Gå til innhold

Nå skal jeg blir frææææsjjjj... ;)

Anbefalte innlegg

Skrevet

Bestilte omsider time på treningsstudioet...skal dit nå i kveld kl. halv seks.

Skal møte opp til time i dag slik at de får funnet frem en plan til meg samt vist meg apparatene.

Jauda...gleder meg :)

Men...sett bort fra litt fysikals behandling noen ganger så har jeg faktisk aldri trent før.

Kommer sikkert til å bli støl ut av en annen verden...

Tenkte jeg skulle trene en times tid hver til annenhver dag den første tiden og så gå ned til en, to ganger i uka etterpå.

Hvordan blir dette da? Støl som et udyr...kan jeg bare gå på igjen?

Noe jeg bør være obs på, noe jeg bør ta hensyn til?

Håper jeg kan gå på nesten hver dag uten at det er skadelig...har skikkelig behov for å få brukt meg litt om dagene og har ikke lyst til å la det gå for lang tid imellom...

Alle tips mottas med takk.

Spennende dette her.

(og jepp...foreløbig ikke røkt, på 11 dagen nå)

Skrevet

Så flink du er :)

Takk.

Samtidig som en får mye futt av å slutte å røyke så synes jeg alikavel jeg er altfor daff og uten sprett...

Håper ting bedrer seg av litt trening.

:)

Skrevet

Veldig flink!

c",)

Hvorfor ønsker du å starte så brått og deretter trappe ned? Det er i grunn det motsatte av det meste innen treningslære i grunn...

Skrevet

Så flink du er :)

Tror ikke det er tilrådelig å trene hver dag. Ikke pga stølhetssmertene, men fordi musklene trenger tid til å "fordøye" treningen.

Med andre ord blir du bortkasta støl om du trener apparater hver dag. Den andre dagen kan du vel gå deg en rask tur?

Men nå skal du jo avgårde og snakke med proffe folk, da får du passe på å spørre om slikt.

Skrevet

Veldig flink!

c",)

Hvorfor ønsker du å starte så brått og deretter trappe ned? Det er i grunn det motsatte av det meste innen treningslære i grunn...

Ja...bakvendt ikke sant ;)

Nei...det er helt enkelt fordi nå føler jeg at jeg har mye energi og også tid slik at jeg ønsker å trene vettet av meg for å føle meg litt deilig utslitt på slutten av dagen.

Og så er det deilig å gjøre noe for seg selv.

Men man må være realist...er jo mor til to og har mann og greier så jeg anser det som svært lite sannsynlig at jeg kan holde det tempoet etterhvert.(Akkurat nå i jobber jeg litt lite)

Må jo være realist og da ser jeg det som lite sannsynlig at jeg kan holde det tempoet etterhvert Så da kan jeg nok tenke meg at jeg må ned i en til to dager i uka.

Er fornøyd med det da...men da vil jeg ha lagt en god grunnmur først.

Skrevet

"Tenkte jeg skulle trene en times tid hver til annenhver dag den første tiden og så gå ned til en, to ganger i uka etterpå."

Stikk motsatt av hva du skal gjøre. Hvis du er helt utrent fra før, så skal du starte forsiktig. Dette fordi kroppen rett og slett ikke har grunnlag til å gjøre nytte av så mye trening. Etterhvert som man kommer i form, så tåler man mer trening (innenfor rimelighetens, og individuelle granser, selvfølgelig).

"..........................................."

Skrevet

Ja...bakvendt ikke sant ;)

Nei...det er helt enkelt fordi nå føler jeg at jeg har mye energi og også tid slik at jeg ønsker å trene vettet av meg for å føle meg litt deilig utslitt på slutten av dagen.

Og så er det deilig å gjøre noe for seg selv.

Men man må være realist...er jo mor til to og har mann og greier så jeg anser det som svært lite sannsynlig at jeg kan holde det tempoet etterhvert.(Akkurat nå i jobber jeg litt lite)

Må jo være realist og da ser jeg det som lite sannsynlig at jeg kan holde det tempoet etterhvert Så da kan jeg nok tenke meg at jeg må ned i en til to dager i uka.

Er fornøyd med det da...men da vil jeg ha lagt en god grunnmur først.

"Nei...det er helt enkelt fordi nå føler jeg at jeg har mye energi og også tid slik at jeg ønsker å trene vettet av meg for å føle meg litt deilig utslitt på slutten av dagen."

Jeg skjønner logikken, men det hjelper desverre ikke :-) Det er ikke hva man har tid til, eller føler at man har overskudd til, som bestemmer hvilke mengder trening kroppen tåler og klarer å nyttegjøre.

En normal person vil f.eks ha et lavere grunnlag enn f.eks bjørn dæhlie. En "normal" person som begynner å trene like ofte og intenst som han gjør, vil øyeblikkelig bli overtrent, og treningen får motsatt effekt.

Det er bare én fornuftig ting å gjøre: Ikke tren mer enn du får beskjed av fra de som kan det.

".........................................."

