Gå til innhold

Utleie og betaling

Anbefalte innlegg

Skrevet

Ser du sitter på andre siden av gjerde som den som leier ja...

Har selv leid leilighet, og vi måtte flytte inn to tre dager etter vi skulle for at den skulle blir klar. Den gang betalte vi likevel full leie uten å stille spørsmål med det.

Jeg syns de som leier hos meg er heldige som blir valgt ut. Det er en kjekk og populær leilighet og ikke vanksklig å finne folk til. Hadde den derimot vært vanskelig å finne folk til hadde jeg muligens vært mer ydmyk ja.

Har selv leid ut, så er ikke det det er snakk om.

• Svar 68
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• keinstein

13

• Prozak

8

• Mary Poppins

6

• Glimtipper

4

Populære dager

Mest aktive i denne tråden

Gjest Leier ut
Skrevet

Men selv om hun flytter inn en månede tidligere så taper jo ikke du noe på det, tviler på at du ville fått noen til å flytte inn for bare en uke uansett.

Dessuten hvis du isåfall skulle tatt betaling så måtte du ha sagt ifra om det til henne på forhånd, ikke etterpå.

Det jeg mente var at vi ikke hadde latt den stå tom for gøy. Vi ventet på at hun skulle flytte inn. Og da syns jeg det virker rart ut om vi sier ja til at hun flytter inn før uten å ta betalt for det. Da kunne vi jo like godt sagt nei og forstatt latt den stå tom....

Skrevet

Du er en kjip husvert.

Jeg synes det er hyggelig å være medgjørlig og smidig med mennesker, ikke nøle med å være grei om jeg kan. Du har tydeligvis motsatt filosofi. Det merker nok folk rundt deg.

Gjest Ulvinnen Lurulf
Skrevet

Det jeg mente var at vi ikke hadde latt den stå tom for gøy. Vi ventet på at hun skulle flytte inn. Og da syns jeg det virker rart ut om vi sier ja til at hun flytter inn før uten å ta betalt for det. Da kunne vi jo like godt sagt nei og forstatt latt den stå tom....

"Og da syns jeg det virker rart ut om vi sier ja til at hun flytter inn før uten å ta betalt for det. Da kunne vi jo like godt sagt nei og forstatt latt den stå tom...."

Hva med å være hyggelig og hjelpsom? Det må da være mye trivligere å få et godt forhold til leieboer enn å bare "stå på krava"!

Vi leide en leilighet en gang der vi fikk flytte inn noen dager før avtalt. Huseier hadde ikke tenkt å ta betalt for de ekstra dagene, mens vi insisterete på å betale. Jeg tror vi endte opp med å betale halvparten av det vi først foreslo.

Dermed var et godt forhold etablert fra første stund, og det var aldri noen konflikter.

Gjest Leier ut
Skrevet

Du er en kjip husvert.

Jeg synes det er hyggelig å være medgjørlig og smidig med mennesker, ikke nøle med å være grei om jeg kan. Du har tydeligvis motsatt filosofi. Det merker nok folk rundt deg.

Hmm... Tror om mulig folk har stikk motsatt inntrykk av meg.

Men det blir jo det samme som en som står i butikk skal gi med ting gratis fordi de de skal være snille med kundene... Overlever nok ikke så lenge den butikken da.

Å leie ut er som en "butikk" for meg. Og da tenker jeg butikk. Som privat person har jeg alle de tingene du mistenker meg for ikke å ha.

Skrevet

Men det blir jo det samme som en som står i butikk skal gi med ting gratis fordi de de skal være snille med kundene... Overlever nok ikke så lenge den butikken da.

Å leie ut er som en "butikk" for meg. Og da tenker jeg butikk. Som privat person har jeg alle de tingene du mistenker meg for ikke å ha.

En ting er å ta betalt for denne stakkarslige uka som jenta trengte for å få flyttet tingene sine, en annen ting er å endatil bestemme seg for å ta betalt for det i ettertid.

Og vi hadde en butikk nær oss, hvor eieren ga oss frukt og en kopp te en gang i blant. Vi handlet masse der og han er fremdeles ikke konkurs. Bare veldig godt likt og foretrukket av kundene.

Skrevet

Du må lære deg at slikt før avtales før innflytting! Helst skriftlig.

Du kan jo prøve å nevne det, men ville ikke krevd det hvis hun reagerer negativt. Det beste er å ha et godt forhold til leieboere, så får du beholde de lenge og de kan anbefale deg til andre som trenger husvære.

Skrevet

Det hele bunner vel i at en utleier må være korrekt og nøyaktig, avtale alt skriftlig på forhånd. Slurv og unøyaktigheter skaper unødig misnøye.

Her har de brutt opp gulvet i gangen pga fukt. Det må stå åpent for å tørke før de legger nytt gulv. De fikk ikke lov til det før jeg skriftlig fikk 1000 kr i avslag pr mnd så lenge det står åpent. Avtalekopi sendte jeg til banken som har depositumet. Alternativet er at jeg flyttet ut og de betalte leie for meg et annet sted, evt hotell.

