Gå til innhold

Privatlivet ditt på internett

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vi får visst bare konstatere at vi har forskjellig syn på forholdet mellom det private og det offentlige, og ikke minst hva som naturlig hører hjemme i det offentlige rom.

"Vi får visst bare konstatere at vi har forskjellig syn på forholdet mellom det private og det offentlige, og ikke minst hva som naturlig hører hjemme i det offentlige rom."

Utvilsomt. Og vi har også tydeligvis forskjellig syn når det gjelder kontroll og sensur. Men én ting kommer man aldri til å kunne endre: Internett er et anarki, med minimalt av innholdsfiltrering og sensur.

"............................................"

• Svar 105
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• favn

26

• Prozak

19

• Maggi

9

• Glimtipper

5

Mest aktive i denne tråden

Skrevet

Kan jeg få lov å se dette i et litt annet perspektiv?

Tror den teknologiske utviklingen skjer for raskt, så vi ikke greier å følge med.

Teknologien eller digitaliseringen fører også positive ting med seg. Når jeg tenker tilbake til min ungdom, var det å benytte "kontaktannonse" i blader ol. nærmest tabu. I dag finnes det bare et fåtall mennesker som ikke har kommunisert, eller "truffet" noen via ulike forum på nettet. Jeg ser ikke forskjellen, men heller likheten, bare at vi har gått noen skritt videre.

Digitaliseringen har gjort at vi kan kommunisere med andre på tvers av landegrenser, i jobb-eller sosiale sammenhenger.

Enslige mennesker kan sitte hjemme og kommunisere med "andre" mennesker i samme situasjon på nett. Dette er positivt, og slik sett kan vi si at fora på nett virker inkluderende. Generelt sett er dette bare halve sannheten, fordi generasjonskløften, er blitt enda større, i og med at eldre mennesker ikke tør å ta det i bruk. Likeså blinde og minoritetsgrupper, fordi bruken av ulike forum på nett krever en inngående kompetanse i lese og skriveferdigheter.

Ungdom har også blitt flinkere til å bygge nettverk, via hjemmesider og ulike chatteforum. En gruppe ungdommer uttalte nylig at de er enklere å kommuniserer tanker og følelser, skriftlig enn muntlig.(Ifb. med en felles venn ble drept i trafikkulykke)

Historisk sett har få kommet til ordet i massemediene, slik er det også for forumene på nettet. Innleggene har mest vært å betrakte som eksempler på hva folket mener, eller hva intellektuelle mener folket burde mene

Noen deltar i diskusjoner fordi det opptar dem, enten det gjelder helse eller samfunnsspørsmål. Noen skriver anonymt for å ikke bli avslørt, mens andre spekulerer i å finne ut "hvem" som plages med sine "hemorider" til enhver tid.

Men vi har alle et positivt ansvar. Og dette kan vi gjøre med rett til å applaudere eller uttrykke misnøye ved å skrive innlegg i aviser eller delta i debatt på nett. Vi har et iboende behov for å bryne meninger og tanker med andre i det offentlige rom.

Når det offentlige rom utvides, vil også flere privatesfærer blottes. Dette ser vi når media "jager" kjendiser og forsvarstopper som har begått "utro i tjenesten".

At dette føles feil, får vi bare leve med. Vi er selv med på utvidelsen av det private rom, men vi kan også selv velge hva vi ønsker å ta innover oss.

Mange gode poenger. Og det gjelder fortsatt at, av det privatpersoner "blotter" av seg selv, er 100% opp til en og enhver å oppsøke eller å la være.

"............................................."

Skrevet

Mange gode poenger. Og det gjelder fortsatt at, av det privatpersoner "blotter" av seg selv, er 100% opp til en og enhver å oppsøke eller å la være.

"............................................."

Takk, det er en god tilbakemelding å få!

;-)

Skrevet

Heisan, salome!

Går det bra? Klar for desember? :-)

Hyggelig å hilse på deg igjen. Noen her inne føler man at man har kjent på en ålreit måte!

Jula er iblant under kontroll, hel til en eller annen dukker opp og må ha et gjeterkostyme eller noe sånt dagen etter - eller en gave til max 20 kroner - MÅ leveres i morgen!

Men nisseluer og luciakostymer ligger jo klare i beredsskap.

Men det blir en vane - og man innser etterhvert at verden ikke raser sammen dersom det ikke går på skinner. Og du er inne i barneskolejungelen igjen? - Går det bra?

Skrevet

Hei salome, jeg husker deg godt, selv om jeg ikke kan plassere deg mht hva du har sagt etc :)

Javisst, politiske blogger kan være svært gode og interessante, de er jo glimrende for privatpersoner til å fremme sin mening og delta i en offentlig debatt - som ikke lenger er forbeholdt en, tross alt, snevrere krets av befolkningen.

Men det er alt dette private jeg føler invaderer meg, oss, fra alle kanter.

Media er som alltid framme når det gjelder å være premissleverandør, men gir de oss det vi vil ha, eller skaper de en sult etter mer, mer, mer! om soveromslivene til all verdens kjente og ukjente?

Når det gjelder Dol-livene, tar jeg høyde for at for mange fungerer nok dette forumet som kanal og en slags dagbok der man kommer med sorg, ulykke, frustrasjoner, brustne illusjoner, tapte drømmer mm. og prøver heller å styre unna

Joda, vi har nok vært ute i stormer før, ofte på samme side, iblant på hver sin side! Hyggelig å hilse på deg igjen!

Skrevet

Hyggelig å hilse på deg igjen. Noen her inne føler man at man har kjent på en ålreit måte!

Jula er iblant under kontroll, hel til en eller annen dukker opp og må ha et gjeterkostyme eller noe sånt dagen etter - eller en gave til max 20 kroner - MÅ leveres i morgen!

Men nisseluer og luciakostymer ligger jo klare i beredsskap.

Men det blir en vane - og man innser etterhvert at verden ikke raser sammen dersom det ikke går på skinner. Og du er inne i barneskolejungelen igjen? - Går det bra?

Jeg har førsteklassing for første gang ja - min eldste tilhører siste kullet som begynte da de var 7 år, og startet da rett i 2. klasse mens seksåringene begynte i 1.

Det har gått veldig greit, junior er svært sosial og har stor glede av alle gutta i "klassen" (gruppa) og på SFO. Det blir nok større krav når de 6 førsteklassegruppene skal slås sammen til 4 annenklassegrupper neste år, eller hva?

De skal ha en slags julesamling for foreldrene i neste uke, men foreløpig har jeg ikke hørt noe om kostymer eller noe annet skummelt. Jeg kjenner frykten for situasjonen du beskrev!

Ha en fin adventstid og stikk innom Foreldreforum hvis du trenger tips til politisk korrekte juleløsninger :-)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...