Gå til innhold

Alkohol - skandinavisk eller kontinentalt?

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Skrevet

Franskefyllas fortreffelighet er altså oppskrytt. Man blir jo uoppstoppelig beskylt for moralistisk svartsyn hvis man argumenterer mot bruk av alkohol i f.eks. barnedåp, konfirmasjon etc og i andre, mer hverdagslige sammenhenger.

En dram eller et par glass rødvin er gode greier, men alkohol er farlige saker, og ens omgang med stoffet bør avspeile dette.

Skrevet

Jeg bodde et år i Frankrike, og jeg må si at jeg ble gasnke forferdet over den slappe holdningen i forhold til alkohol og bilkjøring. En gang var jeg med familien jeg bodde hos, til en annen by, på middagsbesøk. Vi var 7 i bilen, og kjørte i 130-140 på motorveien. Bortover var det jo greit, - men tilbake var det verre. Da hadde far i huset (som var lege!) drukket 1-2 aperitiffer, vin til maten og i tillegg likør e.l. etter maten. Husker ikke hvor lang tid det gikk fra han drakk det siste til vi kjørte hjem. Men jeg husker at han var så trøtt at han stoppet bilen langs motorveien og gikk ut for å lufte hodet! Og i bilen satt altså de fire barna hans, kona og jeg!

Husker de fortalte at det hendte aldri at det var promillekontroll langs veien - MEN de testet sjåføren for promille HVIS det hadde skjedd en ulykke. Snakk om dobbeltmoral!

Skrevet

Franskefyllas fortreffelighet er altså oppskrytt. Man blir jo uoppstoppelig beskylt for moralistisk svartsyn hvis man argumenterer mot bruk av alkohol i f.eks. barnedåp, konfirmasjon etc og i andre, mer hverdagslige sammenhenger.

En dram eller et par glass rødvin er gode greier, men alkohol er farlige saker, og ens omgang med stoffet bør avspeile dette.

Det bør ikke komme som noen overraskelse at vi er fullkomment samstemte.

Skrevet

Jeg bodde et år i Frankrike, og jeg må si at jeg ble gasnke forferdet over den slappe holdningen i forhold til alkohol og bilkjøring. En gang var jeg med familien jeg bodde hos, til en annen by, på middagsbesøk. Vi var 7 i bilen, og kjørte i 130-140 på motorveien. Bortover var det jo greit, - men tilbake var det verre. Da hadde far i huset (som var lege!) drukket 1-2 aperitiffer, vin til maten og i tillegg likør e.l. etter maten. Husker ikke hvor lang tid det gikk fra han drakk det siste til vi kjørte hjem. Men jeg husker at han var så trøtt at han stoppet bilen langs motorveien og gikk ut for å lufte hodet! Og i bilen satt altså de fire barna hans, kona og jeg!

Husker de fortalte at det hendte aldri at det var promillekontroll langs veien - MEN de testet sjåføren for promille HVIS det hadde skjedd en ulykke. Snakk om dobbeltmoral!

Når jeg leser slikt, blir jeg enda gladere for bil/alkoholloven i Norge.

Men si meg, er det slik at fyllekjøring er forbudt i Frankrike, men at ingen bryr seg før det smeller? Hva er i så fall den lovlige promillegrensen, vet du det?

Skrevet

Når jeg leser slikt, blir jeg enda gladere for bil/alkoholloven i Norge.

Men si meg, er det slik at fyllekjøring er forbudt i Frankrike, men at ingen bryr seg før det smeller? Hva er i så fall den lovlige promillegrensen, vet du det?

Ja, en skal jammen være glad for at en har promillekontroller!

Det er 15 år siden jeg bodde der, så jeg vet ikke hvordan det er nå, men da forstod jeg at det egentlig var forbudt med promillekjøring, men siden sjansen var minimal for å bli tatt (altså ved ulykker), brydde få seg om det. Vet ikke hva promillegrensen var/er.

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...