Skrevet

Enig med de som sier at du må passe deg så du ikke går for hardt ut i starten. Jeg begynte med treningsøkter annen hver dag fra starten av, men jeg har ingen planer om å trappe ned da, skal fortsette med 3 - 4 økter i uka. Har holdt på for fullt en måned nå og er bitt av basillen :o)

Jeg var veldig støl de første to ukene.. Prøvde å unngå overtrening ved å variere mye. Har trent vanlig apparat-styrke, tripp-trapp, stramOpp og stepPuls, altså variert mellom kondisjon og styrke, dessuten har jeg tatt roligere økter hvis jeg har følt meg sliten. Det har funket bra! Har masse energi nå, og jeg merker at jeg er blitt sterkere. Moro!

Lykke til, ikke gi opp selv om du blir skikkelig støl, det er verdt det :o)

Skrevet

Enig med de som sier at du må passe deg så du ikke går for hardt ut i starten. Jeg begynte med treningsøkter annen hver dag fra starten av, men jeg har ingen planer om å trappe ned da, skal fortsette med 3 - 4 økter i uka. Har holdt på for fullt en måned nå og er bitt av basillen :o)

Jeg var veldig støl de første to ukene.. Prøvde å unngå overtrening ved å variere mye. Har trent vanlig apparat-styrke, tripp-trapp, stramOpp og stepPuls, altså variert mellom kondisjon og styrke, dessuten har jeg tatt roligere økter hvis jeg har følt meg sliten. Det har funket bra! Har masse energi nå, og jeg merker at jeg er blitt sterkere. Moro!

Lykke til, ikke gi opp selv om du blir skikkelig støl, det er verdt det :o)

Det ble litt mer enn tenkt...etter en lang tid i studio hvor jeg fikk vist og brukte flere apparater så skulle jeg høre på priser og tider på klasser med aerobick/styrke, styrke/kondisjon ol. og der traff jeg mamman til en i klassen til ene sønnen min.

Hun fikk jagd meg med på en prøvetime på styrke/kondisjon.

Jaudaaaa....litt svett og sliten etter de øktene kan en si :)

Men det var artig, og godt...og jeg var skikkelig positivt overrasket over kroppen min.

Jeg kan umulig være i så dårlig shape som jeg trodde altså.

Skikkelig morro...har ikke bestemt meg for om jeg klarer å hoppe over dagen i dag, og trene igjen i morgen i steden.

Hvis jeg roter dypt nok ned i juleeskene mine så finner jeg såpass mye som skal ordnes med til desember at jeg glemmer det bort kanskje ;)

Skrevet

"Nei...det er helt enkelt fordi nå føler jeg at jeg har mye energi og også tid slik at jeg ønsker å trene vettet av meg for å føle meg litt deilig utslitt på slutten av dagen."

Jeg skjønner logikken, men det hjelper desverre ikke :-) Det er ikke hva man har tid til, eller føler at man har overskudd til, som bestemmer hvilke mengder trening kroppen tåler og klarer å nyttegjøre.

En normal person vil f.eks ha et lavere grunnlag enn f.eks bjørn dæhlie. En "normal" person som begynner å trene like ofte og intenst som han gjør, vil øyeblikkelig bli overtrent, og treningen får motsatt effekt.

Det er bare én fornuftig ting å gjøre: Ikke tren mer enn du får beskjed av fra de som kan det.

Hva mener du med at "treningen får motsatt effekt"?

De har ikke sakt noe til meg der nede hvor lite eller mye jeg bør holde på.

Men jeg skjønner jo at det ikke er det mest riktige det å spurte i veg som jeg har lyst til nå.

Tre dager bør vel kanskje gå ann iallefall?

Skrevet

Det ble litt mer enn tenkt...etter en lang tid i studio hvor jeg fikk vist og brukte flere apparater så skulle jeg høre på priser og tider på klasser med aerobick/styrke, styrke/kondisjon ol. og der traff jeg mamman til en i klassen til ene sønnen min.

Hun fikk jagd meg med på en prøvetime på styrke/kondisjon.

Jaudaaaa....litt svett og sliten etter de øktene kan en si :)

Men det var artig, og godt...og jeg var skikkelig positivt overrasket over kroppen min.

Jeg kan umulig være i så dårlig shape som jeg trodde altså.

Skikkelig morro...har ikke bestemt meg for om jeg klarer å hoppe over dagen i dag, og trene igjen i morgen i steden.

Hvis jeg roter dypt nok ned i juleeskene mine så finner jeg såpass mye som skal ordnes med til desember at jeg glemmer det bort kanskje ;)

Så bra at du har fått en positiv start :o)

Jeg erfarte at den verste stølheten kommer etter 2 dager... men det går fint an å trene selv om man er støl. Man må bare ta det litt rolig og varme godt opp. Syns faktisk jeg ble mindre støl igjen etter å ha trent en økt.

Skrevet

Hva mener du med at "treningen får motsatt effekt"?

De har ikke sakt noe til meg der nede hvor lite eller mye jeg bør holde på.

Men jeg skjønner jo at det ikke er det mest riktige det å spurte i veg som jeg har lyst til nå.

Tre dager bør vel kanskje gå ann iallefall?

"Hva mener du med at "treningen får motsatt effekt"?"

Akkurat det jeg sier. Hvis du blir overtrent, så stagnerer du. I verste fall går formen ned.

"Tre dager bør vel kanskje gå ann iallefall?"

Det er sannsynligvis helt kurrant :-)

Du vil jo også etterhvert kjenne på kroppen hvor mye du evt. kan øke, etterhvert som formen øker.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...