Gå til innhold

Fra LP til CD??? Hjeeelp!

Anbefalte innlegg

Gjest ti tommeltotter
Skrevet

Har funnet mange gamle lp barneplater, og lurer på om det fins en måte å overføre disse til cd? Vil så gjerne at sønnen min skal få kose seg og høre på de på cd i bilen... Tips? Navn på spesielle ledninger (håper jeg) som kan kobles fra platespilleren til brenner eller noe?

Fortsetter under...

IngenLurerDenneGutten
Skrevet

Dette krever litt innsikt mener jeg. Jeg vet ikke hvordan du har kobla platespilleren til forsterkeren, men uansett - du behøver et ferdig forsterket signal til dette.

En måte å gjøre dette på er å skaffe en Riaa: http://www.hifiklubben.com/no/Produkter/Tilbehoer/Platespillertilbehoer/detail/NAD_PP2_RIAA_Forforsterker.htm?id=486

kabler til PC har hifiklubben.

Men det finnes spillere på markedet som konverter direkte til et digitalt signal, men det blir jo dyrt da:-)

Gjest Yours truly
Skrevet

Du kan ikke ta signalet direkte fra lp-spilleren, fordi lyden må igjennom et filter som forsterker og jevner ut forholdet mellom diskant og bass. Inngangen "phono" på forsterkere gjør dette. En line-in eller aux inngang gjør det ikke.

Så må du ta et line out signal ut fra forsterker inn på pc'ens line in. OG- så må du ha et program som kan ta opp på hard disk i "wav" format. For å kunne brenne filene på cd som lydfiler må innstillingene være 44100 mhz sampling stereo (16 bit(?)), viss ikke vil ikke f.eks cd spiller i bil "forstå" det som er på cd'n.

Jeg har XP og har gitt opp å bruke det medfølgende windows "programmet". Jeg fant f.eks. Total Recorder å være mye lettere å sette seg inn i. Andre opptakere finnes, også gratis.

Gjest Yours truly
Skrevet

Du kan ikke ta signalet direkte fra lp-spilleren, fordi lyden må igjennom et filter som forsterker og jevner ut forholdet mellom diskant og bass. Inngangen "phono" på forsterkere gjør dette. En line-in eller aux inngang gjør det ikke.

Så må du ta et line out signal ut fra forsterker inn på pc'ens line in. OG- så må du ha et program som kan ta opp på hard disk i "wav" format. For å kunne brenne filene på cd som lydfiler må innstillingene være 44100 mhz sampling stereo (16 bit(?)), viss ikke vil ikke f.eks cd spiller i bil "forstå" det som er på cd'n.

Jeg har XP og har gitt opp å bruke det medfølgende windows "programmet". Jeg fant f.eks. Total Recorder å være mye lettere å sette seg inn i. Andre opptakere finnes, også gratis.

ang kabler: de vanligste kablene er de med de røde og hvite pluggene, kalt "cd kablene", ofte kalt phono ledninger, de som går inn i portene for line in/out, cd-in/ aux bak tv/radio/stereo anlegg.(De går inn i de røde og hvite tilkoplings "hullene")Disse to (rød og hvit) koples i en "line out" fra forsterker (Eller RIAA modul) og går til pc. I andre enden av kabelen trenger du en mini-jack, tilsvarende pluggen på høretelefonene til bærbar cd-spiller/ minidisk/ mp3 spiller. Den tynne mini-jacken skal til slutt tilkoples line-in på pc. Ofte er denne porten merket bare med en pil som peker innover i en sirkel, for "lyd inn". Glemte å si dette isted.

ikke fast nick
Skrevet

Jeg pleier bare å koble fra "headset" på stereoen og til "input" på lydkortet. Regner med at platespilleren er koblet til et stereoanlegg? Da trenger du i så fall bare en ledning med de nødvendige jac-pluggene i hver ende, det får du hos en radio/tv-forhandler.

Deretter trenger du et program for å spille inn på pc'n, feks. Audacity eller Cool Edit. Det kan ta litt tid å sette seg inn i disse, men det klarer du nok.

Vær obs på at du kanskje må stille på noen av valgene under høyttalerikonet på maskinen din, under Advanced-knappen. Det hender at innstillingene der kan knote det til for deg. Prøv deg frem.

Tips: Skriv opp hvordan du gjør, så husker du det til neste gang. Det har jeg glemt, så jeg går i baret hver gang...

ikke fast nick
Skrevet

Jeg pleier bare å koble fra "headset" på stereoen og til "input" på lydkortet. Regner med at platespilleren er koblet til et stereoanlegg? Da trenger du i så fall bare en ledning med de nødvendige jac-pluggene i hver ende, det får du hos en radio/tv-forhandler.

Deretter trenger du et program for å spille inn på pc'n, feks. Audacity eller Cool Edit. Det kan ta litt tid å sette seg inn i disse, men det klarer du nok.

Vær obs på at du kanskje må stille på noen av valgene under høyttalerikonet på maskinen din, under Advanced-knappen. Det hender at innstillingene der kan knote det til for deg. Prøv deg frem.

Tips: Skriv opp hvordan du gjør, så husker du det til neste gang. Det har jeg glemt, så jeg går i baret hver gang...

Glemte selvfølgelig å nevne at du må lagre filene som wav-filer på maskinen din først. Deretter kan du brenne cd av dem.

Dessuten lønner det seg å lagre hver sang for seg. Ikke ta hele platesida som ei fil, for da blir fila så svær å jobbe med at alt kan stoppe opp hvis du ikke har en kraftig nok maskin. Husk av wav-filer er store filer som tar mye plass. Når du brenner er det også et godt tips å brenne på minste hastighet.

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...