Gå til innhold

Hvorfor så farlig

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hva er det som egentlig er så farlig med kortison salve???

Legen har skrevet det ut til småtten på 8 måneder....ansiktet.

Skrevet

Den kan gjøre huden veldig tynn og skjør, og gi permanente sprekker hvis man bruker for mye av den.

Skrevet

"Hva er det som egentlig er så farlig med kortison salve???"

Det er vel ved langvarig bruk at det ikke er bra. Det er veldig sterkt, og har vel ikke en positiv effekt på huden hvis det brukes mye over tid. I tillegg slutter det gjerne helt å fungere etter lang tids bruk - ihvertfall er det sånn med såkalt hydrokortison.

".........................................."

Skrevet

Den kan gjøre huden veldig tynn og skjør, og gi permanente sprekker hvis man bruker for mye av den.

Krem/salve på 1% som er det vanlige, kan man bruke et helt liv om man ikke gjør det absolutt hele tida.

Jeg har brukt det i sikkert tjue år.

Det man skal være forsiktig med også når det gjelder 1%'en, er å ha den i nærheten av øynene. Det sa hudlegen til meg for tjue år siden og han forklarte også hvorfor: hyppig bruk kan få trykket i øynene til å øke (grønn stær).

Med årene har jeg vel gitt litt f... - og i fjor viste kontrollen hos optiker at trykket hadde steget litt på det ene øyet. Det var også der jeg har litt eksem, så det var nok kremen.

Med det mener jeg at man skal bruke kortisonpreparater som legen sier det.

(Trykket er normalisert nå, etter et år uten krem rundt øyet!)

;P

Skrevet

Krem/salve på 1% som er det vanlige, kan man bruke et helt liv om man ikke gjør det absolutt hele tida.

Jeg har brukt det i sikkert tjue år.

Det man skal være forsiktig med også når det gjelder 1%'en, er å ha den i nærheten av øynene. Det sa hudlegen til meg for tjue år siden og han forklarte også hvorfor: hyppig bruk kan få trykket i øynene til å øke (grønn stær).

Med årene har jeg vel gitt litt f... - og i fjor viste kontrollen hos optiker at trykket hadde steget litt på det ene øyet. Det var også der jeg har litt eksem, så det var nok kremen.

Med det mener jeg at man skal bruke kortisonpreparater som legen sier det.

(Trykket er normalisert nå, etter et år uten krem rundt øyet!)

;P

Jeg har fått sånn tynn hud i pannen etter å ha brukt hydrokortison til og fra i tjue år. Hudlegen sier at det skyldes hydrokortison. Jeg har ikke brukt sterkere salver en det.

Du har sikkert rett i at det går helt greit i de fleste tilfellene, men jeg har altså ikke sluppet unna. Ikke noe å anbefale. Så fort det blir litt kaldt i lufta forfryser jeg meg i panna:-/

Skrevet

Kortison fjerner problemet der og da, men om kortison brukes over lengre tid, vil huden bli tynnere og mer mottakelig for irritasjon. Problemet vil komme sterkere tilbake, og bli enda vanskeligere å bli kvitt.

For en kort periode går det greit å bruke kortison, men det bør ikke brukes ofte.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...