Gå til innhold

Har du et råd om det å ha gruppe-eksamen?

Anbefalte innlegg

Gjest Gruppe-eksamen
Skrevet

I morgen skal jeg ha gruppe-eksamen i 1 uke med 5 andre. Hvordan legge dette opp uten at det blir konflikter og uenighet? Hvordan bli enig og samtidig jobbe effektivt. Vi er en gruppe med ulike mål, der noen ikke jobber så hardt for å oppnå noe, men bare såvidt bestå. Det vil ikke jeg.

Gjest Dior femme
Skrevet

Du må si litt mer om hva eksamenen går ut på. En skriftlig prøve? Felles vurdering eller individuell?

Andre som ikke gjør jobben sin må du dessverre regne med. I slike sammenhenger må du sørge for å mele din egen kake...

Gjest Gruppe-eksamen
Skrevet

Du må si litt mer om hva eksamenen går ut på. En skriftlig prøve? Felles vurdering eller individuell?

Andre som ikke gjør jobben sin må du dessverre regne med. I slike sammenhenger må du sørge for å mele din egen kake...

Vi får en case, der vi skal lage et tiltak for en person for å nå et mål. Ca 15 sider. Høgskolenivå.

Skrevet

Dersom dere fordeler oppgaver dere imellom, sørg for å lese grundig gjennom alt det de andre har skrevet, og lær deg teorien bak det, og eventuelt hva de BURDE ha skrevet. Så kan du trå til på høringa og bevise at iallefall DU vet hva du snakker om.

Gjest Dior femme
Skrevet

Vi får en case, der vi skal lage et tiltak for en person for å nå et mål. Ca 15 sider. Høgskolenivå.

Høres ut som en merkelig eksamen spør du meg.

Hva skal vurderes? Hva er kriteriene?

Dette må dere ha som utgangspunkt. Og dere får en felles vurdering? En slik eksamen er i mine øyne temmelig verdiløs. Hva dere er i stand til å prestere hver for dere vil jo ikke komme frem i det hele tatt.

Gjest Gruppe-eksamen
Skrevet

Høres ut som en merkelig eksamen spør du meg.

Hva skal vurderes? Hva er kriteriene?

Dette må dere ha som utgangspunkt. Og dere får en felles vurdering? En slik eksamen er i mine øyne temmelig verdiløs. Hva dere er i stand til å prestere hver for dere vil jo ikke komme frem i det hele tatt.

Nemlig, derfor desto mer uklart blir det. Jeg for min del får ikke vist hva jeg kan desverre. Men jeg kan ikke forandre noe nå, må bare gjøre så best mulig en kan. Derfor stilte jeg spørsmålet for å få noen råd, og ikke hvordan skolen har lagt det opp.

Gjest Dior femme
Skrevet

Nemlig, derfor desto mer uklart blir det. Jeg for min del får ikke vist hva jeg kan desverre. Men jeg kan ikke forandre noe nå, må bare gjøre så best mulig en kan. Derfor stilte jeg spørsmålet for å få noen råd, og ikke hvordan skolen har lagt det opp.

Da er det bare å gjøre sitt ytterste for å skape god stemning i gruppa. Sørg for å være maksimalt forberedt selv, så er det lettere å vurdere de andres innspill. Hvis det er noen som du ser ikke har noe bra å bidra med må du prøve å få nøytralisert dem så godt som mulig. De med ambisjoner på gruppa må stå for hoveddelen av arbeidet. Så må du bare godta at noen andre evt blir gratispassasjerer.

Gjest Gruppe-eksamen
Skrevet

Da er det bare å gjøre sitt ytterste for å skape god stemning i gruppa. Sørg for å være maksimalt forberedt selv, så er det lettere å vurdere de andres innspill. Hvis det er noen som du ser ikke har noe bra å bidra med må du prøve å få nøytralisert dem så godt som mulig. De med ambisjoner på gruppa må stå for hoveddelen av arbeidet. Så må du bare godta at noen andre evt blir gratispassasjerer.

Takk for tipset...

Skrevet

Dersom dere fordeler oppgaver dere imellom, sørg for å lese grundig gjennom alt det de andre har skrevet, og lær deg teorien bak det, og eventuelt hva de BURDE ha skrevet. Så kan du trå til på høringa og bevise at iallefall DU vet hva du snakker om.

Absolutt! godt råd, åsemor.

Skrevet

Bruk et stort, hvitt ark. Skriv ned alt dere tenker på når dere har fått oppgaven.

Disponér oppgaven grundig. Siden dere er fem stk, er det en fordel å ha fem ulike delemner, hvis det er mulig.

Gå hver til deres, bruk biblioteket godt.

Kom sammen i god tid før dere skal levere. Bruk tid og ressurser på å sy sammen oppgaven skikkelig.

Innledning og konklusjon skrives tilslutt, med alle tilstede.

Jeg tror fullt og fast at dette er den aller beste måten å løse en sånn oppgave på.

Skal dere forsvare oppgaven muntlig etterpå?

Tør jeg spørre hvilket fag dere skal opp i?

Skrevet

Pass på at dere gjør det dere skal og ikke prater om alt annet. Lag regler.Gjør det klart at de som ikke bidrar ikke får navnet sitt på innleveringen. Fikk du ikke velge hvem du ville jobbe med? tror ikke jeg hadde takla gruppeeksamen.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...