Gå til innhold

God jul - knis

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Skrevet

Å, søt og morsom! Særlig Willie Nelson-look-alike'n.

Annonse

Skrevet

Joda, morsom nok.

Men duverden for en nedlatende holdning overfor fattigfolk? "White trash" er et fælt begrep, og er politisk korrekt kun fordi det gjelder hvite.

Hva hvis man laget slikt om "black trash"? Rasismeanklagene ville komme umiddelbart.

Jeg synes det er underlig hvordan slike holdninger plutselig er blitt salongfähig.

Skrevet

Joda, morsom nok.

Men duverden for en nedlatende holdning overfor fattigfolk? "White trash" er et fælt begrep, og er politisk korrekt kun fordi det gjelder hvite.

Hva hvis man laget slikt om "black trash"? Rasismeanklagene ville komme umiddelbart.

Jeg synes det er underlig hvordan slike holdninger plutselig er blitt salongfähig.

Skrevet

Joda, morsom nok.

Jeg ser poenget ditt, men uten at det rettferdiggjør noe som helst, finnes det i overflod skjellsord og mobbing av svarte over there.

Jeg vet jo ikke, men jeg :tror: begrepet er ment i betydningen 'hvite, fattige uten status' og som en nærmest folkeopplysning på at det finnes svært dårlig stilte hvite også, ikke bare svarte og latinamerikanske (i USA).

Annonse

Skrevet

Jeg ser poenget ditt, men uten at det rettferdiggjør noe som helst, finnes det i overflod skjellsord og mobbing av svarte over there.

Jeg vet jo ikke, men jeg :tror: begrepet er ment i betydningen 'hvite, fattige uten status' og som en nærmest folkeopplysning på at det finnes svært dårlig stilte hvite også, ikke bare svarte og latinamerikanske (i USA).

Joda, svarte får sikkert gjennomgå på ulike måter.

Likevel har jeg inntrykk av at begrepet "white trash" er akseptabelt å benytte både langt inne i de fornemme salonger og langt ute på left wing. Man omtaler altså medborgere som hvitt søppel med den største selvfølgelighet, ja kanskje endog til anerkjennende blikk uti selskapslivet.

Det er slett ingen stor sak for meg, men den undrer meg en smule.

Skrevet

Joda, svarte får sikkert gjennomgå på ulike måter.

Likevel har jeg inntrykk av at begrepet "white trash" er akseptabelt å benytte både langt inne i de fornemme salonger og langt ute på left wing. Man omtaler altså medborgere som hvitt søppel med den største selvfølgelighet, ja kanskje endog til anerkjennende blikk uti selskapslivet.

Det er slett ingen stor sak for meg, men den undrer meg en smule.

Jeg vet ikke om jeg greier å formulere dette på en ordentlig måte, men jeg har oppfattet thrash-begrepet i meta-perspektiv, altså at 'man' viser til at det å være fattig hvit er en enda verre forbrytelse og en enda større skam (for den hvite middel- og overklassen). Altså at dette er en hvit-hvitgreie, de respektable mot de som ikke har fikset den amerikanske drømmen, men som burde det, de er jo hvite...

Jeg kan godt ta feil.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...