Gå til innhold

Privatlivet ditt på internett

Anbefalte innlegg

Skrevet

Fælt så du skulle sitere meg, da? ;)

Men joda, skjønner hva du mener. Men sånn som favn skriver, om venner/slektninger som spør om du vil ha nyhetsbrev om familien dems, og lignende ting, det synes jeg blir litt dumt.

Og samme med de nevnte MSN-greiene, som jeg ga som eksempel.

"Bloggersirkler", derimot, de har sikkert stor nytte av hverandre. Folk syns sikkert at vi er ganske rare vi på DOL også, enda vi er helt normale hele gjengen :D

"Fælt så du skulle sitere meg, da? ;)"

Det er fordi du skal se hva jeg svarer på :-)

Men ja - det er selvfølgelig småteit å forsøke å "dytte" slikt på noen som ikke ber om det. Selv har jeg null interesse av hva andre utveksler av informasjon seg imellom, og dermed får jeg ikke den informasjonen.

"........................................."

• Svar 105
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• favn

26

• Prozak

19

• Maggi

9

• Glimtipper

5

Mest aktive i denne tråden

Skrevet

hun svarte på et innlegg som generelt tar opp problemet med å legge ut privatlivet sitt på internett - hva enten det gjelder blogger eller dol eller annet.

At favn nevner blogger som et eksempel i sitt innlegg betyr ikke at diskusjonen skal begrenses til å gjelde bruken av blogger - like lite som diskusjonen skal begrenses til å gjelde hva man eventuelt måtte ønske eller ikke ønske å meddele her på DOL! ;-)

Som sagt: Jeg svarte ut i fra eksemplet om blogger. At jeg pekte litt for spesifikkt på akkurat det...ok, mulig.

".........................................."

Skrevet

hun svarte på et innlegg som generelt tar opp problemet med å legge ut privatlivet sitt på internett - hva enten det gjelder blogger eller dol eller annet.

At favn nevner blogger som et eksempel i sitt innlegg betyr ikke at diskusjonen skal begrenses til å gjelde bruken av blogger - like lite som diskusjonen skal begrenses til å gjelde hva man eventuelt måtte ønske eller ikke ønske å meddele her på DOL! ;-)

Takk, det var noe sånt jeg ville forsøkt å svare, men du har jo svart det jeg hadde på hjertet. ;o)

Skrevet

Som sagt: Jeg svarte ut i fra eksemplet om blogger. At jeg pekte litt for spesifikkt på akkurat det...ok, mulig.

".........................................."

:o)

Skrevet

Takk, det var noe sånt jeg ville forsøkt å svare, men du har jo svart det jeg hadde på hjertet. ;o)

;-)

Skrevet

Når du svarte på et innlegg som tok utgangspunkt i blogger, så svarte jeg ut i fra det utgangspunktet.

Hvis du utelukker bloggere fra karakteristikken din, så kan du jo presisere hvilke folk du mener?

".............................................."

Jeg hverken utelukket eller inkluderte blogger spsifikt i mitt innlegg. Jeg reflekterte litt videre og på siden av temaet, men med utgangspunkt i privatlivet i offentligheten/på internett. Og da er mitt utgangspunkt at vi lever i en selvsentrert kultur, hvor mye dreier seg om seg og sitt, og hvor man er opptatt av å fange andres oppmerksomhet for egen selvbekreftelse. Dette gjelder ikke spesifikt enkeltpersoner, men er en uttalt tendens i samfunnet vårt. Det får ulike utslag, som at privatlivet til "offentlige personer" formidles ned til minste detalj i media, at det fokuseres mye på eksponering av enkeltmennesker av typen realityshow, at det ligger ørten blogger (Ja, der kom det!) og hjemmesider på nettet av ymse kvalitet og interesse, fuck for forest, dogging, intime betroelser i de fleste ukeblader m.m.

Jeg kunne utdypet dette mye mer, men stopper her.

Mvh

Skrevet

Hehe, du takka nei til å bli jevnlig oppdatert på sladder? ;)

Skrevet

Hehe, du takka nei til å bli jevnlig oppdatert på sladder? ;)

Tror du ikke det var mer av typen laaangt julebrev, men med kvartalsvis oppdatering? Med info à la hvor de har vært, hvilke jobber de har, om helsen holder, hvor store barna er blitt og hvilke fritidsinteresser de har...?!

