Gå til innhold

Har jeg flere økonomiske/juridiske rettigheter enn jeg vet om?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei.Jeg er en ung kvinne som desverre har vært sykemeldt over lang tid, dvs over ett år- noe som medfører at jeg nå mottar rehabiliteringspenger. Da jeg mottok sykepenger, mottok jeg tilsvarende 100% lønn for sykepleiere. Jeg var på forhånd klar over at jeg ville gå ned i lønn da jeg måtte over på rehabiliteringspenger- men inntektstapet mitt har vært på nærmere 63%, og ikke 34 %, som egentlig antatt. Jeg mottar nå minsteytelse fra trygdekontoret, og det er så vidt jeg får endene til å møtes. Jeg har gått ned i inntekt med 9000 kr netto, per mnd. Begrunnelsen for denne beregningen, er at de regner grunnlag for rehabiliteringspenger fra inntekten fra året før jeg ble syk. Det året var jeg student med kun deltids-stilling, og lån/ stipend som inntekt, og dermed blir satsen under trygdekontorets minsteytelse. jeg stiller med undrende til at jeg har så få økonomiske rettigheter. Jeg har også fått vite at jeg vil få tilsvarende beløp som nå dersom jeg skulle bli uføretrygdet. Er dette riktig?

Det er for meg et økonomisk ruin å være langvarig syk. Sykdommen i seg selv er i grunnen ille nok å forholde seg til, så jeg synes det er håpløst å skulle slite økonomisk i tillegg... har jeg noen rettigheter som jeg ikke vet om? Er velferdsordingen i Norge slik at det straffer seg å ta utdannelse? Jeg har fått hjelp av en sosionom også- men det er hun som tipset meg om at juridisk bistand kanskje var det jeg trengte. Hun mente også at jeg har rett på gratis rettshjelp dersom jeg vil gjøre noe mer ut av det- stemmer det? I utgangspunktet håper jeg du kan hjelpe meg på vei- og si meg om det er noen vits i å ta dette videre til rettsapparatet.

På forhånd tusen takk for hjelpen.

Skrevet

Tror ikke du har flere rettigheter jeg... Jeg fikk også sjokk da jeg gikk over på rehabilitering, men det stemmer at grunnlaget blir regnet ut i fra året før man ble sykemeldt.

Har du barn så er dette 17 kr pr. barn pr. dag.

Ellers så er der ingen andre økonomiske rettigheter etter som jeg vet. Fikk ihvertfall ingenting mer en det.

Skrevet

Hei!

Du bør ta opp spørsmålet om beregningsgrunnlaget hos Trygdekontoret.

Du kan også søke om husbankens bostøtte (Se http://www.husbanken.no og bruk søkefeltet). Det er viktig at du er registrert i folkeregisteret på rett adresse. Avhengig av inntekter og godkjente utgifter kan du ha rett på supplerende sosialhjelp...

Mulig du har rett på en liten tillegspensjon fra en pensjonskasse.. spørs hvor du har jobbet. Min mor er under attføring og hun får en tilleggspensjon fra KLP..

Det var det jeg kom på av økonomiske rettigheter.

Utenom fri rettshjelp som faktisk koster litt (700 kr?) så kan du jo også benytte deg av gratistjenester som mange Servicetorg i kommunene/bydelene har i forhold til råd og veiledning. Mange har feks advokattjeneneste osv. Videre er det studenter som har gratis veiledningstjenester som feks Jussbuss.

Advokat Thomas Myran
Skrevet

Det er litt vanskelig for meg å svare deg 100% når jeg ikke vet alder eller diagnose.

Likevel:

Når det gjelder sykepenger er det ment å dekke 100% inntektstap av den lønnen du hadde da du ble sykemeldt, selvsagt med visse modifikasjoner mtp. overtid, bonuser m.m. Beregningsperioden for sykepengegrunnlaget er et helt annet enn feks. ved rehab. eller uføreytelser. Dessverre.

Når det gjelder rehab., og uføreytelser, regnes dette ut i fra hva du tjente året før du blir regnet som minst 50% arbeidsufør, eventuelt snittet av de tre årene før om dette gir deg bedre beregning. Hvis dette ikke er over minstesatsen, får man heller denne.

Hvis du skulle være nødt til å gå over på en uføreytelse, vil beregningen av ytelsen variere. Hvis du får TU - tidsbegrenset uførestønad - er det likt som rehab.penger. Er det snakk om varig uførepensjon, vil det beregnes ut i fra hvilke pensjonspoeng fu har opptjent, eventuelt en minsteytelse der også. Denne kan i en del tilfeller bli enda lavere enn rehab.penger.

Et spørsmål som jeg ikke kan besvare uten at jeg vet alder og diagnose, er muligheten til å få beregnet ytelsen med såkalt "ung ufør"-fordel. Hvis du har en alvorlig sykdom som debuterer før fyllte 26 år, vil dette være en muliget. Dette avgjøres av en konkret vurdering i hver enkelt sak. Om du ikke har fått slik beregning, kan du kreve ny beregning, også får du i alle fall et vedtak som forteller hvorfor du eventuelt ikke får beregnet ytelsen med slik fordel.

Om det er noen andre rettigheter kan jeg ikke svare konkret på, men aktuelle stønader fra trydgekontoret kan være grunn- og hjelpestønad, hvor man kan få dekket/subsidiert hhv. ekstrautgifter eller ekstraomsorg som følger direkte av sykdom. I tillegg kan det være muligheter hos kommunen, hvor bostøtte og andre støtteordninger i forbindelse med bolig kan være aktuelt.

Når det gjelder dekning av advokatbistand, er trygdesaker saker som dekkes av slik ordning. Kravet er da at husstandens inntekt er mindre enn 230.000/år, og formuen mindre enn 100.000.

Hvis du har alder under 26, eller var under 26 da sykdommen debuterte, og denne er av alvorlig og varig karakter, kan en advokat hjelpe deg med å kreve ny beregning. Utover det tror jeg ikke det er stort en advokat kan hjelpe deg med egentlig.

Mvh.

Thomas Myran

Advokat

Gjest siste 3 år
Skrevet

Vet ikke hvordan det er med attføring, men iallfall ved uføretrygd skal trygdekontoret ta utgangspunkt i enten 1) din lønn på det tidspunkt du ble syk, eller 2) gjennomsnitt av lønn for de siste tre årene.

De skal ta utgangspunkt i de av alternativene som gir deg mest trygd.

Du har rett til å klage (innen en viss frist! sjekk papirene dine) hvis du mener de har regnet det ut feil.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...