Gå til innhold

Utleie og betaling

Anbefalte innlegg

Skrevet

"Og da syns jeg det virker rart ut om vi sier ja til at hun flytter inn før uten å ta betalt for det. Da kunne vi jo like godt sagt nei og forstatt latt den stå tom...."

Hva med å være hyggelig og hjelpsom? Det må da være mye trivligere å få et godt forhold til leieboer enn å bare "stå på krava"!

Vi leide en leilighet en gang der vi fikk flytte inn noen dager før avtalt. Huseier hadde ikke tenkt å ta betalt for de ekstra dagene, mens vi insisterete på å betale. Jeg tror vi endte opp med å betale halvparten av det vi først foreslo.

Dermed var et godt forhold etablert fra første stund, og det var aldri noen konflikter.

Den typen grunnleggende hensyn til annet enn kroner og øre tror jeg denne utleieren her rett og slett mangler :-)

"............................................"

Fortsetter under...

• Svar 68
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• keinstein

13

• Prozak

8

• Mary Poppins

6

• Glimtipper

4

Populære dager

Mest aktive i denne tråden

Gjest Ulvinnen Lurulf
Skrevet

Den typen grunnleggende hensyn til annet enn kroner og øre tror jeg denne utleieren her rett og slett mangler :-)

Ja, det var ikke mye empati å spore her...

Skrevet

Ja, det var ikke mye empati å spore her...

H*n får nok svi for det hvis det skjer radikale ting i markedet, og det plutselig blir litt jobb å få leid ut boliger :-)

Gjest gladberta
Skrevet

En ting er å ta betalt for denne stakkarslige uka som jenta trengte for å få flyttet tingene sine, en annen ting er å endatil bestemme seg for å ta betalt for det i ettertid.

Og vi hadde en butikk nær oss, hvor eieren ga oss frukt og en kopp te en gang i blant. Vi handlet masse der og han er fremdeles ikke konkurs. Bare veldig godt likt og foretrukket av kundene.

Hva om han plutselig krevde betaling for all teen du har drukket, nå i ettertid. DA hadde man fått store øyne..

laguna1365380434
Skrevet

Du er en kjip husvert.

Jeg synes det er hyggelig å være medgjørlig og smidig med mennesker, ikke nøle med å være grei om jeg kan. Du har tydeligvis motsatt filosofi. Det merker nok folk rundt deg.

Helt enig med deg!

laguna1365380434
Skrevet

Bare om du ønsker å komme på dårlig fot med leietageren helt øyeblikkelig. Det er noe av det aller griskeste jeg har hørt.

Jeg ville heller bodd et helt annet sted, uansett hvor fin leilighet enn å ha en så pugersk landlord!

Annonse

Gjest Gladberta
Skrevet

Har lest gjennom hele tråden nå, og kan med en gang si at jeg aldri ville leid hos deg! Når jeg skulle flytte hit jeg nå bor, spurte jeg om å flytte inn sakene noen dager før, siden jeg måtte ut av den andre leiligheten en viss dato, og var på reise akkurat de dagene. Dette var ingen problem, da denne leiligheten uansett var tom. Men så er min utleier veldig ok da, og jeg kommer til å anbefale ham til de som skal overta når jeg en gang flytter. Deg derimot ville jeg flyttet fra, og frarådet alle jeg kjente om å leie av deg.

Ganske enkelt. Grådighet er lønnsomt for lommeboka der og da, men aldri i lengden.

Gjest M.Angelica
Skrevet

Hva om han plutselig krevde betaling for all teen du har drukket, nå i ettertid. DA hadde man fått store øyne..

LOL

Ser det for meg;

Glimtipper får et brev i posten. "Hurra", tenker hun. "Jeg har venner". Hun åpner brevet med stor glede, men hva er det hun finner? Jo ,en giro med et stort beløp som kreves betalt inn. -"Gjeld for drukket te og spist småkaker"

*skrekk og gru*

Gjest Gladberta
Skrevet

LOL

Ser det for meg;

Glimtipper får et brev i posten. "Hurra", tenker hun. "Jeg har venner". Hun åpner brevet med stor glede, men hva er det hun finner? Jo ,en giro med et stort beløp som kreves betalt inn. -"Gjeld for drukket te og spist småkaker"

*skrekk og gru*

Ja, men det er jo butikk han driver. Så menneskelig kan man jo ikke være da;)

Skrevet

Det kan du ikke gjøre i ettertid. Det måtte eventuelt blitt avtalt på forhånd.

Du minnet meg litt om onkel Skrue.

Skrevet

Kontrakten er viktig. Det er den banken leser når det blir strid om depositumet og betaling.

Min husvert glemte å skrive innflyttingsdato og slapp meg frivillig inn et par dager før. Han fikk ikke penger for de dagene, da det ikke stod i kontrakten.

Slipp ikke folk inn eller gi denm nøkkel uten kontrakt. Min forrige ville ha for tre dager for tidlig innflytting da jeg flyttet. Det sto i kontrakten, så han fikk det, og momla noe om renter. Men da tok jeg meg til gjengjeld tid til å skru ned og ta med meg alarmanlegget som var mitt, lappe huller i veggene etter det. Det bla han litt sur for. Det kosta et par-tre tusenlapper. Jeg sa jeg skulle la det bli igjen, men det er lov å skifte mening når jeg blir grinete.