;o)

Skrevet

Jeg har ikke vært innom her på lenge...også finner jeg denne tråden på 100 nyeste! Den handler nok om en del av årsaken til at jeg ikke er innom DOL lenger. Jeg var innom jevnlig i noen år (!!). Og jeg ble egentlig temmelig lei av føljetongene om enkeltes liv. Syntes jeg fikk for mye mer kjennskap til enkelte DOLeres liv. Jeg ble mer "kjent" med dem enn med mine egne venner. Fulgte DOLere gjennom bryllup, svangerskap, barnefødsler, sykdom, underlivsproblemer, død og begravelser, ekteskapstrøbbel, skilsmisser, nyetableringer, leting etter nye partnere... Enkelte ble for tilstedeværende i mitt eget liv. Og de ble så identifiserbare at jeg ville gjenkjent dem om jeg møtte dem. Jeg opplevde det som påtrengende.

Ja, jeg undres også over dette intimitetstyranniet!

Og blogger unngår av samme grunn jeg å lese - når de er personlige! Politiske blogger kan være interessante.

Gjest KariKruskakli
Skrevet

Men det er ikke alltid det hjelper å bruke et provisorisk nick. Og om man gjør det er det lurt å velge noe som kunne ha vært et fast nick.

Ikke "ikke i dag" eller "vondt i beinet" eller "tør ikke røpe nicket" eller "bare gråter" eller noe sånt.

Nåja, dette ble vel ikke helt riktig. Det store flertallet gjennomskuer ikke et provisorisk nick, men enkelte gjør det nok. Kremt.

"Nåja, dette ble vel ikke helt riktig. Det store flertallet gjennomskuer ikke et provisorisk nick, men enkelte gjør det nok. Kremt."

Jasså du;)

Vart skræmt no ja.

Skrevet

Du får da jaggu ikke servert noe slikt uten at du aktivt oppsøker det.

"..............................................."

Hva mener du med aktivt?

Ja, jeg er jo aktiv i den forstand at jeg beveger meg ut i det offentlige rom og etter fattig evne kikker på tv-nyheter, aviser, blader, nettartikler, _gode_ blogger etc., men hvis du ikke har fått meg deg at intime avsløringer om leg, lærd og s.k. kjendiser bombarderer oss fra alle kanter, lurer jeg på hvor passiv du mener man skal være for å slippe unna dette?

Skrevet

Hva mener du med aktivt?

Ja, jeg er jo aktiv i den forstand at jeg beveger meg ut i det offentlige rom og etter fattig evne kikker på tv-nyheter, aviser, blader, nettartikler, _gode_ blogger etc., men hvis du ikke har fått meg deg at intime avsløringer om leg, lærd og s.k. kjendiser bombarderer oss fra alle kanter, lurer jeg på hvor passiv du mener man skal være for å slippe unna dette?

Nå tenkte jeg på blogger, siden det strengt tatt ikke er så mange andre måter å brette ut sitt eget privatliv på. Du slipper å se en eneste en uten at du aktivt oppsøker den. Det samme gjelder i mindre grad, men også noe, for f.eks. TV.

"................................................"

Skrevet

Jeg har ikke vært innom her på lenge...også finner jeg denne tråden på 100 nyeste! Den handler nok om en del av årsaken til at jeg ikke er innom DOL lenger. Jeg var innom jevnlig i noen år (!!). Og jeg ble egentlig temmelig lei av føljetongene om enkeltes liv. Syntes jeg fikk for mye mer kjennskap til enkelte DOLeres liv. Jeg ble mer "kjent" med dem enn med mine egne venner. Fulgte DOLere gjennom bryllup, svangerskap, barnefødsler, sykdom, underlivsproblemer, død og begravelser, ekteskapstrøbbel, skilsmisser, nyetableringer, leting etter nye partnere... Enkelte ble for tilstedeværende i mitt eget liv. Og de ble så identifiserbare at jeg ville gjenkjent dem om jeg møtte dem. Jeg opplevde det som påtrengende.

Ja, jeg undres også over dette intimitetstyranniet!

Og blogger unngår av samme grunn jeg å lese - når de er personlige! Politiske blogger kan være interessante.

Hei salome, jeg husker deg godt, selv om jeg ikke kan plassere deg mht hva du har sagt etc :)

Javisst, politiske blogger kan være svært gode og interessante, de er jo glimrende for privatpersoner til å fremme sin mening og delta i en offentlig debatt - som ikke lenger er forbeholdt en, tross alt, snevrere krets av befolkningen.

