Gå til innhold

Privatlivet ditt på internett

Anbefalte innlegg

Skrevet

Dette er flaut altså, men hva er blogger?

Det er kort fortalt hjemmesider à la dagbøker på internett.

Jeg bruker MSN Space, der kan jeg velge hvem som får adgang til siden. Ikke at jeg er noe flink til å oppdatere...

• Svar 105
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• favn

26

• Prozak

19

• Maggi

9

• Glimtipper

5

Mest aktive i denne tråden

Skrevet

Det er greit å mene dette, men da kan man ikke samtidig klage over at man ikke vil bruke fast nick.

(vet ikke om du har gjort det da)

Tidligere endret jeg nick, når jeg la ut om mitt mest private. Etterhvert hoppet jeg ut i det og brukte eget nick, men det har jeg angret litt på.

Men det er ikke alltid det hjelper å bruke et provisorisk nick. Og om man gjør det er det lurt å velge noe som kunne ha vært et fast nick.

Ikke "ikke i dag" eller "vondt i beinet" eller "tør ikke røpe nicket" eller "bare gråter" eller noe sånt.

Nåja, dette ble vel ikke helt riktig. Det store flertallet gjennomskuer ikke et provisorisk nick, men enkelte gjør det nok. Kremt.

Skrevet

Jeg håper du takket ja til det nyhetsbrevet! :)

Skrevet

"Dol er forresten ikke noe unntak, her kan man jo finlese om den enkeltes hemorroider, orgasmer, kvisenes indre liv, svigermors nuppereller og det innerste av samlivets mysterier med Per, Pål og Espen Askeladd om så."

DOL er selvfølgelig ikke det samme som en åpen blogg, da man er så anonym som man ønsker å være her inne.

"............................................"

Skrevet

Det er en utrolig selvsentrert verden hvor alle har behov for å være i sentrum for alle andres oppmerksomhet. Men det er så sørgelig at alle andre er opptatt av seg selv, ikke av deg. Da blir det lett kamp om oppmerksomheten à la fuck for forest og andre varianter.

Og det er jo også et krav i dag at almenheten har rett på privat informasjon om alle som en gang har stukket nesen frem, enten gjennom politikk, idol, kongehuset eller på andre måter. Det er knapt noen grenser for hva som skal formidles av personlige opplysninger, private detaljer osv.

Drapssaker er et godt eksempel på hvor detaljert media dekker saker om personlige tragedier under dekke av at dette har almenn interesse. Det er mellomting mellom ytterpunktene å dekke alt og ingenting. Drapsmenn og kvinner blir jo rikskjendiser, og nesten idyllisert i mange tilfeller!

Herunder følger et hederlig unntak: Kjendiser som har stukket seg frem som journalister, researchere m.m. har krav på absolutt privatliv, og deres naturlige rett blir krenket om det opplyses hvem du bor sammen med, hva du spiser til middag m.m. Men mellom disse hersker det en stille overenskomst, så de skriver det normalt ikke om hverandre... ;o)

"Det er en utrolig selvsentrert verden hvor alle har behov for å være i sentrum for alle andres oppmerksomhet."

Ærlig talt, det er en ganske frekk uttalelse å si det om alle som har en eller annen form for blogg. "Blogging" er alt fra private dagbøker til små debattforum. Mange bruker det som en faglig, uoffisiell, kommunikasjonskanal.

"........................................."

Skrevet

Dette er flaut altså, men hva er blogger?

Ordet blogg er rett og slett forkortelse for Web-logg.

Det er folk som legger ut logger - eller dagbøker - på nettet.

Her er et tilfeldig eksempel:

http://www.ronningen.fhs.no/forum/viewtopic.php?t=112&view=previous

Og det finnes et utall varianter. Også blogger der forfatteren får svar og respons på den h*n skriver.

(Sjekk Dagbladets forside på nettet. Litt nede på sida har de egen "bloggavdeling".)

Skrevet

Sosiologen Richard Sennetts bok om 'Intimitetstyranniet' er en klassiker og selvskreven litteratur når vi nå får privat-bloggene servert til morgen, middag og kvelds.

Du får da jaggu ikke servert noe slikt uten at du aktivt oppsøker det.

"..............................................."

Skrevet

Hvorfor gjør den type åpenhet deg ukomfortabel?

Jeg synes ikke det gjør noe. Rent filosofisk sett, så undrer jeg meg mer over hva som gjør det private så privat. Hvorfor er det flaut å snakke om hemoroider, men ikke om et utslett på armen? Hvorfor er det personlig å fortelle at man har problemer i forholdet, men ikke at man skal ha barn?

Jeg synes det er flott at mennesker blir mer åpne, slik at om man har noe å dele, så kan man gjøre det. Uten å ta hensyn til en merkelig mengde med normer og sosiale regler som skal fortelle deg hva som er forbudt å si.

Nå skal det sies at mye av dette som eksponeres på internett ikke er ut fra et behov om å dele, men et behov om å skille seg ut fra mengden. Dette ser jeg på som et større problem. Om man skriver om detaljer i sitt personlige liv, i det håp om å være interessant, så er ikke det så mye sunnere enn å vise puppene på fest for å bli sett på.

