Gå til innhold

Når henger man opp jule-dørkrans, gardiner, og vinduspynt?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg skal lage en dørkrans for å ha på ytterdøren, og det er jo koselig å ha den der en stund, ikke kun for en uke... men når er det egentlig vanlig å henge den opp? Første søndag i advent? Gatepynten er jo allerede oppe...

Jeg skal også bake pepperkakehjerter for å henge i vinduene, er det for tidlig å henge de opp på søndag? Hadde tenkt å henge opp julegardinene samtidig?

Hva synes dere?

Skrevet

I dag! :o) Jeg kommer ikke til å være hjemme så mye som vanlig nå før jul så vi har begynt i dag vi.

Hengt opp julegardiner på kjøkkenet, tatt frem adventsstakene i vinduene og adventstaken med levende lys også. Og dørkransene er på plass - en på utsiden av døra og en på innsiden. :o) Ble så koselig atte!

Resten av julepynten (ikke treet da) skal frem om to uker, det blir faktisk den siste helga ungene er hos meg før jul så da skal vi kose oss og finne frem nissebyen vår - Lille Frø (5 år) storgleder seg alt!

Skrevet

Mange henger opp julegardiner til 1. advent, og mange pynter med krans til advent. Jeg for min del tar frem Romsås-stakene og tar utelys på grantreet utenfor døren. Julegardiner og dørpynt (ikke så avansert dørpynt akkurat) venter jeg med til ca. mindt i desember (kanskje 10 ???).

Skrevet

Forresten pepperkakehjerter ville jeg ventet litt med ;-)

Skrevet

Jeg pynter med adventsting (lilla) i adventstiden, inkl. en adventskrans på ytterdøren.

Julepynten venter jeg med til lillejulaften, eller iallfall siste uken før jul.

Skrevet

jeg lurer på det samme HVERT år!.-...det er nesten rart at vi ikke har faste "regler" for sånt....

Skrevet

jeg lurer på det samme HVERT år!.-...det er nesten rart at vi ikke har faste "regler" for sånt....

Finn deg dine egne regler. Mine regler går stort sett på å ikke la naboen påvirke meg;)

Skrevet

Finn deg dine egne regler. Mine regler går stort sett på å ikke la naboen påvirke meg;)

De naboene her syns jo knapt :-)

Skal hengge opp juelgardiner, krans på døra og sette fram edvenststake til søndagen.

Og nå hører jeg IGJEN på Peter Jöback's Ave Maria og Decembernatt

;)

Gjest sussilei
Skrevet

Henger opp krans på døren, julegardiner og stjerne i vinduet 1. søndag i advent. Setter også opp julekrybben, men venter med Jesusbarnet til julaften.

Pepperkakehjertene henges opp så snart vi har bakt dem, vanligvis midt i desember.

Resten henger vi opp et par dager før julaften.

Gjest Madagaskar
Skrevet

1. søndag i advent..! Vi gjorde alt mye senere før, men nå har vi begynt å pynte 1. søndagen eller 1. desember.

Mye koseligere med julestemmning og pynt i førjula\adventstiden, enn etter jul. Etter jula synes jeg det er liten vits..og vil ha ut alt så snart som mulig.

Skrevet

"Finn deg dine egne regler. Mine regler går stort sett på å ikke la naboen påvirke meg;) "

Som jeg skulle sagt det selv. Bra svar, bebba! :-D

Skriver bare under på den jeg.

Jentungen1365380808
Skrevet

Stjerner og lysestaker i vinduene, lys på den forb... tujaen ute 1. søndag i advent, julegardiner, krans på døra og annen vinduspynt på Lucia-dagen (13. desember). Så kommer resten etter hvert. Juletre og julekrybbe lille julaften. Jeg fjerner pynten 13. dag jul (6. januar), men de fleste naboene lar alt være helt til 20. dagen.

Skrevet

Bortsett fra én stykk adventsstjerne pyntes det ikke verken inne eller ute før enn juletreet og alt annet stæsj kommer opp.

Fra barneårene var jeg vant med at man pyntet til jul på lille julaften.

Av praktiske årsaker samt at jeg heller vil ha det litt julepyntet noen dager FØR julaften enn å ha alt rælet framme helt til 20. dag jul, så pynter vi tre etc noen dager før lille julaften.

Men julegardiner har jeg ikke.

I år er jeg forresten 0overrsaket over meg selv, ofr for første gang på flere år kom adventsstjerna opp akkurat på riktig dag og ikke opptil en uke "for sent"! ;-)

Skrevet

Bortsett fra én stykk adventsstjerne pyntes det ikke verken inne eller ute før enn juletreet og alt annet stæsj kommer opp.

Fra barneårene var jeg vant med at man pyntet til jul på lille julaften.

Av praktiske årsaker samt at jeg heller vil ha det litt julepyntet noen dager FØR julaften enn å ha alt rælet framme helt til 20. dag jul, så pynter vi tre etc noen dager før lille julaften.

Men julegardiner har jeg ikke.

I år er jeg forresten 0overrsaket over meg selv, ofr for første gang på flere år kom adventsstjerna opp akkurat på riktig dag og ikke opptil en uke "for sent"! ;-)

Hva mener du med 'for første gang på flere år kom adventsstjerna opp akkurat på riktig dag og ikke opptil en uke "for sent"!'

*kremt* Hvis du snakker om stjerna som henger i vinduet, skal da ikke den opp før 1. desember. Mener jeg bestemt.

Skrevet

Hva mener du med 'for første gang på flere år kom adventsstjerna opp akkurat på riktig dag og ikke opptil en uke "for sent"!'

*kremt* Hvis du snakker om stjerna som henger i vinduet, skal da ikke den opp før 1. desember. Mener jeg bestemt.

Advent starter jo 1. søndag i advent, og da skal vel i prinsippet adventsstjerna opp.

Men hver og en får gjøre som man vil! :-) Jeg er ihvertfall den siste til å være "jule-politi" og snakke om hva folk gjør og ikke gjør! ;-)

Skrevet

Advent starter jo 1. søndag i advent, og da skal vel i prinsippet adventsstjerna opp.

Men hver og en får gjøre som man vil! :-) Jeg er ihvertfall den siste til å være "jule-politi" og snakke om hva folk gjør og ikke gjør! ;-)

Er det sånn det er? *julegrønn*

Ok, da får Betlehemsstjerna komme seg på plass i dag, da.

Skrevet

Jeg har _litt_ lyst til å være julepoliti: Naboen rett over gata markerer alle kanter og hjørner på huset med lyskjeder. I alle farger. Og den kom opp i går :-(

Skrevet

Jeg har _litt_ lyst til å være julepoliti: Naboen rett over gata markerer alle kanter og hjørner på huset med lyskjeder. I alle farger. Og den kom opp i går :-(

*grøsser*

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...