Gå til innhold

Hvordan ikke svi julegrøten?

Anbefalte innlegg

Gjest grøtnissen

Vi spiser grøt hver lørdag, vi, og jeg har prøvd div varianter av den der langtekkelige grøten. Synes den er smakløs og tam. Ja, ja, smaken er som baken. Min grøt bli god og ikke brent, det er det som teller.

Et lite tips.

Når jeg en sjelden gang lager grøten selv (altså ikke disse feridigpakkene fra 5 og opp til 25 minutters kokingstid), så tilsetter jeg vaniljesukker og litt salt i grøten under koketiden, da blir ikke grøten smakløs.

Fortsetter under...

Pga at dol er så treigt akkurat nå så har jeg ikke lest tråden.

Så kanskje tipset mitt er nevnt før.

Hvis du har komfyr med "gammeldagse" kokeplater (ikke induksjon og keramisk topp) så kan du legge på 4- 50 øringer på plata og kjelen oppå, da skal ikke grøten bli brent.

Et lite tips.

Når jeg en sjelden gang lager grøten selv (altså ikke disse feridigpakkene fra 5 og opp til 25 minutters kokingstid), så tilsetter jeg vaniljesukker og litt salt i grøten under koketiden, da blir ikke grøten smakløs.

I nevnte grøt er dette allerede tilsatt...

Igjen, smaken er som baken. mye hurtigmat er ikke særlig god, men grøten er et hederlig unntak.

Kok opp risen og la vannet nesten koke inn. Ikke la det fosskoke, men la det koke på lavest mulig varma. Du trenger bare røre litt inne imellom. Du kan godt salte med en gang, så er det gjort.

Tilsett _all_ melken som skal brukes, og gi et oppkok mens du rører så godt som kontinuelrlig. Legg lokk på kasserollen og sett den på rist langt ned i stekovnen, som er forvarmet til 90 grader. Ovenen må _ikke_ være så varm at grøten koker. Tenk for et søl du vil få! Er du usikker, bruk heller litt lavere varme.

Om nødvendig gir du grøten et oppkok under omrøring før servering. Tilsett litt melk ved behov.

Trenger du stekovnen til noe annet, begynner du bare på grøten litt tidligere og putter den i en dyne el.l. til den skal serveres. Oppkok kan være nødvendig.

Med stekovnsmetoden kan du sette over grøten før du drar ut og handler på lørdag morgen, og komme hjem til deilig ferdiglaget grøt noen timer senere. Uten at noe som helst har brent seg fast.

God middag!

mvh

Hurtiggrøt, svak varme og: røre - røre - røre - røre - røre - røre - røre - røre - røre - røre - røre - røre - røre - røre - røre - røre - røre - røre - røre - røre - røre....

Hurtiggrøt er IKKE julegrøt, syns jeg. (Grynete og rar.) Jeg lager alltid langkokt grøt, ikke noe problem, den lager seg jo selv.

Annonse

Nå har du fått mange tips, jeg vil bare slutte meg til flere andre her:

Bruk langkokt ris. I lun stekeovn tar det lang tid, men svir seg aldri. Og lager seg helt selv! På ekstremt lav varme på platen, svir den seg heller ikke hvis du rører ofte. Men røring er viktig! Og langkokt ris...

Jeg slutter meg herved til metoden beskrevet av PieLill og Lillemus.

Vi har risengrynsgrøt til middag så og si hver lørdag - og bruker "Lun-stekeovn"-metoden.

Vi bruker i tillegg teflonkasserolle.

Kok opp vann.

Tilsett gryn.

La vannet koke inn på svak varme

Tilsett melk (gjerne noe mindre enn det som står på pakningen - det gjør vi, og grøten blir serdeles god)

Kok opp, mens du rører HELE tiden

Legg på lokket

Settes i stekeovnen, som er forvarmet til max. 100 grader (svakere varme hvis det er veldig lenge til grøten skal være ferdig - oppunder 100 grader hvis det skal gå fortere)

Dra på handletur - i skogen - eller bare slapp av hjemme :o)

Rør opp grøten før servering

Voila! Grøten er ferdig!

Garantert uten brent hinne i bunnen.

hilsen fra

Hvorfor kommer innleggene mine to ganger?

Markeringsbehov?

Eller er det slik at du bare er så vant til å måtte si ting flere ganger? Du har jo barn?

;-)

Kunne ikke dy meg...

Jeg merker stor forskjell på hurtiggrøt og langkokt grøt.

Så har du et menneske å føye til statistikken.

Vi spiser så mye til julemiddagen at grøt tidligere på dagen blir overføldig...

;-)

Glædelig Jul!

mvh

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...