Gå til innhold

Utleie og betaling

Anbefalte innlegg

Gjest Leier ut
Skrevet

Den nye leieboeren vår fikk flyte inn en uke før hun skulle. Kan jeg ta betalt for denne uken?

Hun har ennå ikke fysisk flytte inn, men er i full sving med å bære inn tingene sine og var helt avhengig av å komme inn før. Hun skal være ute av og ferdig vasket i sin gamle leilighet 1 desember.

Hun betaler 5000 i mnd. Tenkte hun skulle betale 1000 for de ekstra dagene, slik at hun betaler 6000 den første denne måneden.

Fortsetter under...

• Svar 68
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• keinstein

13

• Prozak

8

• Mary Poppins

6

• Glimtipper

4

Populære dager

Mest aktive i denne tråden

Skrevet

1000 for de første dagene? Ærlig talt. Da burde du i allefall gjort henne oppmerksom på dette når dere avtalte at hun kunne flytte inn noen dager før.

Gjest papirtiger
Skrevet

1000 kroner ekstra?? Det burde du i hvert fall sagt FØR hun begynte å flytte inn..

Synes det virker litt gniersk, om jeg skal være helt ærlig..

Skrevet

Kontrakten forteller om innflyttingsdato. Leier skal betale 1/30 av månedsleie pr dag når de flytter inn før tida, men har ikke krav på fradrag om de flytter inn senere (bankmåned er 30 dager). Tror jeg.

Du kan ettergi så mye du vil, men ikke ta mer.

Gjest Leier ut
Skrevet

1000 for de første dagene? Ærlig talt. Da burde du i allefall gjort henne oppmerksom på dette når dere avtalte at hun kunne flytte inn noen dager før.

Hun flytter inn en uke før den første. Det er faktisk snakk om 1250,- om vi deler et måneds beløp på fire da..

Syns jo egentlig det er litt rart om hun tror hun skal få den uken "gratis" også. Vi har jo allerde tapt på å la den stå tom fram til nå.....

Det vi kan gjøre er jo å ta betalt fra den 24 i måneden og så går det seg til når hun eventuelt flytter ut.

Skrevet

Hun flytter inn en uke før den første. Det er faktisk snakk om 1250,- om vi deler et måneds beløp på fire da..

Syns jo egentlig det er litt rart om hun tror hun skal få den uken "gratis" også. Vi har jo allerde tapt på å la den stå tom fram til nå.....

Det vi kan gjøre er jo å ta betalt fra den 24 i måneden og så går det seg til når hun eventuelt flytter ut.

Er vel ikke hennes skyld at dere har latt den stå tom? Dere kunne vel leid ut til noen andre som kunne overta leiligheta rett etter at de forrige leietakerne flyttet ut?

Uansett synes jeg dette blir feil når du ikke har gjort henne oppmerksom på dette på forhånd.

Annonse

Gjest Leier ut
Skrevet

Kontrakten forteller om innflyttingsdato. Leier skal betale 1/30 av månedsleie pr dag når de flytter inn før tida, men har ikke krav på fradrag om de flytter inn senere (bankmåned er 30 dager). Tror jeg.

Du kan ettergi så mye du vil, men ikke ta mer.

Se der ja. Det var mer slik jeg tenkte. Sier vi 1000,- har hun faktisk fått litt i avslag.

Gjest Leier ut
Skrevet

Er vel ikke hennes skyld at dere har latt den stå tom? Dere kunne vel leid ut til noen andre som kunne overta leiligheta rett etter at de forrige leietakerne flyttet ut?

Uansett synes jeg dette blir feil når du ikke har gjort henne oppmerksom på dette på forhånd.

Mulig det. Derfor går vi kanskje for løsningen der hun betaler den 23. hver måned.

Det kan jo vi som utleier bestemme....

Skrevet

Se der ja. Det var mer slik jeg tenkte. Sier vi 1000,- har hun faktisk fått litt i avslag.

Fikk du med deg det han skrev om KONTRAKTEN? Er det skrevet i en kontrakt at hun flytter inn noen dager før og dermed må betale mer den første måneden?

Skrevet

Mulig det. Derfor går vi kanskje for løsningen der hun betaler den 23. hver måned.

Det kan jo vi som utleier bestemme....

Ikke regn med at hun blir boende hos dere særlig lenge om dere inntar en "dette bestemmer vi"-holdning.

Jeg har leid samme leilighet i to år, nettopp fordi de jeg leier hos er greie og fleksible. Da jeg flyttet inn hadde jeg en jobb der jeg fikk lønning den 12. hver mnd. Spurte da om det gikk greit at jeg betalte husleie den 13. Det var helt i orden. Så fikk jeg ny jobb der jeg fikk lønn den første hver mnd. Spurte da om jeg heller kunne betale den 2. Dette var også helt i orden. Hadde de hatt en holdning som deg/dere og satt seg på bakbeina til alt, hadde jeg nok flyttet ut ganske kjapt.

Gjest papirtiger
Skrevet

Ikke regn med at hun blir boende hos dere særlig lenge om dere inntar en "dette bestemmer vi"-holdning.

