Gå til innhold

stryke skjorter

Anbefalte innlegg

Gjest strykjernet
Skrevet

hvordan får man dem finest mulig? Mener å huske at man skal stryke i en bestemt rekkefølge? Først front og rygg, så ermer og til slutt krage, stemmer det?

Skrevet

Begynner man ikke på øverste del av ryggen da og så fortsetter på kragen og fronten, Deretter ermene og tilslutt nederste del av ryggen.

Skrevet

Aner ikke. Jeg begynner på den sida uten knapper og "stryker meg rundt". Tar så kragen og tilslutt ermene.

Skrevet

Begynner man ikke på øverste del av ryggen da og så fortsetter på kragen og fronten, Deretter ermene og tilslutt nederste del av ryggen.

Hvorfor det? *uvitende*

Skrevet

Hvorfor det? *uvitende*

Vet ikke. Har lært det av faren min. Jeg er ikke noen skjortestryker altså :o) Kun jul og 17.mai hvis minstemann skal ha skjorte på og det er jo noen år siden han og jeg tilbrakte de dagene sammen så.

Skrevet

Vet ikke. Har lært det av faren min. Jeg er ikke noen skjortestryker altså :o) Kun jul og 17.mai hvis minstemann skal ha skjorte på og det er jo noen år siden han og jeg tilbrakte de dagene sammen så.

Jeg lærte det av mora mi og det likner Dorthes, men ikke helt.

Tror rekkefølgen hadde med at skjortestoff definitivt ikke var mye strykefritt "i gamle dager", og det var lett (særlig om det skulle strykes halvfuktig av stivelse for å bli ekstra flott) å lage ufrivillige folder der man allerede hadde strøket, når man strevde med snippen.

Så jeg lærte altså: Først bærestykket bak, så snippen, vranga først så retten.

Etterpå mansjettene, så ermene. Så bakstykket og så flakene foran.

Mannen min stryker skjortene sine sjøl. Jeg veit sannelig ikke hvordan han gjør det eller hvor han begynner. Jeg hater å stryke og gjør det bare når jeg er HELT nødt (hvor ble det forresten av den lange, røde lin juleduken? Hmmm. Strøk jeg den før jeg la den bort?)

Skrevet

Tror rekkefølgen hadde med at skjortestoff definitivt ikke var mye strykefritt "i gamle dager", og det var lett (særlig om det skulle strykes halvfuktig av stivelse for å bli ekstra flott) å lage ufrivillige folder der man allerede hadde strøket, når man strevde med snippen.

Mannen min stryker skjortene sine sjøl. Jeg veit sannelig ikke hvordan han gjør det eller hvor han begynner. Jeg hater å stryke og gjør det bare når jeg er HELT nødt (hvor ble det forresten av den lange, røde lin juleduken? Hmmm. Strøk jeg den før jeg la den bort?)

Sånn var det ja. Som sagt, noen år siden jeg strøk skjorter da. Eldstemann stryker skjortene sine sjøl.

Gjest strykjernet
Skrevet

Hva er bærestykket bak? Snippen er det kraven? Forøvrig takk for svar:)

Skrevet

Stryk på innsiden i tilfelle det er sverte på strykjernet, da ses det ikke hvis det etterlater seg merker.

Begynne øverst ved kragen og stryk deg nedover ryggen, så tar du hver side av fremsiden og tilslutt tar du ermer og kragen.

Husk å rette ut del for del der du skal stryke så du ikke lager skrukker.

Skrevet

Stryk på innsiden i tilfelle det er sverte på strykjernet, da ses det ikke hvis det etterlater seg merker.

Begynne øverst ved kragen og stryk deg nedover ryggen, så tar du hver side av fremsiden og tilslutt tar du ermer og kragen.

Husk å rette ut del for del der du skal stryke så du ikke lager skrukker.

Det var ikke uten grunn at jeg alt tiiiidlig i forholdet ga kjæresten beskjed om at skjortene sine fikk han stryke selv, om han absolutt skulle gå med skjorte. ;o)

Nå har jeg vel enda, etter snart et halvt år, til gode å se ham i skjorte... :o)

Skrevet

Jeg pleier å ta skjortene rett fra vaskemaskina (godt sentriguert!), og legge dem på strykebrettet.

Om jeg stryker i riktig rekkefølge, vet ejg ikke, men jeg pleier vel å starte med ermene, og så ta "runden" med front-rygg-front, og deretter kragen til slutt....

Så henges de opp på slike luftfylte kleshengere, og henger til de er tørre. Da flyttes de over på vanlige hengere, og henges i skapet.

Skrevet

Stryker aldri uniformskjortene mine jeg. Vasker og sentrifugerer dem og henger dem på bøyle med en gang de er ferdige i vaskemaskinen. Men de har stive krager som holder fasongen.

Skrevet

Arm, rygg, arm, front, front og til slutt kragen (med dampeklede sånn at det ikke blir blankt).

Stryker frontene (nesten) sist siden de synes så godt, så blir de ikke krøllete under strykingen.

Skrevet

Det var ikke uten grunn at jeg alt tiiiidlig i forholdet ga kjæresten beskjed om at skjortene sine fikk han stryke selv, om han absolutt skulle gå med skjorte. ;o)

Nå har jeg vel enda, etter snart et halvt år, til gode å se ham i skjorte... :o)

Hehe, han kommer nok til å gå med genser resten av livet.

Her i huset er det jeg som stryker skjorter også bunadsskjorten til kona:-)

Skrevet

Arm, rygg, arm, front, front og til slutt kragen (med dampeklede sånn at det ikke blir blankt).

Stryker frontene (nesten) sist siden de synes så godt, så blir de ikke krøllete under strykingen.

Bærestykket er det rette stykket under kragen fra skulder til skulder. På dette er "ryggflaket" festet, ofte med litt folder eller legg på. Mange bluser og enkelte skjorter har ikke dette, der går hele "flaket" rett ned fra kragen.

Skrevet

Hehe, han kommer nok til å gå med genser resten av livet.

Her i huset er det jeg som stryker skjorter også bunadsskjorten til kona:-)

Jeg stryker så lite klær jeg kan jeg. Og jeg har kjøpt skjorte til ham til jul... *Muhahahahaha*

Gjest strykjernet
Skrevet

Bærestykket er det rette stykket under kragen fra skulder til skulder. På dette er "ryggflaket" festet, ofte med litt folder eller legg på. Mange bluser og enkelte skjorter har ikke dette, der går hele "flaket" rett ned fra kragen.

Takk:)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...