Men det er alt dette private jeg føler invaderer meg, oss, fra alle kanter.

Media er som alltid framme når det gjelder å være premissleverandør, men gir de oss det vi vil ha, eller skaper de en sult etter mer, mer, mer! om soveromslivene til all verdens kjente og ukjente?

Når det gjelder Dol-livene, tar jeg høyde for at for mange fungerer nok dette forumet som kanal og en slags dagbok der man kommer med sorg, ulykke, frustrasjoner, brustne illusjoner, tapte drømmer mm. og prøver heller å styre unna

Skrevet

Nå tenkte jeg på blogger, siden det strengt tatt ikke er så mange andre måter å brette ut sitt eget privatliv på. Du slipper å se en eneste en uten at du aktivt oppsøker den. Det samme gjelder i mindre grad, men også noe, for f.eks. TV.

"................................................"

Hva mener du egentlig? At lufta er for alle?

Skrevet

Jeg håper du takket ja til det nyhetsbrevet! :)

Hehe... det verste (?) var at jeg var ført opp på nyhetsbrevlisten og dermed måtte svare ham og si at nei takk, dette er ikke noe for meg. Jeg følte meg nesten råtten som åpent tilkjennega at jeg ikke brydde meg noe særlig om ham og hans families forunderlige verden :)

Skrevet

Hva mener du egentlig? At lufta er for alle?

Hva svarer du på? Jeg aner ikke hvilke av mine innlegg du svarer på når du ikke siterer (fordi jeg ikke gidder å bla gjennom tråden, men ser på Svar til Meg).

Jeg ser ikke noe uklart i noe av det jeg har skrevet. Når det gjelder blogger, uansett innhold, så er det du som aktivt oppsøker disse. Det er altså ikke snakk om at du får denne uønskede informasjonen dyttet på deg på noen måte.

"............................................."

Skrevet

Hehe... det verste (?) var at jeg var ført opp på nyhetsbrevlisten og dermed måtte svare ham og si at nei takk, dette er ikke noe for meg. Jeg følte meg nesten råtten som åpent tilkjennega at jeg ikke brydde meg noe særlig om ham og hans families forunderlige verden :)

Vet du om han hadde sånn "trykk her for å avbestille nyhetsbrevet" nederst i mailen? :)

Hvis denne fyren hadde meldt seg på Idol eller Big Brother, kunne han fort blitt en populær mann i Se og Hør-redaksjonen.

Skrevet

Hvis jeg hadde fått en sånn mail av en bekjent hadde jeg ledd, og ledd, og ledd..... Tror jammen ikke jeg hadde sagt nei, tenk på all moroa jeg kunne gått glipp av?! Du kan jo sende tilbake også; "Her er jeg liggende på sofaen. Det var et gnistrende måneskinn den kvelden. Tror nok det var et par minus. På TV var det..." Muighetene er uendelige, slik jeg ser det ;-)

Skrevet

Hva svarer du på? Jeg aner ikke hvilke av mine innlegg du svarer på når du ikke siterer (fordi jeg ikke gidder å bla gjennom tråden, men ser på Svar til Meg).

Jeg ser ikke noe uklart i noe av det jeg har skrevet. Når det gjelder blogger, uansett innhold, så er det du som aktivt oppsøker disse. Det er altså ikke snakk om at du får denne uønskede informasjonen dyttet på deg på noen måte.

"............................................."

Kom plutselig til å tenke på noe; Har det noensinne hendt at du har glemt å legge til

"....................."

i slutten av et innlegg her inne?

Og hva "står" det for, om noe?

*nysgjerrig*

:)

Skrevet

Vet du om han hadde sånn "trykk her for å avbestille nyhetsbrevet" nederst i mailen? :)

Hvis denne fyren hadde meldt seg på Idol eller Big Brother, kunne han fort blitt en populær mann i Se og Hør-redaksjonen.

Mener ganske bestemt at jeg ble bedt om å svare på mailen og si fra.

Da jeg sa bekjent, var vel forresten det å overdrive. Vi deltok begge ved et kurs der det ble distribuert e-postliste.

Hadde glemt hele 'saken', men når jeg nå tenker på det... er det ikke litt småfrekt å føre folk opp på noe slikt uten å spørre først?

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...