Synd han hadde avertert det med alarmanlegg. Fniz...

:-)

Det tror jeg ikke du hadde lov til.... tror jeg, vet ikke hundre prosent sikkert.

Det som skrus fast i veggen er i prinsippet huseiers eiendom og kan ikke tas med når en flytter. Det er iallefall regelen jeg har hørt de fleste leietagere og utleiere følger.

Skrevet

Det kan du ikke gjøre i ettertid. Det måtte eventuelt blitt avtalt på forhånd.

Du minnet meg litt om onkel Skrue.

Hehe Onkel Skrue er den perfekte betegnelsen på vedkommende ja!

Skrevet

Det tror jeg ikke du hadde lov til.... tror jeg, vet ikke hundre prosent sikkert.

Det som skrus fast i veggen er i prinsippet huseiers eiendom og kan ikke tas med når en flytter. Det er iallefall regelen jeg har hørt de fleste leietagere og utleiere følger.

Du blander sammen salg og utleie.

Det som står der når jeg flytter inn i en utleiebolig, skal være i orden og på plass når jeg flytter ut. Jeg må få lov å ta med meg mine egne eiendeler, det kan ikke være slik at når jeg skrur det fast, så er det ikke mitt lenger :-)

Salg er noe annet.

Annonse

Skrevet

Du blander sammen salg og utleie.

Det som står der når jeg flytter inn i en utleiebolig, skal være i orden og på plass når jeg flytter ut. Jeg må få lov å ta med meg mine egne eiendeler, det kan ikke være slik at når jeg skrur det fast, så er det ikke mitt lenger :-)

Salg er noe annet.

Nja.. jeg skal ikke slå i bordet her og hevde at jeg har rett. Men det som er logisk for meg med den regelen er at utleieboligen blir veldig stygg dersom alle skal skru opp og ned på store saker.

Og jeg har hørt om de som har blitt nektet å henge opp noe som helst på veggen og noen andre som har blitt nektet å ta med seg noe de hadde skrudd opp.

Gjest Gladberta
Skrevet

Nja.. jeg skal ikke slå i bordet her og hevde at jeg har rett. Men det som er logisk for meg med den regelen er at utleieboligen blir veldig stygg dersom alle skal skru opp og ned på store saker.

Og jeg har hørt om de som har blitt nektet å henge opp noe som helst på veggen og noen andre som har blitt nektet å ta med seg noe de hadde skrudd opp.

Du tar nok feil. Leier man ut, så må man regne med at folk bor der som om det var deres hjem, noe det jo er. Man henger opp bilder, det blir hull. Sånn er det bare.

Skrevet

Du tar nok feil. Leier man ut, så må man regne med at folk bor der som om det var deres hjem, noe det jo er. Man henger opp bilder, det blir hull. Sånn er det bare.

Bilder ja, men ikke sånne skru-veldig-hardt-i-veggen-og-lage-store-hull-ting.

Jeg vet altså ikke, men det er det jeg bestandig har hørt.

Skrevet

"og noen andre som har blitt nektet å ta med seg noe de hadde skrudd opp"

Det finnes ikke noe juridisk grunnlag for noe slikt, og jeg hadde ignorert det. Det er nok mulig å nekte leier å gjøre ting som å henge opp bilder etc., men heldigvis er ikke de fleste utleiere så urimelige. En leilighet hvor noen har bodd, f.eks forrige leietaker, kan man ikke forlange at skal være nyopppusset for neste leietaker - det faller på sin egen urimelighet. I en evt. strid ville det sannsynligvis blitt lagt vekt på om det leier hadde gjort var å regne som rimelige, og da faller nok ting som ett og annet hull etter bildeoppheng under dette.

".........................................."

Skrevet

Har lest gjennom hele tråden nå, og kan med en gang si at jeg aldri ville leid hos deg! Når jeg skulle flytte hit jeg nå bor, spurte jeg om å flytte inn sakene noen dager før, siden jeg måtte ut av den andre leiligheten en viss dato, og var på reise akkurat de dagene. Dette var ingen problem, da denne leiligheten uansett var tom. Men så er min utleier veldig ok da, og jeg kommer til å anbefale ham til de som skal overta når jeg en gang flytter. Deg derimot ville jeg flyttet fra, og frarådet alle jeg kjente om å leie av deg.

Ganske enkelt. Grådighet er lønnsomt for lommeboka der og da, men aldri i lengden.

"Ganske enkelt. Grådighet er lønnsomt for lommeboka der og da, men aldri i lengden."

Ikke bare det, men det sier også det som er å si om personen. Hvis man er en ok person i helt hverdagslige sammenhenger, men en grådig drittsekk i "butikk", så er man ikke en ok person.

Skrevet

Du kan bruke tynne x-stifter, men kanskje ikke store skruer og plugger uten å reparere etterpå. Det må være normalt i orden og helt alt sammen. Små stiftehull i vegger er ikke skader. Utleier kan ikke klage selv om han må male noen kvadrat og sparkle litt for hver ny leietaker. Du betaler for slitasjen i leien.

Skrevet

Bilder ja, men ikke sånne skru-veldig-hardt-i-veggen-og-lage-store-hull-ting.

Jeg vet altså ikke, men det er det jeg bestandig har hørt.

Det er klart - hvis man f.eks skrur opp et skap med svære bolter og plugger, som lager svære høl når man fjerner det, så blir det sannsynligvis noe annet.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...