som du plasserer bena på når du står eller sitter stille. Ullsokker ble jo nevnt,og i tillegg bruker jeg isolerende varmesåle i alle sko fra senhøsten.

Gjest Selskinnsstøvletter
Skrevet

Selskinnsstøvletter. Ingen ting er varmere. Men ikke ta de på hvis du vil inn i USA.

Skrevet

Alle sier at Nesnalobber skal være så varme, så jeg lurer nesten på om det er noe galt med de jeg har eid. Fra barndommen husker jeg nesnalobber som kalde, harde sko, og nå som jeg har kjøpt meg et par i voksen alder (jeg juger, fikk dem i julegave fra foreldrene mine;), holder jeg fortsatt fast ved akkurat det. De er iiskalde! Uansett hva jeg har på meg av ullsokker!

Men de er så tøffe, at jeg går i dem likevel *upraktisk anlagt* ;)

Skrevet

I tillegg til gode sko må du selvfølgelig ikke ha bomulls-sokker på! Ull eller ullblanding (Ulvang eller Trysil f.eks.) er suverent! Du holder deg tørr selv om du er svett og fuktig, i bomull blir du iskald om du blir litt svett og klam.

Skrevet

Selskinnsstøvletter. Ingen ting er varmere. Men ikke ta de på hvis du vil inn i USA.

Hvorfor ikke? Har de innførselsforbud mot selskinn? Finnes jo i kalveskinn også, varme de også.

Skrevet

Alle sier at Nesnalobber skal være så varme, så jeg lurer nesten på om det er noe galt med de jeg har eid. Fra barndommen husker jeg nesnalobber som kalde, harde sko, og nå som jeg har kjøpt meg et par i voksen alder (jeg juger, fikk dem i julegave fra foreldrene mine;), holder jeg fortsatt fast ved akkurat det. De er iiskalde! Uansett hva jeg har på meg av ullsokker!

Men de er så tøffe, at jeg går i dem likevel *upraktisk anlagt* ;)

Vet du noe sted på nettet hvor man kan kjøpe nesnalobber?

Skrevet

I tillegg til gode sko må du selvfølgelig ikke ha bomulls-sokker på! Ull eller ullblanding (Ulvang eller Trysil f.eks.) er suverent! Du holder deg tørr selv om du er svett og fuktig, i bomull blir du iskald om du blir litt svett og klam.

*flire* - bomullssokker ja. Men hva sier du til nylonstrømper? Jeg var på Bislet med faren min en gang (ja, jeg er veldig gammel..). Skulle se de fire S'ene gå på skøyter. Jeg hadde canadastøvler, pelskåpe, ullue, tjukke votter, alt som skal til for en flott kveld utendørs. Helt innerst hadde jeg nylonstrømper. Det er den eneste gangen jeg vet at min far hadde mest lyst til å jule meg opp. Han tilbragte hele kvelden med å gni på mine iskalde føtter og fikk ikke sett si favoritt Sten Stensen andre ganger enn når han varmet opp på indre bane. Triste saker. Jeg bruker nå alltid ull inners, gjerne med flere lag ull utenpå, men det sprenger like fordømt i føttene.

Selskinnsstøvler tror jeg er mitt neste valg - eller canadaboots med filtsokk beregnet på 40 minus. Jeg SKAL være ute med unga og brenne bål i vinter.

Skrevet

Vet du noe sted på nettet hvor man kan kjøpe nesnalobber?

Hmm nei, jeg endte opp med å sende mail til folka på nesnalobben.com for å få vite hvor de selger slikt i Trondheim. Tror de har det på de fleste sånne ..hmm.. hva er det de heter da.. de butikkene som selger bunadsgreier og andre veldig norske ting, hehe.. Husfliden! Sånne butikker :)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...