linned Skrevet 28. februar 2001 Del Skrevet 28. februar 2001 Hei! Jeg relativt nygravid, men har såvidt begynt å tenke på fødselen. Min første fødsel var en styrtfødsel, der vannet gikk og riene startet samtidig (med 30 sek. mellomrom!). Fødselen var veldig intens, men varte bare i 2,5 time fra vannet gikk. (Hadde 4 cm. åpning da vannet gikk) Jordmor sa at hvis jeg skulle få flere barn, rådet hun meg til å være i nærheten av sykehus den siste tiden før termin, for trolig skjer mine fødsler raskt! (Fødselen var relativt lett og greit overstått.) Er det stor sannsynlighet for at jeg får nok en styrtfødsel? 'Bekymrer' meg litt, da jeg er redd for at tiden kan bli litt knapp. (Pappa'n må 'hjemkalles' fra jobb, den kommende storesøster må hentes i bhg. og kjøres til barnevakt, også må vi komme oss til sykehuset..!) Hvor vanlig er det at en man har flere styrfødsler, og er det slik at neste fødsel trolig skjer _enda_ raskere enn forrige? Takknemlig for svar :-) 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/20800-%C3%A9n-gang-styrtf%C3%B8dsel-flere-styrf%C3%B8dsler/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest prust Skrevet 1. mars 2001 Del Skrevet 1. mars 2001 Ikke for å skremme deg - men ei venninne av meg har fått tre barn veldig raskt: Den første på ca 3 timer, nr 2 på ca 1,5 time, og den siste kom 20 minutter etter at hun våknet på natta. De to siste var planlagte hjemmefødsler. Så hun har født tre barn på under 5 timer! Hvor mye åpning hun hadde da, vet jeg ikke, men hun hadde mye kynnere med de to siste. Hvor vanlig dette er, aner jeg ikke. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/20800-%C3%A9n-gang-styrtf%C3%B8dsel-flere-styrf%C3%B8dsler/#findComment-90056 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Trine Endsjø, jordmor Skrevet 1. mars 2001 Del Skrevet 1. mars 2001 Du kan nok belage deg på å føde om mulig enda raskere neste gang. Det vanlige er at andre fødsel går raskere enn første fødsel, og dette skjer som oftest også hos de med styrtfødsel første gang. Det er klart det er overveldende og litt dramatisk å føde så fort, så jeg kan skjønne at du bekymrer deg litt. Det finnes likevel grenser for hvor fort en fødsel kan gå. Det må alltid rier til, og hos deg starter de tydeligvis veldig intenst. Du vil sansynligvis ikke være i tvil om hva som skjer når det starter. Det er ikke så lurt å legge inn så mye gjøremål i tiden fra fødselsstart til du er på sykehuset. Er det strengt tatt nødvendig at du venter på mannen din, eller at du ordner med barnehagen? Har du kraftige rier, orker du sansynligvis ingen av delene. Tenk først og fremst på at du skal komme deg til fødeavdelingen i tide. Du kan selvfølgelig ta en taxi, eller få en ambulanse hvis du føler at det er det rette. Det kan være lurt å alliere seg med venner, familie eller naboer for å ha folk som kan stille opp på kort varsel for å passe på barnet ditt. Lykke til. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/20800-%C3%A9n-gang-styrtf%C3%B8dsel-flere-styrf%C3%B8dsler/#findComment-90285 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.