Om dette hadde vi en kort forhandling, ryddig, korrekt og høflig. Ikke problem.

Om jeg ikke fikk prisavslag, ville det nok blitt stående åpent mye lenger, siden de ikke taper penger.

Leie er som du sier butikk.

Skrevet

"Og da syns jeg det virker rart ut om vi sier ja til at hun flytter inn før uten å ta betalt for det. Da kunne vi jo like godt sagt nei og forstatt latt den stå tom...."

Hva med å være hyggelig og hjelpsom? Det må da være mye trivligere å få et godt forhold til leieboer enn å bare "stå på krava"!

Vi leide en leilighet en gang der vi fikk flytte inn noen dager før avtalt. Huseier hadde ikke tenkt å ta betalt for de ekstra dagene, mens vi insisterete på å betale. Jeg tror vi endte opp med å betale halvparten av det vi først foreslo.

Dermed var et godt forhold etablert fra første stund, og det var aldri noen konflikter.

Det er lurt. Et par hundrelapper er lite for å få velvilje.

Skrevet

Hun flytter inn en uke før den første. Det er faktisk snakk om 1250,- om vi deler et måneds beløp på fire da..

Syns jo egentlig det er litt rart om hun tror hun skal få den uken "gratis" også. Vi har jo allerde tapt på å la den stå tom fram til nå.....

Det vi kan gjøre er jo å ta betalt fra den 24 i måneden og så går det seg til når hun eventuelt flytter ut.

Men det er vel ikke hennes skyld at den har stått tom? Ta god vare på leieboeren, ellers blir den fort stående tom igjen!

Skrevet

Poenget mitt er at uken før hun skulle flytte in så stod den jo tom? Gjorde den ikke? Det var ikke noen andre som kunne bodd der i stedet for henne den uken?

"Da kunne vi jo like godt sagt nei og forstatt latt den stå tom...."

Men hva med å være litt grei? Siden den stod tom uansett så kan jeg ikke skjønne hva der hadde å tape på at hun flyttet inn en uke før.

Skrevet

Du er en kjip husvert.

Helt enig!!

Skrevet

Men det er vel ikke hennes skyld at den har stått tom? Ta god vare på leieboeren, ellers blir den fort stående tom igjen!

Sant nok. Når noen flytter ut, kan det fort skje at den står tom et par mnd hvis man er uheldig.

Gjest Ulvinnen Lurulf
Skrevet

Det er lurt. Et par hundrelapper er lite for å få velvilje.

Nemlig!

Der er vi helt enige :-)

Gjest Leier ut
Skrevet

Poenget mitt er at uken før hun skulle flytte in så stod den jo tom? Gjorde den ikke? Det var ikke noen andre som kunne bodd der i stedet for henne den uken?

"Da kunne vi jo like godt sagt nei og forstatt latt den stå tom...."

Men hva med å være litt grei? Siden den stod tom uansett så kan jeg ikke skjønne hva der hadde å tape på at hun flyttet inn en uke før.

Vi hadde ikke noe å tape på det. Min fikk et vist arbeidspress for å bli ferdig med noe små flekking med maling, siste grunndige utvask og få den helt ferdig stilt.

Skrevet

Nemlig!

Der er vi helt enige :-)

Min husvert opprettet depositumkonto i Norges dyreste bank: 500 kr for å opprette kontoen, null rente og 2% uttaksgebyr fra første uttak. Han trodde jeg skulle betale det, når den andre banken borti veien gjør det gratis, med høyrente og null uttaksgebyr. Jeg skal sørge for å få tilbake all differansen. De 500 har jeg fått tilbake da banken bekreftet at loven pålegger utleier alle kontoutgifter. men han skal også få betale rentemarginen og utttaksgebyret senere. Men da skal jeg flytte.

Gjest M.Angelica
Skrevet

Noe så sært!

Dette burde du virkelig opplyst om på forhånd!

1000 kr er MYE!

Hvis du ikke krever noe, så er det jo godt mulig hun selv tar initativ til å bet...

Skrevet

Høres litt sært ut spør du meg...

leier selv ut i kjelleren, og vil noen flytte inn et par dager før når det står ledig, så får de det, uten å betale ekstra....

Skrevet

Det synes jeg er smålig. Leiligheten står tom, og du taper ingenting på at hun får flytte inn litt før. Til og med et utleieselskap jeg leide av tidligere lot meg flytte inn en uke før, mot at jeg betalte husleien først.

"............................................"

Skrevet

Beklager, men så lenge du lar griskhet, smålighet og usympatisk filosofi styre "butikken" din, så får du neppe noen gode tilbakemeldinger. Det blir dermed lite å tjene på det for deg.

"..........................................."

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...