Gå til innhold

Aldersgrense - Hjemme med syke barn

Anbefalte innlegg

Gjest Hverdagsliter
Skrevet

Er det riktig at det kun er syke barn under 10 år som foreldrene har rett til fri fra jobb for å være hjemme hos?

Noen som vet?

På forhånd takk!

Skrevet

Du kan være hjemme med sykt barn ut det året det fyller 12.

Skrevet

Jeg har aldri hørt om at det er noen øvre aldersgrense, for å være hjemme med sykt barn.

Jeg antar at når barnet er fylt 18 år, og kanksje litt før, begynner det å bli voksen nok til å kunne greie seg noen timer alene, selv om h*n er litt syk.

Gjest Hverdagsliter
Skrevet

Du kan være hjemme med sykt barn ut det året det fyller 12.

Tusen takk. Står disse reglene noe sted på en nettside?

Gjest en spøk
Skrevet

Jeg har aldri hørt om at det er noen øvre aldersgrense, for å være hjemme med sykt barn.

Jeg antar at når barnet er fylt 18 år, og kanksje litt før, begynner det å bli voksen nok til å kunne greie seg noen timer alene, selv om h*n er litt syk.

18 år og kanskje litt før?? Håper det var

Skrevet

Tøyseguri. Barn kan da være alene hjemme, syke eller friske, lenge før de kommer i 18-årsalderen.

Skrevet

De står i hvertfall i arbeidsmiljøloven..

Gjest KariKruskakli
Skrevet

Du kan være hjemme ut det kalenderåret barnet fyller 12.

Hvis du har kroniskt sykt barn, kan du være hjemme ut det kalenderåret barnet fyller 18 år.

Gjest KariKruskakli
Skrevet

18 år og kanskje litt før?? Håper det var

Nei det er ikke spøk. Har man kroniskt sykt barn, er grensen utvidet til 18 år.

Skrevet

Det var en link her på forumet som omhandlet dette forleden dag, hvis du leter litt finner du gjerne noe der!

Skrevet

Tøyseguri. Barn kan da være alene hjemme, syke eller friske, lenge før de kommer i 18-årsalderen.

*s* Takk "favn" for at du ikke angriper meg iallfall.

Selv jeg kan nok ta feil. Ante nemlig ikke at det er en øvre grense der.

Gjelder forresten den samme reglen for enslige foreldre?

Og det er vel ingenting i veien for at en kan være hjemme med sykt barn, etter kalenderåret. Bare at man da kanskje ikke har rett på lønn. Eller hvordan er det?

*Jeg lærer så lenge jeg har lever*

Skrevet

*s* Takk "favn" for at du ikke angriper meg iallfall.

Selv jeg kan nok ta feil. Ante nemlig ikke at det er en øvre grense der.

Gjelder forresten den samme reglen for enslige foreldre?

Og det er vel ingenting i veien for at en kan være hjemme med sykt barn, etter kalenderåret. Bare at man da kanskje ikke har rett på lønn. Eller hvordan er det?

*Jeg lærer så lenge jeg har lever*

Den formelle aldersgrensen i forhold til jobb og lovverk vet jeg ikke, men det er det vel andre som har sagt noe om her.

Jeg trodde du snakket om at barna ikke kan være alene hjemme i sin alminnelighet før de fyller 18. Det kan de selvsagt. Personlig synes jeg en alminnelig moden 10-åring kan være alene ganske lenge under forutsetning av at man holder jevnlig telefonkontakt.

Og oi forresten, der føyk 18-åringen ut på fylla gitt, så da forsvant _den_ problemstillingen i det blå! :)

Skrevet

Du kan være hjemme til og med det året barnet fyller 12.

Håper at ikke foreldre utnytter dette. For er du 10 eller eldre og ikke er veldig syk bør du ikke ha noe problemer med å være hjemme alene. Såpass kan jeg da huske fra jeg var på den alderen selv.

Skrevet

Den formelle aldersgrensen i forhold til jobb og lovverk vet jeg ikke, men det er det vel andre som har sagt noe om her.

Jeg trodde du snakket om at barna ikke kan være alene hjemme i sin alminnelighet før de fyller 18. Det kan de selvsagt. Personlig synes jeg en alminnelig moden 10-åring kan være alene ganske lenge under forutsetning av at man holder jevnlig telefonkontakt.

Og oi forresten, der føyk 18-åringen ut på fylla gitt, så da forsvant _den_ problemstillingen i det blå! :)

Aldersgrensene er nok de samme for enslige foreldre, men de har flere dager.

Jeg har kolleger som har måttet være litt hjemme med voksne bar (minst 18 år). Noe liker ikke å være alene når de spyr hele tiden og føler seg kjempedårlige, eller har over 40 i feber.

Skrevet

Håper at ikke foreldre utnytter dette. For er du 10 eller eldre og ikke er veldig syk bør du ikke ha noe problemer med å være hjemme alene. Såpass kan jeg da huske fra jeg var på den alderen selv.

Er nok veldig enig med deg i det. Men det er samtidig godt å kunne ta litt ekstra vare på dem selv om de er 12. F.eks. komme hjemom i lunsjen å se til dem/lage noe mat osv.

Men ser her på jobben at det ikke blir utnyttet. Her kommer folk stort sett - også selv om barna er under 10.

Skrevet

Aldersgrensene er nok de samme for enslige foreldre, men de har flere dager.

Jeg har kolleger som har måttet være litt hjemme med voksne bar (minst 18 år). Noe liker ikke å være alene når de spyr hele tiden og føler seg kjempedårlige, eller har over 40 i feber.

Ja klart, man må selvsagt bruke skjønn, og ikke følge års-regel slavisk.

En 10-åring med 40 i feber hadde jeg aldri gått fra. Ei heller en funksjonshemmet 17-åring med virusinfeksjon el.l.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...