Jeg har leid samme leilighet i to år, nettopp fordi de jeg leier hos er greie og fleksible. Da jeg flyttet inn hadde jeg en jobb der jeg fikk lønning den 12. hver mnd. Spurte da om det gikk greit at jeg betalte husleie den 13. Det var helt i orden. Så fikk jeg ny jobb der jeg fikk lønn den første hver mnd. Spurte da om jeg heller kunne betale den 2. Dette var også helt i orden. Hadde de hatt en holdning som deg/dere og satt seg på bakbeina til alt, hadde jeg nok flyttet ut ganske kjapt.

Litt enig der ja.. Hadde jeg vært utleieren, hadde jeg i hvert fall passet på å flytte ut før dag 23. :)

Skrevet

Kontrakten er viktig. Det er den banken leser når det blir strid om depositumet og betaling.

Min husvert glemte å skrive innflyttingsdato og slapp meg frivillig inn et par dager før. Han fikk ikke penger for de dagene, da det ikke stod i kontrakten.

Slipp ikke folk inn eller gi denm nøkkel uten kontrakt. Min forrige ville ha for tre dager for tidlig innflytting da jeg flyttet. Det sto i kontrakten, så han fikk det, og momla noe om renter. Men da tok jeg meg til gjengjeld tid til å skru ned og ta med meg alarmanlegget som var mitt, lappe huller i veggene etter det. Det bla han litt sur for. Det kosta et par-tre tusenlapper. Jeg sa jeg skulle la det bli igjen, men det er lov å skifte mening når jeg blir grinete.

Synd han hadde avertert det med alarmanlegg. Fniz...

:-)

Gjest Leier ut
Skrevet

"Er vel ikke hennes skyld at dere har latt den stå tom?"

Det jeg mente var at vi ikke hadde latt den stå tom for gøy. Vi ventet på at hun skulle flytte inn. Og da syns jeg det virker rart ut om vi sier ja til at hun flytter inn før uten å ta betalt for det. Da kunne vi jo like godt sagt nei og forstatt latt den stå tom....

Vi driver tross alt ikke og leier ut som veldedighet. Det er jo "butikk" i det for oss.

Ser nå at det var dumt av meg å spørre siden jeg alt har bestemt meg.....

Annonse

Skrevet

"Er vel ikke hennes skyld at dere har latt den stå tom?"

Det jeg mente var at vi ikke hadde latt den stå tom for gøy. Vi ventet på at hun skulle flytte inn. Og da syns jeg det virker rart ut om vi sier ja til at hun flytter inn før uten å ta betalt for det. Da kunne vi jo like godt sagt nei og forstatt latt den stå tom....

Vi driver tross alt ikke og leier ut som veldedighet. Det er jo "butikk" i det for oss.

Ser nå at det var dumt av meg å spørre siden jeg alt har bestemt meg.....

Akkurat. Skjønner ikke hvorfor du spurte.

Gjest Leier ut
Skrevet

Fikk du med deg det han skrev om KONTRAKTEN? Er det skrevet i en kontrakt at hun flytter inn noen dager før og dermed må betale mer den første måneden?

Vi har ikke skrevet kontrakten ennå. Men ser jo nå at det er enklest å skrive at hun betaler fra den 23 hver måned. Det kan jo vi fritt fram velge selv.

Skrevet

Nei ærlig talt det synes jeg overhodet ikke du kan gjøre.

Hvis jeg skulle flytte inn og fikk beskjed om det hadde jeg søren meg flyttet ut igjen så fort jeg fant en ny leilighet, en så kjip leierboer ønsker hvertfal ikke jeg å ha.

Gjest Leier ut
Skrevet

Ser du sitter på andre siden av gjerde som den som leier ja...

Har selv leid leilighet, og vi måtte flytte inn to tre dager etter vi skulle for at den skulle blir klar. Den gang betalte vi likevel full leie uten å stille spørsmål med det.

Jeg syns de som leier hos meg er heldige som blir valgt ut. Det er en kjekk og populær leilighet og ikke vanksklig å finne folk til. Hadde den derimot vært vanskelig å finne folk til hadde jeg muligens vært mer ydmyk ja.

Skrevet

Men selv om hun flytter inn en månede tidligere så taper jo ikke du noe på det, tviler på at du ville fått noen til å flytte inn for bare en uke uansett.

Dessuten hvis du isåfall skulle tatt betaling så måtte du ha sagt ifra om det til henne på forhånd, ikke etterpå.

Skrevet

Vi har ikke skrevet kontrakten ennå. Men ser jo nå at det er enklest å skrive at hun betaler fra den 23 hver måned. Det kan jo vi fritt fram velge selv.

Å slippe noen inn slik uten kontrakt er ikke lurt, da leietaker kan nekte å skrive kontrakt, da bor de der gratis til du får kasta dem ut. Det kan ta måneder. Hvis du bare stenger dem ute, kan de komme med politi og du må slippe dem inn igjen til retten har avsagt dom.

Sånt er lovmessig vanvittig strengt og stivbeint.

Små formfeil kan utløse et salig rot og tap, så du må vite hva du gjør.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...