Gjest ti tommeltotter Skrevet 26. november 2005 Skrevet 26. november 2005 Har funnet mange gamle lp barneplater, og lurer på om det fins en måte å overføre disse til cd? Vil så gjerne at sønnen min skal få kose seg og høre på de på cd i bilen... Tips? Navn på spesielle ledninger (håper jeg) som kan kobles fra platespilleren til brenner eller noe? 0 Siter
IngenLurerDenneGutten Skrevet 26. november 2005 Skrevet 26. november 2005 Dette krever litt innsikt mener jeg. Jeg vet ikke hvordan du har kobla platespilleren til forsterkeren, men uansett - du behøver et ferdig forsterket signal til dette. En måte å gjøre dette på er å skaffe en Riaa: http://www.hifiklubben.com/no/Produkter/Tilbehoer/Platespillertilbehoer/detail/NAD_PP2_RIAA_Forforsterker.htm?id=486 kabler til PC har hifiklubben. Men det finnes spillere på markedet som konverter direkte til et digitalt signal, men det blir jo dyrt da:-) 0 Siter
Gjest Yours truly Skrevet 26. november 2005 Skrevet 26. november 2005 Du kan ikke ta signalet direkte fra lp-spilleren, fordi lyden må igjennom et filter som forsterker og jevner ut forholdet mellom diskant og bass. Inngangen "phono" på forsterkere gjør dette. En line-in eller aux inngang gjør det ikke. Så må du ta et line out signal ut fra forsterker inn på pc'ens line in. OG- så må du ha et program som kan ta opp på hard disk i "wav" format. For å kunne brenne filene på cd som lydfiler må innstillingene være 44100 mhz sampling stereo (16 bit(?)), viss ikke vil ikke f.eks cd spiller i bil "forstå" det som er på cd'n. Jeg har XP og har gitt opp å bruke det medfølgende windows "programmet". Jeg fant f.eks. Total Recorder å være mye lettere å sette seg inn i. Andre opptakere finnes, også gratis. 0 Siter
Gjest Yours truly Skrevet 26. november 2005 Skrevet 26. november 2005 Du kan ikke ta signalet direkte fra lp-spilleren, fordi lyden må igjennom et filter som forsterker og jevner ut forholdet mellom diskant og bass. Inngangen "phono" på forsterkere gjør dette. En line-in eller aux inngang gjør det ikke. Så må du ta et line out signal ut fra forsterker inn på pc'ens line in. OG- så må du ha et program som kan ta opp på hard disk i "wav" format. For å kunne brenne filene på cd som lydfiler må innstillingene være 44100 mhz sampling stereo (16 bit(?)), viss ikke vil ikke f.eks cd spiller i bil "forstå" det som er på cd'n. Jeg har XP og har gitt opp å bruke det medfølgende windows "programmet". Jeg fant f.eks. Total Recorder å være mye lettere å sette seg inn i. Andre opptakere finnes, også gratis. ang kabler: de vanligste kablene er de med de røde og hvite pluggene, kalt "cd kablene", ofte kalt phono ledninger, de som går inn i portene for line in/out, cd-in/ aux bak tv/radio/stereo anlegg.(De går inn i de røde og hvite tilkoplings "hullene")Disse to (rød og hvit) koples i en "line out" fra forsterker (Eller RIAA modul) og går til pc. I andre enden av kabelen trenger du en mini-jack, tilsvarende pluggen på høretelefonene til bærbar cd-spiller/ minidisk/ mp3 spiller. Den tynne mini-jacken skal til slutt tilkoples line-in på pc. Ofte er denne porten merket bare med en pil som peker innover i en sirkel, for "lyd inn". Glemte å si dette isted. 0 Siter
ikke fast nick Skrevet 27. november 2005 Skrevet 27. november 2005 Jeg pleier bare å koble fra "headset" på stereoen og til "input" på lydkortet. Regner med at platespilleren er koblet til et stereoanlegg? Da trenger du i så fall bare en ledning med de nødvendige jac-pluggene i hver ende, det får du hos en radio/tv-forhandler. Deretter trenger du et program for å spille inn på pc'n, feks. Audacity eller Cool Edit. Det kan ta litt tid å sette seg inn i disse, men det klarer du nok. Vær obs på at du kanskje må stille på noen av valgene under høyttalerikonet på maskinen din, under Advanced-knappen. Det hender at innstillingene der kan knote det til for deg. Prøv deg frem. Tips: Skriv opp hvordan du gjør, så husker du det til neste gang. Det har jeg glemt, så jeg går i baret hver gang... 0 Siter
ikke fast nick Skrevet 27. november 2005 Skrevet 27. november 2005 Jeg pleier bare å koble fra "headset" på stereoen og til "input" på lydkortet. Regner med at platespilleren er koblet til et stereoanlegg? Da trenger du i så fall bare en ledning med de nødvendige jac-pluggene i hver ende, det får du hos en radio/tv-forhandler. Deretter trenger du et program for å spille inn på pc'n, feks. Audacity eller Cool Edit. Det kan ta litt tid å sette seg inn i disse, men det klarer du nok. Vær obs på at du kanskje må stille på noen av valgene under høyttalerikonet på maskinen din, under Advanced-knappen. Det hender at innstillingene der kan knote det til for deg. Prøv deg frem. Tips: Skriv opp hvordan du gjør, så husker du det til neste gang. Det har jeg glemt, så jeg går i baret hver gang... Glemte selvfølgelig å nevne at du må lagre filene som wav-filer på maskinen din først. Deretter kan du brenne cd av dem. Dessuten lønner det seg å lagre hver sang for seg. Ikke ta hele platesida som ei fil, for da blir fila så svær å jobbe med at alt kan stoppe opp hvis du ikke har en kraftig nok maskin. Husk av wav-filer er store filer som tar mye plass. Når du brenner er det også et godt tips å brenne på minste hastighet. 0 Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.