Gå til innhold

Si opp jobben..

Anbefalte innlegg

Gjest førrverra
Skrevet

Skal nok si opp jobben min når jeg skal flytter herifra.

Men hva er viktig å tenke på når man sier opp?

Arbeidsledighetstrygd får man visst ikke før etter 8 uker? eller?

Hvordan skriver man en oppsigelse?

Skrevet

Oppsigelsestiden er 3 mnd fra den første i måneden. Veldig viktig å huske.

Jeg måtte tråkke nesten en måned lenger i en drittjobb engang fordi jeg ikke var klar over det.

Oppsigelsen gjøres skriftlig, noe ala 'Jeg sier herved opp min stilling som ... ' med underskrift og dato.

Hvis du ønsker kan du gi en begrunnelse, men det er ingen plikt.

Reglene er noe anderledes på dagpenger når du sier opp selv, karantenetiden er lenger etc.

Så må du være reell arbeidssøker, og så vidt ejg har skjønt er det regler som sier du må risikere å flytte på deg for å få jobb. Så kanskje du må flytte tilbake for å ta samme jobben igjen ? :)

Lykke til

skorpionfisken
Skrevet

Jeg synes det viktigste man må tenke på er at man bør tenke på å skaffe seg ny jobb før man sier opp jobben sin. Å planlegge å leve på det offentlige (ledighetstrygd og etterhvert sosialen?) når man har jobb er snylting. Da får man heller bo der man bor til man får jobb der man vil bo.

skorpionfisken
Skrevet

Jeg måtte tråkke nesten en måned lenger i en drittjobb engang fordi jeg ikke var klar over det.

Oppsigelsen gjøres skriftlig, noe ala 'Jeg sier herved opp min stilling som ... ' med underskrift og dato.

Reglene er noe anderledes på dagpenger når du sier opp selv, karantenetiden er lenger etc.

Så må du være reell arbeidssøker, og så vidt ejg har skjønt er det regler som sier du må risikere å flytte på deg for å få jobb. Så kanskje du må flytte tilbake for å ta samme jobben igjen ? :)

Lykke til

Oppsigelsestid varierer fra arbeidsplass til arbeidsplass det og ofte etter hvor lenge du har vært i stillingen, hvor gammel du er og hvilken type stilling du har. Alt fra 14 dager til 6 måneder.

Hos oss gjelder oppsigelsen i tre måneder fra den datoen du sier opp, ikke den første i måneden etterpå som det er hos dere. Direktørene våre har 6 mnd oppsigelsestid. Folk i "viktige" stillinger (også direktørene) må gå på dagen hvis grunnen til at de sier opp er at de skal begynne hos en konkurrent. De får da ikke begynne hos konkurrenten før ordinær (3 eller 6 mnd) oppsigelsestid er gått ut. Da har de lønn fra oss i ventetiden.

Skrevet

Jeg synes det viktigste man må tenke på er at man bør tenke på å skaffe seg ny jobb før man sier opp jobben sin. Å planlegge å leve på det offentlige (ledighetstrygd og etterhvert sosialen?) når man har jobb er snylting. Da får man heller bo der man bor til man får jobb der man vil bo.

Enig!

Skrevet

Si opp jobben og ikke ha lønnsinntekt - hvordan er du skrudd sammen egentlig????????

La soschalen betale?? Ja det skal du bli feit av.

Gjest førrverra
Skrevet

Si opp jobben og ikke ha lønnsinntekt - hvordan er du skrudd sammen egentlig????????

La soschalen betale?? Ja det skal du bli feit av.

E temmelig bra skrudd sammen ska æ sei dæ..

Skal søke jobb dit æ ska fløtt.. nytt fylke..

skorpionfisken
Skrevet

E temmelig bra skrudd sammen ska æ sei dæ..

Skal søke jobb dit æ ska fløtt.. nytt fylke..

Det er rekkfølgen det er feil med.

Først ny jobb, så si opp, så flytte.

Ikke si opp, flytte, så ny jobb.

Skrevet

Oppsigelsestid varierer fra arbeidsplass til arbeidsplass det og ofte etter hvor lenge du har vært i stillingen, hvor gammel du er og hvilken type stilling du har. Alt fra 14 dager til 6 måneder.

Hos oss gjelder oppsigelsen i tre måneder fra den datoen du sier opp, ikke den første i måneden etterpå som det er hos dere. Direktørene våre har 6 mnd oppsigelsestid. Folk i "viktige" stillinger (også direktørene) må gå på dagen hvis grunnen til at de sier opp er at de skal begynne hos en konkurrent. De får da ikke begynne hos konkurrenten før ordinær (3 eller 6 mnd) oppsigelsestid er gått ut. Da har de lønn fra oss i ventetiden.

Det er vel tre mnd. hvis ikke noe annet er spesifisert i en kontrakt?

"..........................................."

Skrevet

Det er rekkfølgen det er feil med.

Først ny jobb, så si opp, så flytte.

Ikke si opp, flytte, så ny jobb.

Litt kategorisk, kanskje?

Det finnes nok tilfeller der omstendighetene gjør at man "må" flytte før man får ny jobb.

skorpionfisken
Skrevet

Litt kategorisk, kanskje?

Det finnes nok tilfeller der omstendighetene gjør at man "må" flytte før man får ny jobb.

Muligens lite kategorisk men jeg mener det. Selv har jeg et sterkt ønske om å flytte fra byen til en kommune lenger sør i fylket. Men sjansene for å få jobb der er såpass små ennå at jeg ikke får gjort noe med det. Jeg holder øynene åpne etter jobb og vrir hjernen for å finne ut om jeg kan leve som selvstendig næringsdrivende (mangler en kjempeide) der, så jeg blir i byen der jobben er.

Skrevet

Muligens lite kategorisk men jeg mener det. Selv har jeg et sterkt ønske om å flytte fra byen til en kommune lenger sør i fylket. Men sjansene for å få jobb der er såpass små ennå at jeg ikke får gjort noe med det. Jeg holder øynene åpne etter jobb og vrir hjernen for å finne ut om jeg kan leve som selvstendig næringsdrivende (mangler en kjempeide) der, så jeg blir i byen der jobben er.

Skjønner det. Men jeg kjenner tilfeller der mannen eller kona har fått "drømmejobben" et annet sted, og den andre har sagt opp sin jobb og fulgt med "på lasset".

Også et tilfelle der en bare måtte komme seg bort fra eks-mannen og flytte før hun fikk seg ny jobb dit hun kom.

Men i utgangspunktet er jeg helt enig med deg. Fortrinnsvis jobb først.

Gjest førrverra
Skrevet

Å da skal ferie avvikles først eller?

Skrevet

Lykke til

Oppssigelsestiden er vel 1 mnd de første årene, så to måneder og så 3. Men mange har skriftlig avtale om 3 mnd.

Skrevet

Hmmm...akkurat det husker jeg ikke hvordan var, gitt.

"........................................."

Tante Tea, på tur med en Toller c',)
Skrevet

Å da skal ferie avvikles først eller?

Ferie kan du ta inni oppsigelsestida. Har du tre mnd oppsigelse og en mnd ferie så må du jobbe to mnd etter oppsigelsen. Hvis du bruker ferien i oppsigelsestiden har du ikke krav på ny ferie i den jobben du begynner i.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...