Spørsmålet er jo mye _hvorfor_ man undrer seg, og føler en trang til å analysere ting ut og inn med mer eller mindre kvasivitenskap. Hvis det er en rent "faglig" interesse, så er det jo akkurat så meningsløst som det er ment å være. Men når man går rundt og føler at hele verden er slik den ikke skal være, og at en selv gjør rett i å holde på gamle normer og syn, så blir det fjollete.

Når folk kommer med slike undringer, så er det ganske avgjørende hva slags folk det er :-)

".........................................."

Skrevet

'Om man skriver om detaljer i sitt personlige liv, i det håp om å være interessant, så er ikke det så mye sunnere enn å vise puppene på fest for å bli sett på.'

Hva med meg da, som ikke har lyst å vise hele verden bilder fra det innerste fra familien, ei heller brystene på fest? Uttafor, liksom?

"Hva med meg da, som ikke har lyst å vise hele verden bilder fra det innerste fra familien, ei heller brystene på fest? Uttafor, liksom?"

Apropos det å være selvopptatt...tror du de som driver med "slikt" bryr seg katta om at du ikke har lyst å gjøre det? :-)

"..............................................."

Skrevet

Spørsmålet er jo mye _hvorfor_ man undrer seg, og føler en trang til å analysere ting ut og inn med mer eller mindre kvasivitenskap. Hvis det er en rent "faglig" interesse, så er det jo akkurat så meningsløst som det er ment å være. Men når man går rundt og føler at hele verden er slik den ikke skal være, og at en selv gjør rett i å holde på gamle normer og syn, så blir det fjollete.

Når folk kommer med slike undringer, så er det ganske avgjørende hva slags folk det er :-)

Enig :)

Skrevet

Men er det ikke en stor forskjell på å skrive ned hver minste ting som skjer og legge det ut på nettet der hvem som helst kan lese det - og å dele det med de man ønsker utafor nettet?

"Men er det ikke en stor forskjell på å skrive ned hver minste ting som skjer og legge det ut på nettet der hvem som helst kan lese det - og å dele det med de man ønsker utafor nettet?"

Ikke nødvendigvis en stor forskjell. Hvis man legger ut slik informasjon på nettet, tilgjengelig for alle, så betyr det jo at det er "alle" du ønsker å dele det med. Og - det kan ikke gjentas ofte nok: Ingen får en blogg trykket opp i ansiktet uten at de aktivt oppsøker den.

"............................................."

Skrevet

Jo, det er en forskjell. Men det er ikke noe galt i noen av delene, i utgangspunktet. Kanskje de som gjør det synes det er en trøst i at andre kan lese hvordan de har det, at de får uttrykke seg skriftelig ang. det som skjer i livet deres og at de kanskje kan stifte nye bekjentskaper slik?

Jeg synes en eventuell problematisering burde være i forhold til motivene for å gjøre dette, ikke i at noen faktisk gjør det. Ønsker du ikke å høre om detaljene i livet deres, så lar du være å lese.

Gjør andres åpenhet at du føler deg utenfor, fordi du ikke vil dele private hendelser i livet ditt, så er det i hovedsak ditt problem.

"Ønsker du ikke å høre om detaljene i livet deres, så lar du være å lese."

Da er vi tilbake til dette med av/på-knappen :-)

Avisene er vel egentlig det eneste mediet hvor man kan bli passivt presentert ting man ikke vil se av den typen det snakkes om her, fordi de f.eks alltid står ved kassen i butikken. Hadde avisene hatt blanke forsider, med kun hint om hva slags informasjon som var innenfor, så hadde det vært det samme som f.eks blogger.

"..........................................."

Skrevet

Det er en utrolig selvsentrert verden hvor alle har behov for å være i sentrum for alle andres oppmerksomhet. Men det er så sørgelig at alle andre er opptatt av seg selv, ikke av deg. Da blir det lett kamp om oppmerksomheten à la fuck for forest og andre varianter.

Og det er jo også et krav i dag at almenheten har rett på privat informasjon om alle som en gang har stukket nesen frem, enten gjennom politikk, idol, kongehuset eller på andre måter. Det er knapt noen grenser for hva som skal formidles av personlige opplysninger, private detaljer osv.

Drapssaker er et godt eksempel på hvor detaljert media dekker saker om personlige tragedier under dekke av at dette har almenn interesse. Det er mellomting mellom ytterpunktene å dekke alt og ingenting. Drapsmenn og kvinner blir jo rikskjendiser, og nesten idyllisert i mange tilfeller!

Herunder følger et hederlig unntak: Kjendiser som har stukket seg frem som journalister, researchere m.m. har krav på absolutt privatliv, og deres naturlige rett blir krenket om det opplyses hvem du bor sammen med, hva du spiser til middag m.m. Men mellom disse hersker det en stille overenskomst, så de skriver det normalt ikke om hverandre... ;o)

Jeg har ikke på noen steder i mitt innlegg nevnt ordet blogg. Les innlegget igjen og kommenter så gjerne innlegget.

Mvh

Skrevet

Nja...jeg treffer alltid bakken med begge to på en gang, jeg. For jeg liksom hopper litt ned fra senga (har en litt høy seng).

Men angående innlegget ditt,

Jeg skjønner heller ikke hvorfor folk tror det kan være interessant for andre å lese deres "dagbøker", som jo blogger kan sies å være.

Men angående DOL og lignende anonyme forum, så skjønner jeg godt at folk tar opp hemorroidespørsmålene sine her, framfor sammen med vennene sine. Enkelte ting har man ganske enkelt lyst til å gjemme bak et anonymt nick ;)

"Jeg skjønner heller ikke hvorfor folk tror det kan være interessant for andre å lese deres "dagbøker", som jo blogger kan sies å være."

Det er ikke snakk om å "tro". For de som driver med dette, så er det faktisk interessant. De fleste "etablerte" bloggere har en "ring" av andre bloggere som de kommuniserer med, og leser bloggene til.

Skrevet

"Det er en utrolig selvsentrert verden hvor alle har behov for å være i sentrum for alle andres oppmerksomhet."

Ærlig talt, det er en ganske frekk uttalelse å si det om alle som har en eller annen form for blogg. "Blogging" er alt fra private dagbøker til små debattforum. Mange bruker det som en faglig, uoffisiell, kommunikasjonskanal.

"........................................."

Jeg har ikke på noen steder i mitt innlegg nevnt ordet blogg. Les innlegget igjen og kommenter så gjerne innlegget.

Mvh

Skrevet

Mvh

Når du svarte på et innlegg som tok utgangspunkt i blogger, så svarte jeg ut i fra det utgangspunktet.

Hvis du utelukker bloggere fra karakteristikken din, så kan du jo presisere hvilke folk du mener?

".............................................."

Skrevet

Joda, reisebrev/blogger kan være veldig interessante. Jeg siktet mer til bloggene som handler om hva folk gjorde en helt vanlig hverdag, feks:

"Idag sto jeg opp klokken kvart over elleve, var så sinnsykt trøtt etter fyllefesten i går. Så gikk jeg og tok meg en dusj, det var sinnsykt digg. Jeg brukte den nye shampoen jeg fikk til bursdagen min (takk, Nina!!), den luktet godt.

Så klødde jeg meg litt bak, og gikk for å kjøpe et kneippbrød på butikken. På veien traff jeg på en søt pusekatt som jeg klappet litt på.

Så dro jeg hjem, spiste frokost, og satt egentlig bare foran tv'en og pc'en resten av dagen. Spiste en grandis til middag. Lurer på om jeg skal på kino i morgen."

Selvsagt, noen har kanskje nytte av å lese en slik blogg, men jeg kan ikke helt skjønne poenget med å offentliggjøre noe slikt ;)

Men altså,- jeg er fullstendig enig med deg, blogger med et tema, som en reise eller lignende, som kan ha informasjon (både fakta og erfaringsmessig) for leserne, det skjønner jeg absolutt.

Det er bare det at jeg er ikke interessert i hva klassevenninna mi hadde på brødskiva si i går ;)

"Det er bare det at jeg er ikke interessert i hva klassevenninna mi hadde på brødskiva si i går ;)"

Men slikt gjelder jo for vanlige, private hjemmesider også. Jeg er overhodet ikke interessert i å lese om den og den familien, se bilder av huset deres, ungene og slekta. Men det gjør jeg jo ikke heller, fordi jeg ikke oppsøker de sidene.

Skrevet

"Det er bare det at jeg er ikke interessert i hva klassevenninna mi hadde på brødskiva si i går ;)"

Men slikt gjelder jo for vanlige, private hjemmesider også. Jeg er overhodet ikke interessert i å lese om den og den familien, se bilder av huset deres, ungene og slekta. Men det gjør jeg jo ikke heller, fordi jeg ikke oppsøker de sidene.

Fælt så du skulle sitere meg, da? ;)

Men joda, skjønner hva du mener. Men sånn som favn skriver, om venner/slektninger som spør om du vil ha nyhetsbrev om familien dems, og lignende ting, det synes jeg blir litt dumt.

Og samme med de nevnte MSN-greiene, som jeg ga som eksempel.

"Bloggersirkler", derimot, de har sikkert stor nytte av hverandre. Folk syns sikkert at vi er ganske rare vi på DOL også, enda vi er helt normale hele gjengen :D

Skrevet

Når du svarte på et innlegg som tok utgangspunkt i blogger, så svarte jeg ut i fra det utgangspunktet.

Hvis du utelukker bloggere fra karakteristikken din, så kan du jo presisere hvilke folk du mener?

".............................................."

hun svarte på et innlegg som generelt tar opp problemet med å legge ut privatlivet sitt på internett - hva enten det gjelder blogger eller dol eller annet.

At favn nevner blogger som et eksempel i sitt innlegg betyr ikke at diskusjonen skal begrenses til å gjelde bruken av blogger - like lite som diskusjonen skal begrenses til å gjelde hva man eventuelt måtte ønske eller ikke ønske å meddele her på DOL! ;-)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...